کد خبر: ۲۴۸۵۲
۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۰
یک کارشناس بازار خودرو گفت: خودرو همواره به لحاظ امنیت نگهداری برای سرمایه‌گذاران و دلالان جذاب بوده است.
به گزارش جدید پرس:

کمتر کسی اتفاقات بازار خودرو و روند رو به افزایش قیمت انواع خودروهای داخلی و خارجی را فراموش کرده است به نحوی که طیف متنوعی از متقاضیان و خریداران خودرو با قیمت هایی در بازار مواجه می شدند که تا حدودی باورپذیری آنها را با مشکل مواجه می ساخت.

بابک صدرایی کارشناس بازار خودرو در باره وضعیت بازار خودرو گفت: ما وقتی می خواهیم یک جزء را نسبت به شرایط کلان کشور بررسی کنیم، ‌باید شرایط کلان کشور را نیز بررسی کنیم.

وی ادامه داد: سال گذشته هم تحت شرایط اقتصادی کشور، نوسانات سیاسی داخلی و خارج از کشور، قیمت دلار جهش زیادی داشت و یکباره به بیش دو برابر هم رسید. البته اگر به بالا رفتن قیمت دلار نگاه کنید متوجه خواهید شد که سرعت رشد قیمت خودرو نسبت به دلار خیلی بیشتر بود هرچند تحولات جهانی، تحولات سیاسی داخلی و بحث اقتصادی و تحریم ها و غیره نیز مطرح بود.

صدرایی با اشاره به قیمت خودروهای وارداتی گفت: سال ۹۶ قیمت دلار ۴ هزار تومن بود و الان اگر قیمت آن را ۵۰ هزار تومان محاسبه کنیم قیمت آن حدود ۱۲ یا ۱۳ برابر شده اما قیمت خودروهای وارداتی طی همین مدت به بیش از ۱۵ برابر و درمواردی ۱۷ یا ۱۸ برابر رسیده است.

جذابیت همیشگی بازار خودرو

کارشناس بازار خودرو گفت: خودرو از قدیم‌الایام هم در اقتصاد ایران، سرمایه محسوب می‌شد؛ مثلا در دهه۶۰ و در زمان جنگ هم خودرو ابزاری سودده بود. آن زمان هم اگر کسی می‌توانست حواله پیکان ایران‌خودرو را بگیرد، برای به‌دست آوردن سود مناسب یا حداقل عقب‌نماندن از تورم، این کار را می‌کرد. خودرو همواره به لحاظ امنیت نگهداری برای سرمایه‌گذاران و دلالان جذاب بوده است.

وی ادامه داد: سال گذشته به شدت دلال ها به بازار خودرو نفوذ کردند و مردم عادی هم برای سرمایه گذاری وارد بازار شدند.

صدرایی تاکید کرد: معمولا وقتی بحث دلالی و سرمایه گذاری شکل می گیرد معمولا نقدینگی مردم در بازار مسکن،‌ خودرو، طلا و دلار جابه جا می شود اما باید بدانیک اما خودرو به لحاظ نگهداری و امنیت نگهداری برای سرمایه گذاران و دلالان بسیار جذاب است.

امسال وضعیت بازار خودرو چگونه خواهد بود؟

این کارشناس بازار خودرو تصریح کرد: خودرو در هیچ جای دنیا کالای سرمایه ای نیست و کالایی مصرفی محسوب می شود اما متاسفانه در ساختار اقتصادی متورم کشور ما خودرو به کالایی سرمایه ای تبدیل شده است.

وی تاکید کرد: مردم هم باید توجه کنند که هر هر بازاری در یک دوره زمانی می تواند موفق شود. متاسفانه وقتی در شرایط رکود اقتصادی به سر می بریم، مردم از ترس اینکه شرایط بدتر نشود به بازارها هجوم می آورند که خود ایجادکننده رونق است مانند پارسال که در تورمی ترین و رکودی ترین شرایط بازار، مردم برای خرید خودرو اقدام کردند. کاش می شد این پول ها را به بخش تولید و اشتغال وارد می کردیم.

صدرایی با اشاره افزایش قیمت خودرو در سال جاری هم می تواند مسائل سال گذشته در بازار خودرو تکرار شود، گفت: ۲ مولفه را در این بازار مدنظر قرار داد که اولین آن، قیمت دلار است. همچنین موضوع تورم هم در این بازار تاثیر به سزایی دارد.

وی اضافه کرد: البته باید توجه کرد که موضوعی که می تواند بازار را تحت تاثیر قرار دهد و به نحوی از افزایش لجام گسیخته قیمت خودرو جلوگیری کند این است که دولت امسال تولید را افزایش دهد و واردت به جای گفتار درمانی شکل عمل درمانی به خود بگیرد و در کنار آن سیستم توزیع درستی اجرا شود.

کارشناس بازار خودرو گفت: همچنین باید قیمت ها به نحوی اصلاح شود که هم برای تولید کننده و هم برای مصرف کننده به صرفه باشد. در این حالت می توانیم بازار را از حالت دلالی تا حدودی خارج کنیم و قیمت های کاذب را بشکنیم البته به شرط اینکه دولت در سیاست های عرضه خودرو دخالت نکند.

 

 

 

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها