کد خبر: ۲۳۲۱۴
۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۰
مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای استان مرکزی گفت: سد ساوه با داشتن ۳۵ میلیون مترمکعب ذخیره آبی قابل توزیع، در وضعیت بحرانی قرار گرفته است.
به گزارش جدید پرس:

عزت الله آمره ای چهارم اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ در جلسه شورای حفاظت از منابع آب و کارگروه سازگاری با کم آبی استان مرکزی با اشاره به وضعیت منابع آبی استان اظهار کرد: تا ۳۱ فروردین ماه که آخرین بارندگی در استان دریافت شد، متوسط میزان بارندگی به ۱۸۴ میلیمتر رسید که این رقم نسبت به آمار بلندمدت هنوز ۲۲ درصد کاهش نشان می دهد و نسبت به بارندگی سال گذشته کاهش ۴.۵ درصد بارندگی را شاهدیم. البته در اسفندماه و فروردین ماه باران خوبی داشتیم، اما جریان سیلابی در رودخانه و ورودی به سدهای بزرگ استان اتفاق نیفتاد.

وی با بیان اینکه طی دو مرتبه بارش برف در زمستان، تغذیه سفره های آب زیرزمینی را به شکل مطلوبی رقم زد، گفت: سد کمال صالح شازند در حال حاضر ۵۲ میلیون مترمکعب ذخیره آب دارد و در واقع ۵۲ درصد مخزن سد پر است، اما در سال گذشته ۶۰ میلیون مترمکعب آب درون مخزن وجود داشت. البته نگرانی خاصی برای آب شرب شهر اراک وجود ندارد، اما سد ساوه شرایط بحرانی دارد.

آمره ای اضافه کرد: ظرفیت این سد ۲۷۷ میلیون مترمکعب و ذخیره موجود آن ۵۲ میلیون مترمکعب، معادل ۱۹ درصد حجم سد است که از این ۵۲ میلیون مترمکعب آب، فقط ۳۵ میلیون مترمکعب قابل توزیع است و باقی آن، آب مرده محسوب می شود.

وی تصریح کرد: سال گذشته ۴۰ درصد سد دارای ذخیره آبی بود و امید است که امسال با توزیع مناسب، نیاز کشاورزی و شرب را فراهم کنیم. هر چند که ساوه امسال وضعیت خوبی ندارد و باید صرفه جویی جدی در مصرف صورت گیرد تا در نهایت شاید بتوانیم در کل ۲۰ میلیون مترمکعب آب را از طریق شبکه توزیع کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان مرکزی با اشاره به دست اندازی فراوان بر روی رودخانه قره چای که به سد ساوه منتهی می شود، گفت: پمپ هایی که بر روی رودخانه نصب شده بود، جمع آوری شد و عملا این اتفاق به صرفه جویی ۲ میلیون مترمکعبی آب منجر شد.

وی اظهار کرد: مقرر بود که سال گذشته ۲۵۰ حلقه چاه فاقد پروانه مسدود شود. در این مورد روند خوبی را دنبال کردیم، اما به هدف نهایی نرسیدیم و تنها ۱۶۵ حلقه مسدود و ۱۲.۸ میلیون مترمکعب آب صرفه جویی شد. امروز باید برای تعیین تکلیف ۲۷۹ حلقه چاه تصمیم گیری شود که مربوط به شهرستان های شازند، خنداب، ساوه و اراک است. در سال جاری باید پرونده چاه های غیرمجاز را ببندیم.

آمره ای تصریح کرد: سال گذشته نصب ۸۰۰ کنتور هوشمند بر روی چاه ها هدفگذاری شده بود که به نصب ۴۸۸ کنتور دست یافتیم، همچنین باید برای صدور پروانه جهت چاه های فرم یک اقدام شود که به نظر می رسد امسال بتوانیم ۳۸۵ چاه فرم یک را تعیین تکلیف کنیم.

وی با بیان اینکه از سال ۱۳۹۴ تاکنون ۱۹۴۷ حلقه چاه غیرمجاز در استان مرکزی پر شده است، گفت: در حال حاضر ۱۱ مورد اجرای احکام باقی مانده است که باید اجرایی شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان مرکزی در ادامه، در خصوص پروژه انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی ایران گفت: در این طرح ۱۷ استان برای شرب و صنعت از آب بهره مند می شوند و تاکنون برای انتقال آب به هفت استان تصمیمات نهایی اتخاذ شده و مرحله مطالعاتی تکمیلی و کار اجرایی آغاز شده است.

وی با بیان اینکه در این طرح ۶ خط اصلی طراحی شده است، که خط اول و دوم اجرایی شده و خطوط سوم و چهارم در حال طراحی است، گفت: آب شیرین کن هایی در اطراف خلیج فارس و دریای عمان قرار داده شده است که آب را به استان ها می رساند و راز اجرای این طرح مشارکت صنایع است. صنایع بزرگی چون مس کرمان و صنایع اصفهان وارد طرح شده اند و با توجه به هزینه انتقال آب، اینکار عملا برای صنعت توجیه دارد.

آمره ای تصریح کرد: استان مرکزی از خط آبرسانی اول و دوم نمی تواند استفاده کند و می تواند با خط سوم که آب را از بندرعباس به سمت اصفهان منتقل می کند، مشارکت داشته باشد و باید مکاتبات لازم را با اصفهان داشته باشیم.

وی با اشاره به انجام مطالعات در استان مرکزی برای این طرح، گفت: نیازهای شرب و صنعت ذیل این طرح در استان مرکزی برآورد شده است و مشاور اعلام کرده است که در افق ۱۴۵۰ بالغ بر ۱۱۷۴ میلیون مترمکعب آب شرب مورد نیاز استان است، همچنین مصرف فعلی صنعت ۶۰ میلیون مترمکعب است و در افق مذکور با توسعه صنعت به ۱۰۸ میلیون مترمکعب آب نیاز است که البته و باید ارقام به روز و اصلاح شوند چراکه در آینده نیاز آبی بیشتر خواهد بود. بر همین اساس باید مشاور مجددا طرح مطالعاتی را مورد بازنگری قرار دهد و مشارکت صنایع را جلب کنیم.

آمره ای با اشاره به مسئله تامین آب پروژه ۸۱۰۰ واحدی نهضت ملی مسکن، گفت: قطعا اتمام این پروژه و اسکان جمعیت حدود ۳۰ هزار نفری در این مجموعه، در واقع یک شهر جدید را ایجاد می کند، بر این اساس باید جهت تامین اعتبار تکمیل رینگ شهر اراک به مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان اقدام شود تا آب این منطقه نیز تامین شود.

وی در خصوص پساب توزیعی در استان گفت: شهرداری اراک برای استفاده از پساب قرارداد ۲۵۰ لیتر در ثانیه برای شش ماه ابتدایی سال دارد، ۱۵۰ لیتر در ثانیه در اختیار شهرک صنعتی خیرآباد، ۱۰۰ لیتر در ثانیه متعلق به شهرک صنعتی ایبک آباد، ۷۵ لیتر در ثانیه در اختیار کمیته امداد و ۲۰۰ لیتر در ثانیه نیز حقابه تالاب میقان اراک است و تصمیم بر این شد که ۴۵۰ لیتر در ثانیه نیز در اختیار پتروشیمی و پالایشگاه قرار گیرد تا از سفره های آب زیرزمینی بهره برداری کمتری صورت گیرد.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها