کد خبر: ۲۲۵۰۸
۲۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۰
آژانس بین المللی انرژی (IEA) اخیرا گزارش بازار نفت ماه آوریل خود را منتشر کرده است؛ ناظر انرژی جهانی انتظار دارد تقاضای نفت در تابستان امسال افزایش یابد. این امر در حالی اتفاق می‌افتد که پس از کاهش شدید تولید توسط عربستان سعودی، عرضه کاهش یافته است.
به گزارش جدید پرس:

آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی می‌کند که تقاضای جهانی نفت با افزایش ۲ میلیون بشکه در روز به رکورد ۱۰۱.۹ میلیون بشکه در سال جاری برسد. تقاضای سوخت جت عامل بزرگی است که به افزایش مصرف دامن می‌زند، که آژانس بین‌المللی انرژی انتظار دارد ۵۷ درصد از رشد مورد انتظار امسال را تامین کند.

در همین حال، کاهش تولید اوپک پلاس به رهبری عربستان سعودی بر روی عرضه تاثیر خواهد گذاشت. آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماه آوریل خود نوشت که «کاهش‌های غیرمنتظره اوپک پلاس که در ۲ آوریل اعلام شد، خطر تشدید کسری عرضه نفت مورد انتظار در نیمه دوم سال و افزایش قیمت نفت در زمان تشدید عدم اطمینان اقتصادی را به همراه دارد». این سازمان انتظار دارد که شکاف جهانی بین عرضه و تقاضا در ماه‌های آینده افزایش یابد و تا سه ماهه سوم به ۲ میلیون بشکه در روز برسد. این شکاف بزرگ می‌تواند قیمت‌های نفت خام را از سطح فعلی خود در محدوده ۸۰ دلار به محدوده ۹۰ تا ۱۰۰ دلار در هر بشکه برساند.

به نظر می رسد قیمت نفت در تابستان امسال دوباره افزایش پیدا کند و این احتمال وجود دارد که به بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه برسد. این امر شرکت های نفتی را قادر می سازد تا جریان نقدی آزاد بیشتری تولید کنند.

طبق گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، با وجود کاهش غیرمنتظره تولید اوپک پلاس، بازار جهانی نفت در سال جاری و سال آینده در مازاد باقی خواهد ماند زیرا رشد تقاضا ممکن است به دلیل رشد اقتصادی کمتر از حد انتظار در ماه‌های آینده آسیب ببیند. با این حال، این بیانیه برخلاف آنچه بازار به آن اعتقاد دارد، است.

آسیا زیر بار فشارهای تورمی/ نفت رکورد می‌شکند

آسیا زیر بار فشار جهش قیمت نفت

قیمت‌های بالای نفت، نگرانی‌ها در مورد تأثیر احتمالی آن بر قیمت های مصرف کننده را افزایش داده‌است، که در چند ماه گذشته به سختی مهار شده است. لغو احتمالی کاهش مالیات بر سوخت توسط دولت کره جنوبی نیز بر نگرانی ها افزوده است. طبق اعلام شرکت ملی نفت کره، قیمت بنزین در روز شنبه حدود ۱۶۵۰ وون (۱.۲۶ دلار) بود که نسبت به هفته قبل ۳۲.۷۵ وون افزایش داشت. این دومین افزایش هفتگی متوالی قیمت بنزین است و قیمت گازوئیل نیز پس از ۲۱ هفته ثبات نسبی افزایش یافته است.

این شرکت عوامل متعددی را برای افزایش قیمت بین المللی نفت ذکر کرد، از جمله کاهش تولید نفت خام روسیه در ماه مارس. همچنین پیش بینی کرد که قیمت در هفته آینده نیز افزایش بیشتری خواهد داشت.

مدیر بخش خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین‌المللی پول، اخیرا گفته‌است که فشارهای بخش بانکی در رأس سیاست‌های پولی سخت‌گیرانه‌تر قرار گرفته‌است که باعث افزایش نرخ‌ها و کاهش دسترسی به منابع مالی شد. کشورهای آسیایی در نتیجه نرخ بهره بالا، نوسانات قیمت نفت، تنش‌های ژئوپلیتیکی، سومین سال متوالی است که تورم دو رقمی را تجربه می‌کنند.

صندوق بین‌المللی پول روز پنجشنبه پیش‌بینی کرد که رشد تولید ناخالص داخلی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در سال ۲۰۲۳ به ۳.۱ درصد کاهش خواهد یافت، در حالی که در سال گذشته ۵.۳ درصد بود.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها