کد خبر: ۱۴۷۴۳
۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۲
چالش تأمین انرژی در جهان این بار به گازوئیل رسیده است. محصولی که عرضه آن وابسته به نفتی است که این روزها بازار چندان آرامی ندارد. اما آیا چالش تأمین سوخت به ایران می‌رسد؟
به گزارش جدید پرس:

 بررسی‌ها نشان می‌دهد روند پرنوسان بازار نفت در قیمت و عرضه بر میزان عرضه گازوئیل در جهان تاثیر گذاشته است. تا جایی که بلومبرگ در گزارشی نسبت به خطر کمبود این محصول در کشورهای مختلف هشدار داد و وضعیت شکننده‌ای را برای بازار انرژی پیش‌بینی کرد.

چراکه تولید گازوئیل وابستگی زیادی به تولید و عرضه نفت خام است. حال آنکه این روزها بازار نفت ثبات چندانی ندارد و مسیر نوسانی را طی می‌کند.

سیاست‌های کووید صفر چین و اعتراضات سراسری شهروندان به آن، کاهش عرضه از سوی اوپک، اعمال تعیین سقف قیمت برای روسیه و تحرکات آمریکا در ونزوئلا ازجمله عوامل تاثیرگذار بر کاهش عرضه نفت و به تبع آن گازوئیل به شمار می‌آیند.

هرچند نمی‌توان روی ثبات سیاست‌های مذکور حساب چندانی باز کرد. اما هر تصمیم جدیدی، به‌ویژه در رابطه با محدودیت قرنطینه در چین ممکن است شرایط بازار انرژی را به طور کلی تغییر دهد.

به هر ترتیب باید منتطر ماند و دید «شی جین‌پینگ»، رئیس جمهوری کمونیست چین، سرانجام برای فروکش کردن اعتراضات از سیاست «کووید صفر» کوتاه می‌آید یا خیر؟

ایران با کمبود گازوئیل مواجه شد؟

در ایران نیز صحبت‌هایی از کمبود گازوئیل در جایگاه‌های سوخت‌ به گوش می‌رسد. برخی منابع در این باره به تجارت‌نیوز گفتند که جایگاه‌ها به صورت متغییر و بر اساس سهمیه گازوئیل دریافت می‌کنند. موضوعی که اعتراض برخی از رانندگان را هم در پی داشته است.

بدین ترتیب آن دسته از جایگاه‌ها که سهمیه بیشتری دریافت می‌کنند قاعدتا مدت زمان بیشتری فعال هستند. اما نکته این‌جاست که جایگاه‌‌ها با سهمیه کمتر با محدودیت عرضه مواجه شده‌اند و پس از اتمام سوخت در هر ساعتی از شبانه‌روز مجبور به تعطیلی کار می‌شوند. موضوعی که درنهایت موجب اخلال در تأمین سوخت مورد نیاز کامیون‌داران می‌شود.

بنابراین حتی اگر در مخازن سوخت باشد، جایگاه‌ها حق فروش ندارند؛ چراکه بر اساس سهمیه تعیین‌شده باید نسبت به عرضه اقدام کنند.

سیاست سهمیه گازوئیل در حالی انجام می‌شود که قیمت دولتی هر لیتر 300 تومان و آزاد 600 تومان است. اما برخی گمانه‌زنی‌ها از صادرات سوخت با قیمت 26 هزار تومان حکایت دارند. قیمتی که بستر را برای قاچاق این سوخت تسهیل می‌کند. با این حساب سهمیه‌بندی گازوئیل جز چالش چه دستاوردی می‌تواند داشته باشد؟

در ابتدای سال جاری نیز احمد کریمی، دبیر کانون سراسری انجمن‌های صنفی کامیون‌داران، در گفتگویی با مهر اعلام کرد که برخی جایگاه‌ها هر لیتر گازوئیل را با قیمت 2500 تومان به دست متقاضیان می‌رسانند و البته از عرضه گازوئیل سهمیه‌ای سر باز می‌زنند.

بر اساس این گزارش شاید بتوان زنگ خطر کمبود گازوئیل را در کشور پیش‌بینی کرد. چراکه عرضه این محصول تحت تاثیر بازار جهانی نفت است که در حال حاضر با نوساناتی همراه است.

فارغ از مرزهای داخل، هشدار کمبود گازوئیل در جهان به صدا درآمده است. با این اوصاف باید دید شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی چه تدبیری برای کنترل وضعیت گازوئیل می‌اندیشد.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها