کد خبر: ۱۷۳۴
۰۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۰
عضو کمیسیون عمران:
عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: در احداث برخی سدها اشتباه آمایش سرزمینی رخ داده است. متاسفانه در ایران شرایط حوزه آب را به هم زدیم و در نظر گرفتن تمام این مسائل می توان گفت آینده ایران در حوزه آب خطرناک است.
به گزارش جدید پرس:

عادل نجف زاده، عضو کمیسیون عمران در خصوص سدسازی‌های غلط در ایران گفت: یکی از مشکلات اساسی ما در کشور بحث آب و عدم مدیریت منابع آب موجود‌ است.

 

او در ادامه توضیح داد: در کشور مکان‌هایی که نباید سد می‌ساختیم به تعداد وفور سد ساختیم. مثلاً شهر خوی با ۳۵۰ میلیون متر مکعب آب جزء مناطق آبخیز ایران است، اما بعد از ۴۳ سال هنوز یک سد پایدار مستقل برای این شهرستان فراهم نکرده‌ایم و نزدیک به ۳۳۰ میلیون مکعب حق‌آبه ما از شهرستان خوی خارج و وارد ارس و در نتیجه حق‌آبه بین‌المللی محسوب می‌شود.

نجف‌زاده با اشاره به شرایط آبی کشور بیان کرد: شرایط زیست محیطی کشور ایجاب می‌کند ما آب برای آینده ذخیره داشته باشیم و سطح آب‌های زیرزمینی بیش از حد پایین نیاید. متاسفانه در حال حاضر تامین آب شرب بسیار سخت شده، همچنین آب کشاورزی که معاش مردم به آن وابسته است، باید به هر صورتی تامین شود و آب برای صنایع آب‌بر هم وجود ندارد.

 

نماینده مردم خوی با بیان اینکه وزارت نیرو باید عزم جدی برای آغاز احداث سدهایی که مدیریت منابع آب را در شهرستان‌های مستعد داشته باشند، تصریح کرد: به عنوان مثال شهرستان خوی که مشکل کم آبی ندارد، با این مشکل مواجه است که ما مدیریت پایدار منابع آب نداریم و به همین دلیل سدی در این شهر وجود ندارد و آب در حال هدر رفتن است.

 
 

نماینده مجلس یازدهم در ادامه تصریح کرد: مساله دوم آب‌های بین المللی است. آب از کشورهای همجوار سر شاخه‌های اصلی از دست ما خارج می‌شود. متاسفانه در غفلت وزارت‌های نیرو، خارجه و جهاد که رصد جدی انجام نداده‌اند، سرشاخه‌های ارس و بسیاری از رودخانه‌های همجوار ما در ترکیه سدسازی بسیار عمده انجام دادند. تنها در یک مقطع ارضی ۱۵۰ میلیارد متر مکعب از حق آبه‌های بین‌المللی ایران در ترکیه مسدود شده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: باید وارد یک دیپلماسی فعال شویم و مجلس هم در این زمینه عزم جدی دارد. اخیراً آقای امیرعبداللهیان هم به صحن آمدند و توضیحاتی دادند که قانع کننده نبود و باید از طریق کنوانسیون‌های بین المللی با کشورهای همسایه همجوار صحبت کنیم.

نجف زاده درباره سدهایی که به اشتباه در ایران احداث شده است و امروز ذخیره آبی ندارند، اظهار کرد: در احداث برخی سدها اشتباه آمایش سرزمینی رخ داده است. ما متاسفانه در ایران شرایط حوزه آب را بر هم زده‌ایم. این موارد اشتباهات استراتژیک بوده که انجام شده است.

او در خصوص اشتباهات کشور در حوزه آب اشاره کرد: انتقال آب بین حوزه‌ای یک آفت بزرگ است. به جای اینکه از حوزه آبریزی آب را انتقال دهیم، از حوزه اشتباه صورت گرفته است. بنابراین هر دو حوزه دچار مشکل خواهند شد درست مانند درگیری‌های اصفهان و زاینده‌رود با حوزه زاگرس و شهرهای منطقه. این نشان می‌دهد که ما یک روش غلط را دنبال کرده‌ایم. در این شرایط هم اگر ذخیره آبی سدی کم است باید همان میزان را مدیریت کنیم.

عضو کمیسیون عمران خاطرنشان کرد: در حال حاضر ما باید به سمت آب‌های ژرف بالای ۲۰۰۰ متر که در اعماق زمین وجود دارد، برویم. افزون بر این باید روند انتقال آب از دریای خزر و همچنین خلیج فارس هم ادامه یابد که به اعتقاد من این آب می‌تواند صنایع ما تامین کند. همچنین باید آب شیرین کن‌ها را نیز فعال کنیم.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها