کد خبر: ۱۷۳۱
۰۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۷
سخنان ضد و نقیض در خصوص تامین برق؛
با آغاز فصل گرم نگرانی از تکرار قطعی برق صنایع با توجه به تشدید خشکسالی و خالی ماندن سدها افزایش یافته و سخنان ضد و نقیض مسئولان بر این نگرانی دامن زده است. در بین صنایع، صنایع غذایی بیش از همه نسبت به قطعی برق در فصل گرم نگران هستند چراکه سطح آسیب‌پذیری این صنایع نسبت به قطعی برق بر اساس مواد اولیه و محصول نهایی بالاتر است.
به گزارش جدید پرس:

سال گذشته تقریبا در همین مقطع زمانی بود که قطعی برق موجب بروز مشکلات جدی برای صنایع غذایی شد. افزایش خشکسالی و خالی ماندن سد‌ها، این صنایع را نسبت به تکرار قطعی برق به شدت نگران کرده است. این نگرانی با سخنان ضد و نقیض مسئولان تشدید شده است. 

 

در پایان فروردین ماه سالجاری محمد اله داد، معاون هماهنگی توزیع شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر)، در حاشیه نخستین جلسه ستاد راهبری عبور از پیک تابستان، گفت: با تداوم ناترازی تولید و مصرف برق، احتمال انتشار جدول خاموشی‌ها قوت خواهد گرفت. 

کمتر از ۲۰ روز پس از این سخنان، مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق، با اعلام اینکه برای صنایع به خصوص صنایع فولادی قطعی برق نداریم، گفت: با توجه به برنامه‌های گسترده‌ای که در احداث ظرفیت تولید نیروگاه‌های جدید و ارتقا تولید نیروگاه‌های موجود و همچنین اجرای طرح‌های مدیریت مصرف در تابستان تدوین شده است، بدون خاموشی تابستان را پشت سر خواهیم گذاشت و انتشار جدول خاموشی‌های ناشی از کمبود تولید در دستور کار صنعت برق قرار ندارد.

 

اما دوم خرداد ماه، شرکت فولاد خوزستان با انتشار اطلاعیه‌ای در سامانه کدال، از اعمال محدودیت مصرف برق در تولید این شرکت در سه ماه آینده خبر داد. بر اساس این اطلاعیه، شرکت سهامی برق منطقه‌ای خوزستان، با ارسال نامه‌ای به این تولید کننده بزرگ فولاد، محدودیت‌هایی را در مصرف برق این شرکت از تاریخ ۱۴۰۱.۰۳.۰۵ تا ۱۴۰۱.۰۶.۱۵ ایجاد کرده است.

 
 

محسن نقاشی، دبیر فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی ایران، در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین، ضمن اعلام افزایش نگرانی صنایع غذایی از تکرار قطعی برق صنایع در فصل گرم سالجاری، اظهار کرد: قطعی برق بیشتر از هر صنعتی، صنایع غذایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، چراکه صنایع غذایی در هنگام قطعی برق جزو آسیب‌پذیرین‌ها هستند.

وی یادآور شد: مواد اولیه، محصولات میانی و نهایی صنایع غذایی فسادپذیری بالایی دارند، به همین دلیل است که قطعی برق می‌تواند صنایع غذایی را بیش از هر صنعت دیگری آسیب‌پذیر کند.

نقاشی در پاسخ به این پرسش که اگر برنامه خاموشی داده شود امکان کنترل آسیب هست، گفت: قطع برق در صنایع غذایی چه با برنامه باشد و چه بدون برنامه، به صنایع غذایی آسیب می‌زند تنها می‌توان سطح آن را تا حدی کاهش داد.

وی تاثیر قطعی برق بر صنایع غذای را تنها متوجه تولیدکننده نمی‌داند و تاکید دارد که، مصرف کننده نیز متضرر خواهد شد.

به گفته نقاشی؛ مشکلات در تولید و عرضه مواد غذایی در نتیجه قطعی برق می‌تواند، خیلی زود خود را در بازار با افزایش قیمت نشان دهد.

دبیر فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی ایران با اشاره به ماده ۲۵ قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار، اظهار: در این بند از قانون قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار آمده است؛ "در زمان کمبود برق، گاز یا خدمات مخابرات، واحدهای تولیدی صنعتی و کشاورزی نباید در اولویت قطع برق یا گاز یا خدمات مخابرات قرار داشته باشند". در نتیجه طبق قانون از مسئولان انتظار در صورت مشکلات در تامین انرژی اولویت را بر تداوم تولید صنایع غذایی قرار دهند.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها