کد خبر: ۲۱۹۷۹
۲۳ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۰
در این هفته کاری شاخص کل بورس با رشد ۱.۹۹ درصدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۱۷۹ هزار واحد ایستاد.
به گزارش جدید پرس:

در هفته کاری که به اتمام رسید شاخص کل هم وزن با افزایش ۶.۴۳ درصدی در پله ۶۹۲ هزار و ۹۴۵ واحدی قرار گرفت و شاخص کل فرابورس نیز با رشد ۵.۷۷ درصدی در ارتفاع ۲۷ هزار و ۶۹۹ واحدی ایستاد.

آقای کوروش آسایش، کارشناس بازار سرمایه گفت: در این هفته کاری شاخص صنعت استخراج به غیر از کشف با افزایش ۱۹.۶۰ درصدی بیشترین رشد را در بین صنایع بورسی تجربه کرد و بعد از آن صنعت قند و شکر با افزایش ۱۸.۷۵ درصدی در جایگاه دوم قرار گرفت. کمترین رشد هم مربوط به صنعت محصولات چرمی و صنعت حمل و نقل بود که صفر درصد رشد داشتند و این بیان کننده این است که در هفته گذشته وضعیت صنایع مطلوب بوده است.

 در هفته قبلی شاخص صنعت دستگاه‌های برقی با افزایش ۱۲.۸۲ درصدی بیشترین رشد را در بین صنایع بورسی تجربه کرده بود.

او می‌گوید: مجموع ارزش معاملات خرد و حق تقدم‌ها در این هفته کاری ۶۰ هزار و ۶۳۴ میلیارد تومان بود. جزئیات ارزش معاملات خرد روزانه به این شکل بود که شنبه ۱۵ هزار و ۷۰۲ میلیارد تومان، یکشنبه ۱۴ هزار و ۵۸۱ میلیارد، دوشنبه ۱۷ هزار و ۸۵۸ میلیارد تومان و سه شنبه ۱۲ هزار و ۴۹۳ میلیارد تومان بر روی تابلو ثبت شد.

 مجموع ارزش معاملات خرد و حق تقدم‌ها  در هفته گذشته  ۳۵ هزار و ۷۷۷ میلیارد تومان بود.

 هزار و ۸۸۰ میلیارد تومان پول حقیقی به بازار وارد شد

به گفته او، در این هفته یک روز بازار شاهد خروج نقدینگی و سه روز شاهد ورود نقدینگی بود. به طوری که شنبه هزار و ۲۵۳ میلیارد تومان، یکشنبه هزار  و ۷۸ میلیارد تومان و سه شنبه ۶۵۰  میلیارد تومان ورود نقدینگی به بازار رقم خورد و دوشنبه هزار و ۱۰۱ میلیارد تومان خروجی نقدینگی افراد حقیقی از بازار ثبت شده است و در مجموع هزار و ۸۸۰ میلیارد تومان نقدینگی به بازار سهام تزریق شد.

در هفته قبلی  در مجموع ۱۳۹ میلیارد تومان نقدینگی به بازار سهام تزریق شد.

آسایش می‌گوید: میانگین سرانه خرید افراد حقیقی در این هفته کاری ۲۵ میلیون و ۲۲۰ هزار تومان و میانگین سرانه فروش آن‌ها ۲۸ میلیون و ۳۲۰ هزار تومان بوده است.

 ثبت بیشترین رکورد ارزش معاملات خرد 

دیگر کارشناس بازار سرمایه خانم رباب وفایی گفت: بعد از شکست سقف شاخص سال ۹۹ و رشد اخیر بازار، این هفته شاهد افزایش فروشنده بودیم، بخشی از آن هیجان کاذب و رنج‌های منفی شدید بود. در این هفته منفی‌ها خریداران خوبی داشت، فروش‌هایی که در برخی قیمت‌ها نسبت به سهم پایانی بیش از حد عجولانه و بدون حساب بنظر می‌رسید و اکثرا متعادل رو به بالا و حتی برخی سهام به دور از این جو با صف خرید پیش رفتند. در طول هفته شاهد ثبت بیشترین رکورد ارزش معاملات خرد  از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا کنون بودیم.

به گفته او، بازار گارد صعودی گرفته است و فارغ از نوسان‌ها انتظار می‌رود با حفظ ارزش بالای معاملات در روز‌های پیش رو، بعد از وقفه‌ای کوتاه و دست به دست شدن سهام، شاهد ادامه‌ی روند صعودی بازار باشیم و حتی گاهی این هیجانات کاذب، می‌تواند فرصتی برای خرید یا اصلاح باشد یا همان اتفاقات احتمالی سیاسی امید‌ها به بهتر شدن روند افزایش داده است.

وفایی می گوید: در کنار رونق سهام زیر مجموعه هلدینگ‌ها و سرمایه گذاری ها، با رونق گرفتن بازار و فروش سهام و شناسایی سود توسط این شرکت ها، شاهد توجه بیشتر و موج‌های صعودی در آن‌ها بعد از رشد اولیه بازار می‌شویم.

او گفت: مطابق اعلام وزارت صنعت و براساس مصوبه شورای رقابت قیمت انواع خودرو‌های داخلی اعلام و قیمت‌های جدید منتشر شده و به گفته وزیر اقتصاد موضوع افزایش قیمت مرحله دوم خودرو‌ها درب کارخانه پس از انتشار صورت‌های مالی حسابرسی شده ۶ ماهه دوم خودروسازان شنیده می‌شود که این موارد نیز از جمله اخبار اثر گذار بر روند بازار سرمایه بود.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها