کد خبر: ۵۶۹۶
۳۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
نماینده مجلس تصریح کرد:
نماینده مجلس گفت: ونزوئلا می‌تواند به عنوان پایگاهی برای تهران به منظور خنثی‌سازی تحریم‌های آمریکا عمل کند. همکاری ایران با این کشورها و اخذ سهام پالایشگاه‌های فراسرزمینی در آن‌ها می‌تواند به نفع جمهوری اسلامی ایران باشد و فروش نفت ایران را نیز تضمین کند.
به گزارش جدید پرس:

برای کشوری مانند ایران که همواره تحت تحریم های شدید بوده، یکی از دغدغه های مهم سیاستگذاران این است که چه طور تحریم ها را بی اثر کنیم. به طوری که تأثیری بر رشد و پیشرفت کشور و معیشت مردم نداشته باشد.

از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، کشور ما همواره به انحای مختلف یکی از هدف های تحریم کنندگان بوده است. به ویژه دشمنان تلاش کرده اند ما را از منابع درآمدی کشور که قسمت اعظم آن به فروش نفت برمی گردد، محروم کنند. سیاستمداران در تهران نیز تلاش کرده‌اند راه‌های مختلفی برای دور زدن یا خنثی‌سازی این تحریم‌ها پیدا کنند.

واقعیت این است که راه‌های دور زدن تحریم‌ها پرخطر و فسادزاست. به همین خاطر، روش‌های بی اثرسازی تحریم‌ها جذابیت بیشتری پیدا کرده است. به طور مثال، اکنون بحث پالایشگاه‌سازی در سایر کشورها از جمله در ونزوئلا و دیگر کشورهای آمریکای جنوبی در دستور کار جمهوری اسلامی قرار گرفته است که به نظر می رسد روش مقرون به صرفه و پرمنفعتی است. کارشناسان معتقدند افزایش ارتباطات ایران با ونزوئلا به عنوان کشوری که با سیاست های آمریکا ضدیت دارد و از منابع نفتی سرشاری برخوردار است، روش مناسبی برای مقابله با تحریم‌های نفتی است.

استفاده از موقعیت‌ها برای فروش نفت

همایون نجف آبادی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به اینکه الان فرصت مناسبی برای فروش نفت ایران است، به ایرنا گفت: شرایط بین المللی به گونه ای مهیا شده است که می‌توان در این ارتباط اقدامات جدی انجام داد. الان جنگ روسیه و اوکراین را شاهد هستیم و مشکلاتی به لحاظ تحریم‌ها برای روسیه ایجاد شده است. جمهوری اسلامی ایران می‌تواند از این موقعیت برای فروش نفت استفاده کند.

وی ادامه داد: از آنجایی که بازار نفت روسیه دچار مشکل شده است، می‌توانیم فشار مضاعفی بر کشورهای غربی وارد کنیم و نفت‌مان را در عرصه ی بین المللی به فروش برسانیم. واقعیت این است که با توجه به شرایطی که بر جهان حاکم است، در حال حاضر فشارهای آمریکا برای تحریم نفتی کشور ما بسیار کم شده است. از طرف دیگر، جمهوری اسلامی نیز روش‌هایی را برای خنثی سازی تحریم‌ها و فروش نفتش در پیش گرفته است که می تواند به افزایش درآمدهای نفتی ما کمک کند.

فروش نفت فرآوری شده به جای نفت خام

به گفته این نماینده مجلس، نفت یک سرمایه عظیم برای کشور ماست و بهتر است به سمت ایجاد زیرساخت‌های لازم برای پالایشگاه سازی پتروشیمی در کشور گام برداریم. به طوری که نفت را به صورت فرآوری شده و نه خام به فروش برسانیم. سوددهی فروش نفت به صورت پالایش شده بسیار بیشتر از خام فروشی است و مزایای بی شماری برای کشور دارد. به همین دلیل نباید از تلاش برای بستری سازی در این زمینه دست برداریم.

نجف آبادی در خصوص همکاری نفتی ایران و ونزوئلا و اینکه چقدر می‌تواند در افزایش نقش آفرینی ایران در بازارهای انرژی کمک کننده باشد، تصریح کرد: ایران در آسیا و ونزوئلا در قاره آمریکا قرار دارند. در اقصی نقاط جهان کشورهایی را داریم که با سیاست‌های آمریکا ضدیت دارند. این کشورها که از آن جمله می توان به ونزوئلا اشاره کرد می‌توانند به عنوان پایگاه هایی برای تهران به منظور خنثی‌سازی تحریم‌های آمریکا عمل کنند. همکاری ایران با این کشورها و اخذ سهام پالایشگاه‌های فراسرزمینی در آن‌ها می‌تواند به نفع جمهوری اسلامی ایران باشد و فروش نفت ایران را نیز تضمین کند.

افزایش همکاری با سایر کشورها

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: پتانسیل‌های زیادی در حوزه همکاری‌های بین‌المللی برای اعمال فشار بر آمریکا و افزایش فروش نفت وجود دارد. در حال حاضر اقداماتی در این خصوص در حال انجام است، اما می‌توانیم به افزایش این فعالیت‌ها مبادرت کنیم. زیرا الان شرایط بین المللی برای افزایش همکاری‌ها با سایر کشورها و افزایش فروش نفت ایران فراهم است و باید از این موقعیت به نحو احسنت بهره ببریم. ما تا کنون در زمینه‌ی برقراری ارتباط با کشورهای دیگر قوی عمل نکرده‌ایم و باید چاره اندیشی‌های لازم برای افزایش همکاری ها با سایر کشورها صورت بگیرد.  

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها