کد خبر: ۷۹۸۲
۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۰
عضو اتاق بازرگانی تهران:
عضو اتاق بازرگانی تهران گفت: در روش جدید هدفمندی یارانه‌ها که یارانه در آخر زنجیرهٔ توزیع به‌صورت مستقیم در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌گیرد، نسبت به ارز ترجیحی، یارانه بیشتر به جامعه هدف اصابت می‌کند.
به گزارش جدید پرس:

«احمد صادقیان» با تأیید مشکلاتی که ارز ترجیحی برای کشور به وجود آورد اظهار داشت: لازم بود که این اصلاح صورت بگیرد ما نیاز داریم در بخش‌های دیگر نیز اصلاحاتی داشته باشیم.

وی افزود: به‌عنوان‌مثال در بحث دارو، در تمام دنیا یارانهٔ دارو در بخش بیمه‌ها اعمال می‌شود، اما در کشور ما هنوز این رویه را نداریم. در کشورهای مختلف کمک‌های درمانی و دارویی در قالب بیمه به مردم ارائه می‌شود. این رویه که داروها با ارز ترجیحی در داروخانه‌ها عرضه شود و هیچ نظارت و کنترلی هم بر آن نباشد، به ضرر همه است. اگر نظارتی بر بحث توزیع، اضافهٔ مصرف و قاچاق کالاهای مختلف از جمله دارو نداشته باشیم، مشکلات عدیده‌ای بروز خواهد کرد.

وی خاطر نشان کرد: در بحث گندم نیز همین موضوع را داریم و باید به ساماندهی یارانهٔ آن بپردازیم. چندنرخی بودن کالاها باعث می‌شود با مسائل پیچیده‌ای روبرو شویم. به طور مثال، در سال ۹۰ یا ۹۱ که بحث هدفمندسازی یارانه‌ها شروع شد، آرد با قیمت ۶۰۰ تومان به نانوایی‌ها داده می‌شد و با همین قیمت هم در اختیار بخش صنعتی قرار می‌گرفت. آرد وارداتی هم در حدود همین نرخ بود.

صادقیان اضافه کرد: آمارها نشان می‌دهد که در آن زمان سرانهٔ مصرف نان زیر ۷۰ کیلوگرم بود. اما الان اعلام شده است که سرانهٔ مصرف نان بالای ۱۳۰ کیلوگرم است. مردم نان بیشتری نمی‌خورند، بلکه شکافی که میان قیمت دولتی و آزاد وجود دارد و فساد و رانتی که به وجود آمده، این افزایش را به دنبال داشته است.

عضو اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر اصلاح  روش‌های غلط در ارز ترجیحی گفت: باید به سمت تک‌نرخی کردن کالاها گام برداریم. تمام دنیا این رویه را در پیش گرفته است که اقلام و کالاهای اساسی با یک نرخ به دست مصرف‌کننده می‌رسد. یارانه باید به روش دیگری به جز ارز ترجیحی در اختیار مردم قرار بگیرد.

صادقیان افزود: سیاست ارز ترجیحی به تشویق واردات منجر شد و ما شاهد ولع شدیدی برای افزایش واردات در کشور بودیم. این موضوع به تولید ملی ما ضربه زد و باعث شد در برخی زمینه‌ها همچون گندم خودکفایی خود را از دست بدهیم و به واردات بیش‌ازپیش وابسته شویم.

این عضو اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: در طرح جدید هدفمندی یارانه‌ها باید مسائل مختلف به‌درستی مدیریت شود تا به نتایج دلخواه برسیم. دولت باید بتواند تورم را کنترل کند تا قدرت خرید مردم در آینده پایین نیاید.

وی تأیید کرد: در روش جدید هدفمندی یارانه‌ها که یارانه در آخر زنجیرهٔ توزیع و تأمین به‌صورت مستقیم در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌گیرد، نسبت به ارز ترجیحی، یارانه بیشتر به جامعهٔ هدف اصابت می‌کند.

به گفتهٔ این عضو اتاق بازرگانی تهران، خوب است در اعطای یارانه‌ها به روش‌هایی که دیگر کشورها در پیش گرفته‌اند توجه کنیم و از تجارت آن‌ها بهره ببریم.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها