کد خبر: ۱۱۴۷۰
۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۵
معاون ارتقای کسب و کارهای تجاری سازمان توسعه تجارت اعلام کرد که تجارت ایران با شرق قاره آفریقا در پنج ماه نخست سال ۱۴۰۱ برابر با حجم تجارت انجام شده در این منطقه قاره آفریقا، در تمام سال گذشته بوده است.
به گزارش جدید پرس:

سیداحمدرضا علائی‌طباطبایی در پاسخ به این پرسش که دیپلماسی اقتصادی تا چه میزان نقش راهبردی در توسعه تجارت خارجی ایران داشته است؟ اظهار کرد: اقدامات انجام شده در حوزه تجارت خارجی، در واقع مجموعه تلاش‌ها، برنامه‌ها و اقداماتی است که تاثیر کوتاه‌مدتی نداشته و در بهترین حالت، در میان‌مدت و بلندمدت نتیجه‌بخش خواهد بود که در حوزه کاری‌مان، میان‌مدت زمانی بین یک تا دو سال بوده و بلندمدت زمان سه سال یا بیشتر از آن است.

وی افزود: در این مدت، برای توسعه تجارت با کشورهای اولویت همکاری شماره یک تجاری با ایران، اقداماتی در خصوص رفع مشکلات زیر ساختی مانند ایجاد یا تقویت خطوط لجیستیکی صورت گرفته است. به‌طور مثال، در گذشته کانال لجستیک دریایی بین ایران و عمان وجود نداشته که در این مدت ایجاد شده است. مطمئنا در نگاه آماری نتایج این اقدام، نمی‌تواند در یکی دوماه خودش را نشان دهد و واقع‌بینانه این است که نیاز به زمان یکساله بوده که نتایج آن مشخص شود.

معاون ارتقای کسب و کارهای تجاری سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه پس از یک‌سال، اگر جهت‌گیری این اقدامات مثبت باشد و این مثبت ادامه‌دار باشد، می‌توان گفت که این تاثیر معنادار بوده است و اگر نوسانی باشد، یک زمان کم و یک زمان زیاد باشد، ممکن است تحت‌تاثیر عوامل دیگر قرار گرفته باشد، تاکید کرد: بحث‌مان عملکرد حوزه تجارت خارجه در یکسال گذشته است که می‌توان اعلام کرد در کشورهای هدف‌مان، شاهد رشد معنادار به لحاظ آماری بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه رشد معنادار به لحاظ آماری یعنی رشدی که به دلایل عوامل تصادفی و غیرقابل تفسیر بوجود نیامده بلکه رشدی است که می‌توان آن را تفسیر و به‌عواملی که باعث رشد شده‌اند، مرتبط دانست، خاطرنشان کرد: امروز می‌توان مدعی شد که در کشورهای حوزه اولویت یک، در یک‌سال شاهد رشد معنادار بوده‌ایم و امیدوارم این رشد در دوره زمانی میان‌مدت یعنی در سال آینده و در دوره زمانی بلندمدت یعنی تا پایان دولت سیزدهم و بعد از آن، تداوم داشته باشد.

علائی‌طباطبایی در پاسخ به این پرسش که رشد تجارت با عراق تا چه میزان بوده است؟، تاکید کرد: از نگاه کلان، شاید به‌صورت فصلی در تجارت با عراق دچار کاهش شده باشیم اما باید عملکرد را به شکل گسترده‌تر و در محدوده وسیع‌تر مورد بررسی قرار داد تا مشخص شود در یکسال گذشته، این روند و عملکرد افزایشی بوده است یا کاهشی؛ اتفاقی که باید در حوزه همکاری با کشورهای اوراسیا هم مورد توجه قرار بگیرد.

بر اساس گزارش سایت سازمان توسعه تجارت، وی تاکید کرد: برای مثال وقتی در خصوص تجارت آزاد با کشورهای اتحادیه اوراسیا صحبت می‌کنیم، باید این پرسش را مطرح کرد که آیا تجارت آزاد توانسته تجارت کلی‌مان با این کشورها را تحث تاثیر قرار دهد؟ که باید قطع به یقین اعلام کرد، بله، این تاثیر بسیار مثبت بوده است.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها