کد خبر: ۱۵۰۵۶
۱۸ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۳
در نیمه اذر ماه تزریق پول بانک مرکزی در بانک ها از مرز 100 همت عبور کرده و به دومین رکورد خود در سال جاری رسید. برخی معتقدند این رکوردزنی می تواند علامتی از شدت وضعیت بد مالی در نهادهای مالی باشد. اتفاقی که در ماه های اخیر مسیری صعودی را طی کرده است.
به گزارش جدید پرس:

روند بده بستان بانک ها با بانک مرکزی در نیمه آذر ماه یک نقطه متفاوت را ثبت کرد. بانک مرکزی در جهت تنظیم نرخ بهره و بهبود وضعیت نقدینگی در نهادهای مالی به تزریق پول همزمان در دو بازار می پردازد. در بازار باز و بازار بین بانکی که البته هر کدام تاریخ سررسید متفاوتی را دارند.

عملیات بانک مرکزی در بازار باز میان مدت و در بازارشبانه کوتاه مدت است. بررسی ها نشان می دهد وضعیت تزریق هفتگی پول تامیانه آذر ماه افزایشی بوده است.

تزریق دومرحله ای پول در بازار باز 

بانک مرکزی که همواره در بازار باز از ابتدای مرداد ماه تاکنون روندی ثابت را در تزریق پول به بانک ها داشته و در هر ماه نزدیک به 70 همت پول را در بانک ها بسط می داد دراین هفته نیز سی و ششمین مرحله از حراج این بازار را تداوم بخشیده و 67 هزار و 500 میلیارد تومان اوراق از بانک ها خریداری کرد.

این تزریق تغییری را با هفته قبل خود نداشته و برای سومین هفته متوالی در یک عدد ثابت ماند. اما این پایان کار هفته سوم آذرماه نبود. در روز بعد بانک مرکزی گزارشی را منتشر کرده و طی آن اشاره به تزریق 24 همت دیگر در بانک ها اشاره کرد.

بسط دو مرحله ای پول در بازار باز در هفته های سال جاری امری بی سابقه شمرده می شود. در کنار آن در بازار شبانه نیز 5 بانک از بانک مرکزی اعتبارات دریافت کرده که ارزشی برابر با 9 همت داشته است.

اعتبارات 9 هزار میلیاردی در بازار شبانه

در بازارشبانه بانک های دارای کسری اقدام به استقراض از سایر نهادهای مالی می کنند. بده بستان در این بازار در دامنه نرخ سود 14 تا 22 درصدی قرار دارد که بانک مرکزی صاحب کف و سقف آن است. در صورتی که بانک ها نتوانند در این دامنه از سایر نهادهای مالی استقراض کنند سراغ بانک مرکزی آمده و در یافت اعتبارت قاعده مند و نرح سود 22 درصدی نیاز نقدینگی خود را مرتفع می سازند.

در این هفته ارزش تزریق پول بانک مرکزی در این بازار برابر با 9 هزار و 240 میلیارد تومان بوده است.

روند مجموع تزریق این نهاد در هفته اخیر نشان از رکوردی قابل توجه داشته است.

عبور تزریق پول بانک مرکزی از مرز 100 همت

به طور کلی در هفته سوم آذر ماه مجموع تزریق پول بانک مرکزی در بازار باز و بازار شبانه برابر با 101 هزار و 280 میلیارد تومان بوده که در سال جاری دومین رکورد محسوب می شود. بالاترین سطح تزریق نقدینگی از سوی این مرکز در نهادهای مالی مربوط به نیمه شهریورماه بوده که ارزشی برابر با 103 همت داشته است. بررسی ها نشان می دهد از یک ماه پیش تاکنون به صورت هفتگی این تزریق مسیر صعودی را طی کرده و مدام به حجم آن افزوده شده است.

برخی تحلیل گران اعتقاد دارند چون یکی از جدی ترین دلایل برگزاری این بازار، تامین نیاز های نقدینگی بانکی است، سطح بالای این شاخص در نیمه آذر ماه می تواند علامتی از شدت وضعیت بد مالی در نهادهای مالی باشد.

 

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها