کد خبر: ۷۸۲۸
۲۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۶
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس عنوان کرد؛
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تأکید بر لزوم شفافیت درآمدهای نفتی برای مردم گفت: با اصلاح رابطه مالی دولت و شرکت ملی نفت، امکان برنامه‌ریزی بهتر و بهینه‌سازی هزینه‌کرد توسعه میادین میسر میشود.
به گزارش جدید پرس:

ماه گذشته آئین نامه اصلاح رابطه مالی شرکت ملی نفت و دولت در هیأت دولت تصویب شد. این موضوع یکی از مواردی بود که همواره مورد مناقشه و توصیه کارشناسان حوزه اقتصاد انرژی بوده است و تصویب این موضوع می‌تواند گام بلندی برای جلوگیری از خامفروشی و تکمیل زنجیره ارزش باشد.

به گفته علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت، هدف از اصلاح رابطه مالی شرکت ملی نفت و دولت تقویت جایگاه حاکمیتی وزارت نفت است.

در این رابطه محسن علیزاده، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در مورد شفافیت رابطه مالی دولت و شرکت ملی نفت، گفت: فارغ از اینکه ما به عنوان نمایندگان مردم بدانیم که درآمدهای نفتی که مربوط به وزارت نفت است کجا هزینه می‌شود و چه بخشی از آن در بودجه قرار می‌گیرد برای مردم هم باید این مسئله شفاف شود، مردم باید بدانند که در زمان تحریم که این گرانی‌ها را تحمل می‌کنند چه میزان درآمد و فروش نفتی داریم و چه میزان از درآمدهای نفتی صرف بودجه‌های عمرانی می‌شود این مسئله دو سه سال است که در احکام بودجه سنواتی می‌آید اما وزارت نفت و دولت‌ها از شفاف کردن آن طفره می‌روند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در قانون شفافیت قوای سه گانه این را به صورت حکم دائمی آورده ایم که همه دستگاه‌ها از جمله وزارت نفت باید صورتهای مالی شأن را شفاف اعلام کنند تا ما بتوانیم نظارت کنیم ما به عنوان نمایندگان مردم از صورتهای مالی شرکت ملی نفت بی اطلاع هستیم اگر هم می‌خواهیم نظارتی بر این موضوع داشته باشیم اطلاعات دقیقی به دست مان نمی‌رسد و جالب‌تر اینکه گاهی برخی از مسئولان در حاکمیت نیز از این اطلاعات بی خبر هستند و میزان درآمدهای نفتی را نمی‌دانند حالا بخشی از این را می‌پذیریم که اگر این اطلاعات درز پیدا کند در زمان تحریم‌ها آثار بدی را به همراه داشته باشد اما همه آن موارد محرمانه نیست و باید وزارت نفت و دولت کمک کند که این شفافیت اتفاق بیفتد و ما هم بتوانیم نظارت کنیم.

وی ادامه داد: در همه سال‌های گذشته بودجه ما کاملاً نفتی بوده است و تنها پایه درآمدی مان فروش نفت پیش بینی شده است در یکی دو سال اخیر است که درآمدهای نفتی را در بودجه آوردیم اما عمده آن چیزی که به آن اتکا می‌کنیم و بودجه را تنظیم می‌کنیم درآمدهای نفتی است اگر اطلاعات را به خوبی نداشته باشیم نمی‌توانیم بودجه خوبی را تنظیم کنیم. بودجه‌ای که در ۱۴۰۱ تنظیم شده است بنا بر اظهاراتی بوده است که وزارت نفت به عنوان میران فروش نفت اعلام کرده اند.

نماینده مردم سپیدان در مجلس گفت: شفافیت صورت‌های مالی و درآمدهای کشور می‌تواند به ما برای یک برنامه ریزی دقیق برای توسعه زیرساخت‌های کشور کمک کند اگر آمار دقیق از درآمدهایمان و وضعیت موجودمان نداشته باشیم نمی‌توانیم برنامه ریزی دقیق برای ادامه کارهایمان داشته باشیم. با اصلاح رابطه مالی دولت با شرکت ملی نفت، امکان برنامه‌ریزی بهتر و بهینه‌سازی هزینه‌کرد در توسعه میادین نفت و گاز فراهم خواهد شد

وی خاطر نشان کرد: مطمئناً این شفافیت به بهره روی مصرف سوخت کمک می‌کند ما اگر بدانیم چه میزان ذخایر و درآمد داریم می‌توانیم برنامه ریزی برای آینده داشته باشیم با این شفافیت می‌توانیم به فرهنگ سازی در مصرف سوخت کمک کنیم و برای امکان صادرات، افزایش میران ذخایر و یا وارادت آن خدای ناکرده در آینده برنامه ریزی داشته باشیم.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها