کد خبر: ۲۸۵۳
۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۸
سخنگوی گمرک گفت : از ابتدای دولت سیزدهم بیش از یک میلیون و ۱۴هزار تن کالا به ارزش ۳۰۰میلیون دلار بین ایران و ترکمنستان تبادل شد.
به گزارش جدید پرس:

 طبق اعلام گمرک سید روح اله لطیفی همزمان با سفر رئیس جمهور ترکمنستان به تهران، اظهار داشت:تجارت غیر نفتی کشور با ترکمنستان از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم و از اول شهریور ماه ۱۴۰۰تا پایان اردیبهشت امسال ، یک میلیون و ۱۴هزار و ۴۷۴تن کالا به ارزش ۲۹۹میلیون و ۷۲۸هزار و ۵۳۵دلار بود که در مقایسه با دوره زمانی مشابه در دولت دوازدهم با رشد ۲۲.۴ درصدی در وزن و ۷۹.۴درصدی در ارزش کالاهای مبادله شده همراه بوده است.

رشد ۱۶ درصدی صادرات کالا به ترکمنستان

وی افزود: سهم صادرات کالاهای ایرانی از این میزان تجارت غیرنفتی ۹۸۷هزار و ۷۵۵تن به ارزش ۲۷۶میلیون و ۶۳۷هزار دلار بود که نسبت به مدت مشابه (ابتدای شهریور ۱۳۹۹تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۰)رشد ۱۶درصدی در وزن و ۸۹درصدی در ارزش داشته است.

لطیفی در خصوص سهم واردات از ترکمنستان گفت: واردات ۹ماهه کشور از ترکمنستان نیز ۳۵هزار و ۷۱۹تن کالا به ارزش ۲۳میلیون و ۹۱هزار و ۴۸۶دلار بود که علی‌رغم کاهش ۳۸درصدی در وزن، رشد ۱۴درصدی در ارزش داشته است.

سخنگوی گمرک در خصوص مهمترین اقلام صادر شده به ترکمنستان توضیح داد: لبنیات، محصولات باغی و کشاورزی، سبزی و صیفی‌جات، خشکبار، مواد غذایی، آب میوه، شیرینی و شکلات، مصالح ساختمانی، مواد معدنی، شوینده ها و محصولات بهداشتی و آرایشی، روغن های صنعتی، قیر، مواد شیمیایی، مشتقات نفتی، محصولات پتروشیمی، انواع اسانس، کف پوش ها، محصولات آهنی، محصولات صنعتی، لوازم خانگی، ظروف، وسایل آشپزخانه، پوشاک، کیف و کفش، کاغذ، پارچه، نخ، لوازم الکترونیکی، صنایع دستی، لوازم التحریر و لوازم بازی کودکان از مهمترین کالاهای صادره ایران به ترکمنستان در ۹ماه اخیر بودند.

لطیفی در خصوص عمده ترین کالاهای وارداتی از ترکمنستان گفت: پارچه، پنبه، پشم، نخ، حبوبات، کنجد، مواد معدنی، تسمه و اجزا و قطعات صنعتی در ۹ماه اخیر از ترکمنستان وارد شده است

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها