کد خبر: ۶۱۹۰
۰۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۴
پاکستان در بحبوحه بحران انرژی جهانی و موج گرما، قیمت برق را برای تطبیق با هزینه‌های بالاتر تولید، افزایش داد.
به گزارش جدید پرس:

نرخ تورم پاکستان ماه گذشته تحت تاثیر رشد هزینه مواد غذایی، به ۲۱.۳ درصد رسید و این کشور با کاهش سریع ذخایر ارزی خارجی، افت ارزش پول و افزایش کسری حساب جاری روبروست.

خرم دستگیر خان، وزیر نیروی پاکستان، در اسلام آباد به خبرنگاران گفت:‌هیات دولت افزایش تعرفه‌های برق را تصویب کرد اما این افزایش شامل حال مصرف کنندگان آسیب پذیر نخواهد شد.

طبق آمار رفینیتیو، هزینه واردات ماهانه نفت کوره به پاکستان، در ژوئن به بالاترین حد چهار سال اخیر صعود کرده است و این کشور برای خرید گاز طبیعی مایع برای تولید نیرو در بحبوحه موج گرما که تقاضا را بالا برده، به مشکل خورده است.

هزینه‌های بالاتر واردات انرژی، به اقتصاد پاکستان آسیب زده و باعث افت بیشتر ذخایر ارزی خارجی شده است. روپیه ۲۰ درصد از ارزش خود را در سال ۲۰۲۲ از دست داده است. ذخایر ارزی این کشور به رکورد اندک ۹.۳ میلیارد دلار نزول کرده است که تنها برای پرداخت ۴۵ روز واردات کفایت می‌کند.

پاکستان ماه گذشته به منظور دریافت ۱.۱۷ میلیارد دلار تحت بسته نجات مالی احیا شده صندوق بین المللی پول، با اعزام کارکنان این وام دهنده موافقت کرد.

بر اساس گزارش رویترز، این کشور به دنبال منابع دیگر تولید برق است. وزیر نیرو گفته است تولید نیروی هسته‌ای پس از سوخت‌گیری مجدد یک نیروگاه، رشد کرده است. از ابتدای ژوئیه، نیروگاه کی ۲ با ظرفیت کامل فعالیت می‌کند.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها