کد خبر: ۱۱۶۵
۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۶
دنا معیار بیمه بدنه شد؟
یکی از مشکلات اصلی در صورت تصادف با خودروهای گران قیمت و لوکس، جبران خسارت این دسته از خودروها است. از ابتدای سال جاری و بر اساس قانون جدید مصوب مجلس شورای اسلامی، مالکان خودروهای لوکس مشمول ماده ۸ بیمه شخص ثالث می‌شوند. اما بیمه شخص ثالث تا چه میزان هزینه خسارت این دسته از خودروها را پرداخت می‌کند؟
به گزارش جدید پرس:

محسن بزرگ زاده، کارشناس بیمه در مورد دریافت خسارت خودروهای نامتعارف گفت: بر اساس قانون بیمه شخص ثالث که مجلس شورای اسلامی آن را تصویب کرده، هر خودرویی که قیمتش بیش از ۵۰ درصد دیه ماه‌های حرام باشد، نامتعارف به حساب می‌آید. ساده‌اش این می‌شود که امسال، یعنی سال ۱۴۰۱، هر خودرویی که قیمتش بالای ۴۰۰ میلیون تومان باشد، نامتعارف است.

 

وی افزود: در بحث بیمه شخص ثالث، دو نوع بیمه برای خودورهای متعارف و نامتعارف وجود دارد. خودروی متعارف، خودرویی است که قیمت آن، نصف دیه‌ای باشد که در ابتدای هر سال مشخص می‌شود. خودروهایی که متعارف محسوب می‌شوند، امکان دریافت بیمه تا سقف بیمه شخص ثالث را دارند.

این کارشناس بیمه تصریح کرد: خودروهایی با قیمتی بیش از این مبلغ، خودروی نامتعارف محسوب می‌شوند و خسارت خودروهای لوکس بر مبنای گران‌ترین خودرو متعارف محاسبه می‌شوند. به این صورت که خسارت خودروهای نامتعارف، تنها به میزان خسارت وارد شده به گران‌ترین خودروی متعارف پرداخت می‌شود. پیشنهاد برای خودروهای نامتعارف و گران قیمت، خرید بیمه بدنه است.

 

بزرگ‌زاده اظهار داشت: در حال حاضر خودروی دناپلاس، گران‌ترین خودروی متعارف در بازار است و خودروهای تا سقف ۴۰۰ میلیون تومان، خودروی متعارف محسوب می‌شوند. در بیمه بدنه، سقف ۴۰۰ میلیون تومان وجود ندارد و هر شرکتی امکان بیمه کردن تمام ماشین‌های خود را دارد.

 
 

وی خاطرنشان کرد: دارندگان خودروی نامتعارف در صورتی که تصادف کنند، مشمول ماده ۸ بیمه شخص ثالث می‌شوند که طبق آن، شرکت بیمه، باید خسارت خودرو را بر اساس قطعات متناظر گران‌ترین خودروی متعارف پرداخت کند و میزان خسارت واردشده به خودرو، ملاک نخواهد بود. دارندگان خودروهای نامتعارف باید مابقی خسارت را از بیمه بدنه دریافت کنند. بنابراین شخصی که در تصادف با خودروی نامتعارف، مقصر شناخته می‌شود و دارنده خودروی غیرمتعارف در حال استفاده از بیمه شخص ثالت آن است، تعهدی در قبال مابقی خسارت ماشین نامتعارف ندارد.

این کارشناس بیمه گفت: اگر ارزش خودرو تا ۴۰۰ میلیون تومان باشد، بیمه‌نامه شخص مقصر در تصادف، تمام خسارت زیان‌دیده را پرداخت می‌کند. اما اگر ارزش خودروی زیان‌دیده بیش از ۴۰۰ میلیون تومان باشد، به نسبت ۴۰۰ میلیون تومان به ارزش روز آن خودرو، خسارت کم خواهد شد و مابقی را بیمه بدنه می‌تواند پرداخت کند و زیان‌دیده تعهدی ندارد.

 

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها