کد خبر: ۶۰۶۹
۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۲
توصیه‌های برقی توانیر ویژه ایام محرم؛
شرکت مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) به برگزارکنندگان مراسم عزاداری و سوگواری شهادت اباعبدالله الحسین (ع) توصیه کرد: از لامپ‌ها و وسایل سرمایشی کم‌مصرف در چادرها و خیمه‌های عزاداری استفاده کنند.
به گزارش جدید پرس:

توانیر اعلام کرد: باتوجه‌به آغاز مراسم عزاداری و سوگواری شهادت اباعبدالله الحسین (ع) در روزهای آتی، از هیئت‌ها و دسته‌های عزاداری  که نسبت به تدارک محل‌های عزاداری و برپایی خیمه اقدام می‌کنند درخواست می‌شود نسبت به رعایت مصرف برق  توجه داشته باشند.

 توصیه می‌شود در مورد حوادث یا اتفاق‌های برق در طول شبانه‌روز با تلفن ۱۲۱ تماس گرفته شود همچنین  به هنگام برپایی چادرها و خیمه‌های عزاداری اهل‌بیت (ع) توسط هیئت‌های مذهبی لازم است حریم شبکه‌های برق مدنظر گرفته شود.

 توصیه می‌شود در هنگام نصب علم یا پرچم‌های مخصوص عزاداری از هر لحاظ تأسیسات و شبکه‌های برق را در نظر داشته باشند و  از نصب علم و پرچم‌های عزاداری بر روی شبکه‌ها، پایه‌ها و تأسیسات برق جدا خودداری شود شبکه‌های برق عایق نیستند، به آنها نزدیک نشوید.

هیئت‌ها در هنگام حمل پرچم‌ها و علامت‌های مخصوص عزاداری  باید مراقب شبکه‌هایی که از عرض خیابان عبور کرده است باشند همچنین از کابل‌ها و وسایل فرسوده به‌منظور برق‌دار کردن محل برگزاری مراسم خودداری کرده، زیرا بیشترین حوادث برق‌گرفتگی و آتش‌سوزی از این طریق رخ‌داده است.

برای تأمین برق خیمه‌های عزاداری و مساجد از متخصصان برق استفاده کنید و  از وسایل کم‌مصرف گرمایشی یا سرمایشی برقی استفاده کنید و نیز برای ایجاد روشنایی محافل عزاداری از لامپ‌های کم‌مصرف و ال‌ای‌دی استفاده شود.

 شبکه‌های برق حتی بدون برخورد مستقیم نیز دارای میدان الکتریکی بوده و احتمال برق‌گرفتگی وجود دارد باتوجه‌به اینکه برخی از خیمه‌ها و تکایا برای تأمین برق محیط خود از تیرهای برق شهری استفاده می‌کنند و این کار اغلب بدون درنظرگرفتن سیستم حفاظتی (فیوز مناسب) و به‌صورت روکار انجام می‌شود، توصیه می‌شود سیستم برق‌رسانی را حتماً به فیوز مناسب با آمپراژ مصرفی مناسب مجهز کنید.

برای جلوگیری از اتصال کوتاه در این‌گونه اماکن از اتصال سیم‌ها و کابل‌ها به‌صورت دست‌پیچ خودداری و از ترمینال مناسب استفاده و سپس کاملاً عایق‌کاری شود.

استفاده از یک پریز برای تأمین برق لوازم الکتریکی مختلف مانند بلندگو، پروژکتور، بخاری‌های برقی و ... غیر ایمن بوده و از هر پریز تنها یک مصرف‌کننده مجاز به استفاده است.

از عبور دادن سیم‌ها و کابل‌های بدون روکش لابه‌لای سازه‌های فلزی و چادرهای برزنتی جدا خودداری شود، چرا که کوچک‌ترین اتصال کوتاه بروز آتش‌سوزی را در پی دارد.

توصیه می شود از لامپ‌های پرمصرف و پرحرارت در چادرها استفاده نشود همچنین از سیم‌های روکار پلاستیکی و غیر مقاوم استفاده نشود زیرا در صورت مصرف بیش از ظرفیت سیم یا کابل برق، روکش آنها در اثر عبور جریان بالا داغ و موجب بروز آتش‌سوزی خواهد شد.

 پیش‌بینی‌های لازم در خصوص استقرار یک دستگاه موتوربرق استاندارد که بتواند در زمان قطع برق حداکثر برای مدت ۵ ساعت برق موردنیاز را تأمین کند صورت گیرد و تدابیر ایمنی لازم جهت برقرار شدن شبکه عمومی با به مدار آمدن دیزل ژنراتور صورت پذیرد.

 تابلو برق (اضطراری) در محل مناسب و خارج از مکان عزاداری و دور از دسترس عموم مردم نصب شود و از یک نفر متخصص و آشنا به سیستم برق‌کشی در هنگام برگزاری مراسم عزاداری استفاده شودنیز در پایان مراسم عزاداری سیستم‌های برقی را قطع کنید.

از هرگونه انشعاب گیری مستقیم و غیرمجاز از شبکه‌های برق جدا خودداری و جهت تأمین برق مطمئن و استاندارد به امور برق منطقه خود مراجعه و فرم‌های مخصوص ایمنی را تکمیل و بروشور مربوطه را دریافت کنند.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها