کد خبر: ۱۱۳۳۸
۰۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۶
زعفران یکی از مطرح‌ترین محصولات کشاورزی صادراتی ایران است که با قدمت طولانی در بازار‌های جهانی جایگاه ویژه‌ای دارد. زعفران همواره از ارزآورترین محصولات کشاورزی صادراتی ایران بوده و کشور ما را به عنوان قطب تولید این محصول در جهان معرفی کرده است. اما، آمار ۶ ماهه ابتدایی سالجاری نشان از کاهش قابل توجه صادرات زعفران دارد. کارشناسان دلایل قابل تاملی را برای این شدت از کاهش صادرات عنوان می‌کنند.
به گزارش جدید پرس:

فعلان بازار زعفران از کاهش ۵۰ درصدی صادرات این محصول ارزشمند خبر می‌دهند. این افت صادرات در حالی است که، برداشت محصول سالجاری چند روزی آغاز شده است و کشاورزان به شدت نگران تأثیر افت صادرات بر بازار این محصول و افت قیمت آن در شرایط افزایش چند برابری هزینه‌های تولید هستند.

 

اما دلایل اصلی رسیدن صادرات زعفران به نصف، از قطب تولید این محصول ارزشمند در بازار‌های جهانی چیست؟

علی حسینی، عضو شورای ملی زعفران در گفت و گو با اقتصاد آنلاین در پاسخ به این پرسش، یادآور شد: ایران با تولید بیش از ۹۰ درصد زعفران جهان رتبه نخست تولید این محصول را دارد که، حجم زیادی از آن را صادر می‌کند.

 

وی ادامه داد: آمار‌های متخلف خبر از کاهش قابل توجه صادرات زعفران در سال جاری می‌دهند که، بی‌شک تولید و بازار این محصول را با چالش بزرگ مواجه خواهد کرد.

 
 

حسینی با یادآوری اینکه هر ساله برداشت زعفران از روز‌های ابتدای مهر آغاز می‌شود و در آبان به اوج می‌رسد، افزود: اخبار نصف شدن صادرات زعفران موجب شده است، امسال فصل برداشت زعفران با نگرانی شدید در بخش تولید و بازار آغاز شود.

به گفته وی؛ همراه با افت صادرات پشت سر گذاشتن ایام پر مصرف زعفران در بازار داخلی نیز بر این نگرانی افزوده است.

حسینی اظهار کرد: هر ساله بیشترین مصرف زعفران در بازار داخلی در ایام، ماه محرم و صفر است و پس از آن بازار داخلی در یک روند نزولی تقاضا قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه بسیاری از کشاورزان از افت شدید قیمت زعفران در سالجاری در هراسند، افزود: هراس از افت قیمت در شرایطی است که هزینه‌های تولید این محصول برای کشاورزان در سالجاری افزایش زیادی داشته است.

حسینی در پاسخ به این پرسش که چه عواملی شرایط کنونی بازار صادراتی زعفران ایران و کاهش آن به نصف را رقم‌زده است، گفت: افزایش دو برابری قیمت زعفران ایران در بازار جهانی موجب از دست رفتن بخش مهمی از مشتریان خارجی ما شده است.

وی این افزایش قیمت در بازار جهانی را ناشی از جهش نرخ تورم در کشور دانست.

نایب رئیس انجمن تولید و صادرکنندگان زعفران خراسان جنوبی افزود: با گرانی زعفران مشتریان خارجی ما به دنبال جایگزینی زعفران ایران با محصول کشور‌های دیگر مانند افغانستان هستند.

حسینی از جمله بازار‌های بزرگی که زعفران ایران به دلیل افزایش قیمت از دست داده است را بازار هنگ کنگ و کشور‌های اتحادیه برشمرد.

وی هچنین قوانین و مقررات و تصمیم‌گیری‌های غیر کارشناسی در عرصه‌های اقتصاد کشور را بر ایجاد شرایط کنونی بازار زعفران ایران مؤثر عنوان کرد.

این عضو شورای ملی زعفران معتقد است؛ اگر همه مشکلات حل شود، دست کم ۶ ماه تا ۱ سال زمان نیاز است که ایران بتواند جایگاه قبلی خود در بازار جهانی زعفران را بازیابد.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها