کد خبر: ۸۲۳۵
۰۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۰
وزیر نفت اعلام کرد:
وزیر نفت با بیان اینکه بازاریابی برای افزایش فروش نفت از همان روزهای نخست آغاز به‌کار دولت شروع شد، گفت: تهاتر نفت با کالاهای اساسی یکی دیگر از روش‌های ما برای فروش نفت خام بوده و هست.
به گزارش جدید پرس:

جواد اوجی شامگاه دوشنبه (۳۱ مردادماه) در آستانه هفته دولت در برنامه زنده تلویزیونی جهان‌آرا از شبکه افق سیما با یادآوری اینکه در روزهای نخست آغاز به‌کار دولت سیزدهم شرایط سختی به لحاظ کاری در وزارت نفت حاکم بود، گفت: در آن ایام ایران بیش از ۸۷ میلیون بشکه میعانات گازی روی آب ذخیره داشت و تصور بر این بود که ما باید تعداد کشتی بیشتری برای استمرار در تولید گاز کشور به‌منظور ذخیره‌سازی میعانات گازی خریداری کنیم.

وی افزود: بر اساس آمارهای موجود وزارت نفت در دولت دوازدهم در اردیبهشت‌ماه پارسال متأسفانه روزانه تنها ۷ هزار بشکه میعانات گازی صادر می‌شد، همچنین در هر دو بخش خشکی و دریا میعانات گازی زیادی ذخیره‌سازی شده بود. به یاد دارم روزی که وزارت نفت را از آقای زنگنه تحویل گرفتم ایشان برای حل مشکل ذخیره‌سازی میعانات گازی به بنده پیشنهاد خرید ۱۲ نفتکش غول‌پیکر را دادند و حتی مکاتبات این خرید را با دولت کرده بودند.

وزیر نفت ادامه داد: چالش دیگر در روزهای نخست آغاز به‌کار دولت سیزدهم کسری گاز ۲۵۰ میلیون مترمکعبی در کشور وجود داشت، این موضوع به‌دلیل نبود سرمایه‌گذاری در میدان‌های گازی در بخش‌های مختلف خشکی و دریایی بود، ضمن آنکه تا پایان برنامه ششم توسعه باید روزانه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب گاز تولید می‌شد، در حالی که این رقم تنها روزانه ۸۲۰ تا ۸۳۰ میلیون مترمکعب بود.

اوجی با اشاره به اینکه حجم ذخیره‌سازی سوخت مایع در نیروگاه‌های کشور در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال پیش از آن ۲۰ تا ۳۰ درصد کمتر بود، گفت: کمبود سوخت مایع اهمیت گازرسانی به نیروگاه‌ها را دوچندان کرده بود.

وی کاهش ۲۰۰ هزار بشکه‌ای خرید نفت از سوی چین و افزایش تعرفه مالیاتی واردات نفت سنگین از کشور را دیگر چالش پیش روی دولت سیزدهم در وزارت نفت دانست و تصریح کرد: هم‌زمان با این موضوع دولت پیش‌بینی کسری بودجه ۴۵۰ هزار میلیارد تومانی را کرده بود و از طرف دیگر صنعت نفت به بانک‌ها و صندوق توسعه ملی به‌شدت بدهکار بود.

وزیر نفت پرداخت ماهانه ۱۲ هزار میلیارد تومان بدهی ارث مانده از دولت قبل، تأمین ارز ترجیحی برای خرید کالاهای اساسی، ظرفیت پایین تولید نفت خام، تأخیر در تعمیرات اساسی پالایشگاه‌های گازی و ایستگاه‌های تقویت فشار و تأمین منابع ارزی کشور و افزون بر آن حمله سایبری به جایگاه‌های عرضه سوخت در آبان‌ماه پارسال را از دیگر چالش‌های اساسی روزها و ماه‌های نخست آغاز به‌کار دولت سیزدهم برشمرد و گفت: با لطف خداوند و اقدام‌های جهادی مدیران و کارکنان صنعت نفت بر این مشکلات غلبه کردیم. برای نمونه هم‌زمان با سفارش خرید ۱۲ نفتکش غول‌پیکر، مصرف میعانات گازی در مینی پالایشگاه‌های داخل و نیز مجتمع‌های پتروشیمی و پالایشگاه ستاره خلیج فارس را به‌شدت افزایش دادیم.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها