کد خبر: ۱۴۱۷۳
۰۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۰
فرزندان بازنشستگان کشوری می‌توانند وام ازدواج دریافت کنند، شرایط و مبلغ دریافت این وام چیست؟
به گزارش جدید پرس:

وام ازدواج یکی از مهمترین کمک هزینه‌های ازدواج به حساب می‌آید که هر فرد تنها پس از دوسال از تاریخ عقد خود می‌تواند آن را دریافت کنند.

وام ازدواج در سال 1401 به 120 میلیون تومان رسیده و عروس و دامادهای زیر 23 و 25 سال نیز می‌توانند 150 میلیون تومان وام ازدواج بگیرند. اما به جز این وام فرزندان بازنشستگان نیز می‌توانند وام ازدواج دریافت کنند.

وام ازدواج فرزندان بازنشستگان چیست؟

فرزندان بازنشستگان می‌توانند به غیر از وام ازدواج، به واسطه بازنشستگی قیم خود وام بگیرند. میزان وام ازدواج بازنشستگان ۲۵ میلیون تومان تعیین شده و به ۱۵۰۰ نفر از متقاضیان تخصیص می‌یابد. وام ازدواج با نرخ سود ۱۰ درصد ارائه می‌شود و اقساط بازپرداخت آن در ۶۰ ماهه خواهد بود.

شرایط دریافت وام ازدواج

کسانی مشمول دریافت وام ازدواج خواهند بود که حداقل ۱۰ میلیون ریال خالص دریافتی آنها باشد.

عقدنامه‌هایی برای دریافت وام پذیرفته می‌شوندکه در سال جاری باشند.

تسهیلات وام ازدواج فقط به اولین ازدواج فرزند یا نوه تحت تکفل بازنشسته (یا وظیفه‌بگیر یا فرزند همسر وظیفه‌بگیر) تعلق خواهد گرفت؛ مشروط بر آن که ازدواج اول زوجین نیز باشد.

برای هر شماره دفتر کل تنها یک وام اختصاص خواهد یافت. در صورتی که درخواست وام ازدواج برای یک شخص از سوی دو بازنشسته طرح شود (مثلاً پدر و مادری که هر دو بازنشسته صندوق بازنشستگی کشوری باشند و هر دو درخواست وام برای ازدواج فرزندشان را مطرح کنند)، فقط یک وام ازدواج به آنها اختصاص می‌یابد.

اگر بازنشسته یا وظیفه‌بگیری در دوره‌های پیش موفق به دریافت وام ازدواج برای یکی از فرزندانش شده باشد، در این دوره امکان دریافت وام نخواهد داشت.

وام ازدواج مشمول بیمه عمر مانده بدهکار خواهد بود و هزینه آن بر عهده متقاضی است.

متقاضیانی که در دوره‌های قبل ثبت نام کرده بودند ولی وام به آنها اختصاص نیافته بود، صرفا نسبت به تکمیل اطلاعات و مدارک اقدام کنند.

پس از ثبت نام متقاضیان برای دریافت وام ازدواج، صندوق بازنشستگی درخواست‌ها را بنا بر اولویت (همچون میزان حقوق بازنشسته، میزان مانده حقوق و تعداد تسهیلاتی که قبلا دریافت شده و … ) طبقه‌بندی کرده و  پس از آن وام ازدواج به حساب حقوقی واجدان شرایط واریز می‌شود.

البته بررسی‌ها نشان می‌دهند که این روزها زمان ثبت نام وام به پایان رسیده اما احتمالا درگاه ثبت نام این وام به زودی بازگشایی می‌شود.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها