کد خبر: ۶۶۹۲
۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۵
رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت:
رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت، با بیان اینکه صادرات تجهیزات صنعت نفت جزو آرزوهای این صنعت بوده است، گفت: در این حوزه چندین شرکت کارهای متفاوتی انجام داده‌اند و حتی به محصولات هایتک نیز ورود پیدا کرده‌ایم.
به گزارش جدید پرس:

احسان ثقفی امروز در نشستی خبری در پاسخ به سوال ایسنا درباره آخرین وضعیت صادرات تجهیزات صنعت نفت اظهار کرد: یکی از مواردی که با پارک فناوری و نوآوری نفت دنبال می کنیم، بحث صادرات محصولات جدید است. به کشورهایی مانند سوریه، روسیه، عراق و در گذشته آذربایجان صادرات داشته‌ایم همچنین به چند کشور آمریکای شمالی همچون ونزوئلا و کشورهای اروپایی صادرات داریم؛ صادرات هم به گونه‌ای است که تجهیزات در ایران ساخته اما با برند اروپایی صادر می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت بحث اشتغال و تاکید بر آن در صحبت‌های مقام معظم رهبری، گفت: اشتغال مولد پایدار خواهد بود. تولید این انجمن دانش محور بوده و اگر اینگونه نبود تاکنون فعالیت آن راکد و یا متوقف شده بود. چه بسا که برخی از اعضای ما نیز که اکنون در خدمت آنها نیستیم، به دلیل عدم توجه به این مسئله حال کار خود را متوقف کردند.

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت، با بیان اینکه اقتصاد نیازمند اشتغال است و این مسئله تنها مربوط به ایران نمی‌شود، گفت: اگر چاشنی دانش را حفظ کنیم و فعالیت‌ها بر مبنای دانش باشد، قطعا موفق خواهیم بود. اعضای انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت (استصنا) نیز می‌توانند دانش بنیان باشند، چراکه فعالیت‌های آنها در راستای تقویت دانش است.

ثقفی با اشاره به همکاری و تعامل دولت سیزدهم با انجمن استصنا گفت: در حال حاضر تا این لحظه نسبت به این تعامل خوش‌بین هستیم. تعامل دولت در تمام بخش‌ها نسبت به قبل بهتر بوده اما امیدواریم از تعامل خارج و به عمل برسد.

وی با تاکید بر اینکه تحریم‌ها واقعیتی هستند که در کشور وجود دارند، گفت: با این حال چرخ صنعت نفت متوقف نشده و بخش خصوصی راهکارهای لازم را برای تامین مواد اولیه پیدا کرده است.

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با بیان اینکه مشکلاتی وجود دارد که باید حل شوند، گفت: ۵۰ درصد این مشکلات در داخل در حوزه گمرک، بیمه و مالیات است. اگر موانع داخلی حل شود، بحث تحریم بطور نسبی برطرف خواهد شد. با این حال بحث روابط مالی با بانک‌ها همچنان ادامه خواهد داشت و پرهزینه خواهد بود.

ثقفی با بیان اینکه در مواردی مواد خام حتی از آمریکا نیز وارد می‌شود، تاکید کرد: اکنون بیشترین حجم از مواد اولیه از چین وارد کشور می شود.

وی با اشاره به نقش انجمن در امضای تفاهم نامه‌ها و قراردادهای جدید وزارت نفت، گفت: یکی از نقاطی که جای گله‌مندی دارد، همین مسئله است. روال مذاکرات با وزارت نفت ادامه دارد اما درباره قراردادهای اخیر مذاکره‌ای با انجمن صورت نگرفت. این در حالیست که نباید جبهه اقتصاد نادیده گرفته شود و ما نیز بارها اعلام آمادگی کرده‌ایم که می‌توانیم اطلاعات و تجربیاتمان را در اختیار دولت بگذاریم که می‌تواند بسیار کارساز نیز باشد.

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با بیان اینکه سیاست انجمن حمایت کور از ساخت داخل نیز گفت: حمایت واقعی از ساخت داخل در توسعه صنعت نفت جزو سیاست‌های ما تعریف شده است که برای این مساله نیز سیاست‌هایی را در نظر داریم.

صادرات کاتالیست به روسیه

همچنین در این نشست محمداسماعیل کفایتی  -رئیس پارک فناوری و نوآوری صنعت نفت - با اشاره به اهمیت دانش بنیان شدن صنعت نفت، گفت: بحث شبکه‌سازی مجموعه توانمند باید صورت بگیرد. دانش بنیان شدن این صنعت مسیر پرفراز و نشیبی دارد. نفت ملی شد اما در صنعت نفت این اتفاق نیفتاد. بعد از انقلاب اسلامی اما شاهد وقوع اتفاقات خوبی در این حوزه بودیم. چرا که در بعد نیروی انسانی کارهای بزرگی انجام شد.

وی با بیان اینکه در نمایشگاه نفت بیش از ۲۰۰۰ شرکت نفتی حضور داشت، تاکیید کرد: در یک دهه گذشته یعنی قبل از تحریم‌ها حدود ۱۵ سال پیش اکثر شرکت‌های حاضر در نمایشگاه خارجی بودند. اکنون ۸۰ درصد تجهیزات قابلیت ساخت داخل دارند و امیدواریم روزی جشن خودکفایی تولید تجهیزات صنعت نفت را برگزار کنیم.

رئیس پارک فناوری و نوآوری صنعت نفت با بیان اینکه دانش بنیان شدن به نفع همه مجموعه‌هاست اما واقعیت را باید بپذیریم که اتفاقات زیرساختی باید صورت بگیرد و قوانین به نفع تولید تغییر کند، گفت: محور اقتصاد مقاومتی تولید محور و محور تولید دانش است. در بحث اشتغال نیز با یک تهدید روبرو هستیم. لذا باید مدیریت تهدید و فرصت اتفاق بیفتد. باید به کارآفرینی فکر کنیم و از مجموعه دانش بنیان‌ها برای این مسئله استفاده شود.

ثقفی با بیان اینکه ۵۰ شرکت عضو استصنا در کلاس بین المللی حضور دارند و برای اولین بار صادرات کاتالیست به روسیه انجام شد، گفت: می توان ساخت ۲۰ درصد باقیمانده تجهیزات صنعت نفت را در دستور کار قرار داد و این اقدام قطعا قدرت چانه‌زنی ایران را افزایش می دهد.

وی با تاکید بر اهمیت توجه در بی ثباتی انرژی خاطر نشان کرد: می توان با مشورت با ذینفعان سود حداکثری را به دست آورد. یکی از مباحث مطرح شده با روس‌ها نیز همین مسئله بود که با توجه به فناوری و سرمایه خلأهای موجود را پر کنیم. در شرایط فعلی فروش نفت و تامین سوخت اولویت وزارت نفت است که در این مورد سیاست های خوبی را پیش گرفته و توانسته به صورت موفق عمل کند.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها