کد خبر: ۲۱۳۵۴
۱۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۰
علی اصغر ملکی گفت: گوشت های وارداتی از نظر کیفیت مطلوب نبود زیرا چربی این گوشت زیاد بوده است. با حذف چربی هم قیمت گوشت داخلی می شود که برای مصرف کننده صرف ندارد.
به گزارش جدید پرس:

مرغ و گوشت جز اصلی ترین مواد غذایی در سبد خانوار است که در روزهای پایانی سال دستخوش تغییر شد؛ در مقایسه با اقلام خوراکی دیگر بیشترین افزایش را داشت تا جایی که فروش گوشت قرمز تا نیم میلیون تومان به گوش رسید و از سفره بسیاری از خانواده ها حذف شد. مسئولان به تکذیب این قیمت ها پرداختند اما واقعیت چیز دیگری بود.

گرانی نهاده‌های دامی و نوسان قیمت دلار تأثیر زیادی بر افزایش قیمت این مواد غذایی مهم داشت و انتظار این گرانی می رفت. دولت برای کنترل بازار واردات گوشت قرمز را در فروشگاه های زنجیره ای آغاز کرد تا کمی از التهاب آن جلوگیری کند.

ولت در کنار واردات گوشت قرمز به عرضه گوشت منجمد هم پرداخت که قیمت متعادل تری دارد و بسیاری از خانواده ها از پس خرید آن بر می آیند. نرخ گوشت گوساله منجمد شامل هر کیلوگرم راسته ۱۶۰ هزار تومان، ران ۱۵۵ هزار تومان، سردست و گردن ۱۵۰ هزار تومان، قلوه گاه ۱۳۰ هزار تومان تعیین شده است.

اتفاقی عجیب در فروشگاه های زنجیره ای

ماجرای گوشت قرمز به اینجا ختم نشد و در فروشگاه های زنجیره‌ای در ابتدای سال شاهد اتفاقی جدید بودیم. گوشت های منجمدی که روی آن ها برچسب منجمد از منجمد حک شده و عرضه می شود که معنای متفاوتی دارد که به نظر می رسد گوشت ها را به ۲ صورت منجمد کرده اند.

علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی از ماجرای گوشت های منجمد اظهار بی اطلاعی کرد و با تکذیب این خبر گفت: گوشت‌های منجمد، گوشت‌های سوبسیدداری است که برای تنظیم بازار عرضه می‌شود. من تاکنون چیزی از این مدل گوشت‌ها ندیدم و فکر نمی‌کنم چنین چیزی وجود داشته باشد.

وی در رابطه با کیفیت گوشت های وارداتی خاطر نشان کرد: به گفته مسئولان سازمان میادین و مردم کیفیت این گوشت ها با وجود چربی زیاد آن گوشت های مناسبی نبود به این دلیل که با حذف این چربی ها قیمت گوشت داخلی برای خریدار در می‌آمد. باید منتظر ماند و دید گوشتی که در حال ورود از استرالیا است چه بازخوردی در میان مردم دارد، البته کیفیت گوشت و دام وارداتی از رومانی را سال‌های پیش دیده‌ایم و مردم با کیفیت آن آشنا هستند و در آن زمان هم استقبالی از آن نشد.

ملکی پیرامون چالش های موجود در این افزار افزود: چالش اساسی در این بخش گرانی دام است. ۶ ماهه اول ۱۴۰۱ دامداران بسیاری از دام های خود را ذبح کردند زیرا توانایی نگهداری آن ها را نداشتند. چالش بعدی به قاچاق دام زنده از مرزهای غرب و جنوب کشور مربوط می‌شود. در این باره از قبل هشدار داده شد که کمبود دام در ۶ ماه دوم تنش بازار را به دنبال خواهد داشت. همچنین متأسفانه شاهد این موضوع بودیم که دامدار دام خود را به نرخ دلار عرضه می‌کند و با وجود تأمین جو کیلویی ۱۳ هزار تومانی، یونجه ۹ هزار تومانی، کاه ۶ هزار تومانی و... علاقه‌ای ندارد محصول خود را به تومان به فروش برساند.

پیش بینی از وضعیت گوشت در سال ۱۴۰۲

وی در پایان اظهار کرد: به قول صنف ما فعلاً بازار نخری را شاهد هستیم که نمی شود اظهار نظری در رابطه با قیمت گوشت در سال جدید داشت. بازار درحال‌حاضر در رکود است زیرا هنوز بازار خود را پیدا نکرده است.

سخن پایانی

با گرانی ها و وضعیت نامطلوب اقتصادی مردم بسیاری از اقلام اساسی را از سبد خرید خود حذف و دیگر چیزها را جایگزین کرده اند. دولت باید حداقل برای این کالا فکر اساسی کرده تا کمی از قیمت های عجیب آن جلوگیری شود تا حداقل افراد کم درآمد هفته ای یک بار بتوانند گوشت قرمز را در سبد غذایی خود بگنجانند زیرا حذف آن آثار منفی بسیاری در سلامتی افراد دارد.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها