کد خبر: ۶۱۶۵
۰۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۲
معاون وزیر نفت گفت: ۲۷ درصد از گوگرد موجود در کشور در پالایشگاه شهید هاشمی نژاد مشهد تولید می‌شود. از ۲ میلیون و ۵۰ هزار تن گوگردی که در کشور تولید می‌شود، حدود ۳۲۰ هزار تن مصرف داخلی بوده و باقی مانده نیز به صورت خام فروخته می‌شود. پیش بینی می‌شود در افق ۱۴۱۰، آمار تولیدات گوگرد به ۵ میلیون تن در کشور برسد.
به گزارش جدید پرس:

مجید چگنی، امروز ۵ مردادماه در سومین کنفرانس ملی فرایندهای گاز و پتروشیمی که در دانشگاه فردوسی برگزار شد، اظهار کرد: شرکت ملی گاز ایران تصمیم به تحکیم و تقویت روابط خود با مراکز علمی و دانشگاهی گرفته است. موضوعی که امروز برای ما از اهمیت بسزایی برخور دار است، بحث گوگرد و مزایای این عنصر است. بر مبنای اسناد بالا دستی و تاکید مقام معظم رهبری در موضوع اقتصاد مقاومتی، تاکید ویژه‌ای بر تکمیل زنجیره ارزش و ایجاد ارزش افزوده در صنعت نفت و گاز شده که در پی این مهم در تلاش هستیم تا از خام فروشی محصولات صنعت نفت و گاز جلوگیری کرده و محصولات را با ارزش افزوده تولید کنیم. 

وی افزود: گوگرد نیز از جمله محصولات جانبی محسوب می‌شود که نیاز به چاره‌اندیشی و استفاده از پتانسیل‌های موجود در کشور در حوزه ذخایر نفت و گاز وجود دارد. ایران در زمینه‌های مرتبط به نفت و گاز مزیت‌های فراوانی داشته که باید به بهترین شکل ممکن از آن‌ها استفاده کرد و به سرمایه‌گذاری در این خصوص پرداخته شود. 

معاون وزیر نفت در ادامه گفت: استفاده و مدیریت مطلوب از ذخایر نفت‌وگاز و محصولات جانبی همچون گوگرد، نیازمند عظم جهادی و انقلابی است. راهبردهای شرکت ملی گاز برگرفته از سیاست‌های کلان نظام جمهوری اسلامی و وزارت نفت بوده که شامل مواردی همچون کاهش خام فروشی، حرکت به سمت بازارهای بین‌المللی، افزایش سطح بهره‌وری و... می‌شود. 

چگنی افزود: طبق آمارهای موجود از سال ۱۳۹۹، پالایشگاه‌های گازی کشور حدود یک میلیون و ۲۵۳ هزار تن از تولیدات گوگرد را به خود اختصاص داده‌اند. تولید گوگرد در  پالایشگاه‌های نفت ۴۳۸ هزار تن و در پالایشگاه‌های پتروشیمی نیز ۳۶۰ هزار تن بوده که مجموعا  ۲ میلیون و ۵۰ هزار تن تولیدات گوگرد در کشور تولید شده است.

وی خاطرنشان کرد: ۲۷ درصد از گوگرد موجود در کشور نیز در پالایشگاه شهید هاشمی نژاد مشهد تولید می‌شود. از ۲ میلیون و ۵۰ هزار تن گوگردی که در کشور تولید می‌شود، حدود ۳۲۰ هزار تن مصرف داخلی بوده و باقی مانده نیز به صورت خام فروخته می‌شود. پیش بینی می‌شود در افق ۱۴۱۰، آمار تولیدات گوگرد به ۵ میلیون تن در کشور برسد. 

مدیرعامل شرکت ملی گاز بیان کرد: همچنین باید از ظرفیت‌های وزارت راه و شهرسازی نیز در خصوص جایگزینی استفاده از گوگرد به جای قیر استفاده نمود. این امر در کشور از اهمیت زیادی برخوردار بوده و باعث ایجاد ارزش افزوده نیز می‌شود. 

وی عنوان کرد: شرکت ملی ایران از تمام انجمن‌های تخصصی که مایل به فعالیت در حوزه گوگرد و توسعه فعالیت‌های صورت گرفته در این حوزه هستند، حمایت و پشتیبانی می‌کند.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها