کد خبر: ۸۸۰۳
۰۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۶
اتاق بازرگانی تهران در جدیدترین گزارش خود به بررسی ابعاد مختلف تجارت مشترک میان ایران و هندوستان پرداخته که نشان از سهم کم ایران در تجارت ششمین اقتصاد بزرگ جهان دارد.
به گزارش جدید پرس:

برآوردها نشان می‌دهد که میزان تولید ناخالص داخلی اقتصاد هند به بیش از ۳۱۰۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ رسیده که این کشور را به ششمین اقتصاد برتر دنیا تبدیل می‌کند.

این کشور با حدود یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر جمعیت یکی از اصلی‌ترین وارد کنندگان در اقتصاد جهان نیز به شمار می‌رود و با واردات ۵۷۰ میلیارد دلاری یکی از اصلی‌ترین کشورها در این بازار بوده است.

در سال ۲۰۲۱ چین، امارات متحده عربی، ایالات متحده آمریکا، سوئیس، عربستان سعودی و عراق اصلی‌ترین صادرکنندگان کالا به هند بودند و این کشور حدود ۲۴ درصد از کل واردات خود را از کشورهای خاورمیانه انجام داده است. همچنین در سال ۲۰۲۲ پیش‌بینی می‌شود واردات هند حدود ۷.۴ درصد افزایش پیدا کند.

براساس آمارهای رسمی ارائه شده در نیمه نخست سال ۲۰۲۲ میزان تجارت مشترک ایران و هند افزایش یافته اما همچنان سهم ایران در این بازار مهم وارداتی بسیار محدود است.

در نیمه نخست سال جاری ایران به هند حدود ۳۳۴ میلیون دلار کالا صادر کرده که در قیاس با عدد ۲۱۷ میلیون دلار سال قبل افزایشی ۵۴ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین میانگین قیمت کالاهای صادراتی ایران در هر تن به ۲۸۴ دلار رسیده که افزایشی ۱۱ درصدی را نشان می‌دهد.

این عدد در حالی ثبت شده که رشد واردات هند در نیمه نخست سال جاری حدود ۴۰ درصد بوده و به عدد ۳۶۲ میلیارد دلار رسیده است. در این مدت امارات متحده عربی ۲۶ میلیارد دلار، عربستان سعودی ۲۴ میلیارد دلار و عراق ۲۲ میلیارد دلار صادرات به هند داشتند.

به این ترتیب ایران تنها ۰.۰۹ درصد از واردات هند را به خود اختصاص داده و در جایگاه ۷۲ در میان صادر کنندگان به هند قرار دارد. در طول این مدت هند نیز به ایران حدود یک میلیارد دلار صادرات کالا داشته که در قیاس با مدت مشابه سال قبل افزایشی ۵۲ درصدی را نشان می‌دهد.

میانگین قیمت کالاهای وارداتی از هند نیز ۹۴۳ دلار در هر تن بوده که افزایشی ۱۷ درصدی را ترسیم می‌کند. به این ترتیب ایران در رده ۴۳ وارد کنندگان کالا از هند قرار گرفته است.

آمریکا، امارات متحده عربی، بنگلادش، هند و چین اصلی‌ترین مقاصد کالاهای صادراتی هند به شمار می‌آید. در طول این مدت تراز تجاری ایران با هند منفی ۷۰۳ میلیون دلار بوده که نشان از افت جایگاه ایران در این تجارت دارد. پیش از تحریم‌ها هند یکی از وارد کنندگان نفت ایران بود اما در سال‌های گذشته این آمار کاهش داشته است.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها