کد خبر: ۱۲۹۶۱
۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۵
درآمد صادرات نفت در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال پیشین به ۱۱ برابر رسید و سال ۱۴۰۱ این عدد به ۵ برابر نسبت به سال گذشته رسیده است و آنطور که کارشناسان می‌گویند توسعه روابط با روسیه می‌تواند پلی برای پیشرفت صنعت نفت ایران و افزایش درآمدهای نفتی باشد.
به گزارش جدید پرس:

مقایسه عملکرد وصول درآمدهای حاصل از صادرات نفت، میعانات گازی، گاز طبیعی، فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی در دو ماه امسال نسبت به پارسال نشان می‌دهد وصول درآمدهای ارزی در فروردین‌ماه و اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ بیش از 60 درصد بیشتر از مدت مشابه پارسال بوده است. برای نمونه درآمدهای پتروشیمی که به سامانه نیما واریز شده در دو ماه نخست پارسال ۱.۵ میلیارد دلار بود که در دو ماه امسال به دو میلیارد و ۴۵۰ میلیون دلار رسیده است.

همچنین از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم صادرات نفت ایران نسبت به قبل افزایش یافته و آنطور که جواد اوجی، وزیر نفت اعلام کرده تا به امروز پول نفت فروخته شده در سررسیدهای خود وصول شده است. وزارت نفت از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم توانسته هم‌زمان با افزایش دریافت پول نفت از مشتریان خود، قراردادهای جدیدی برای فروش نفت خام با سایر کشورها منعقد کند. همچنین به گفته وی، بیش از ۱۲.۵ میلیارد دلار ارز حاصل از فروش محصولات پتروشیمی به سامانه نیما در سال گذشته واریز شده و اگر می‌خواستیم با روش دولت قبل به سمت فروش نفت برویم، معلوم نبود قیمت ارز چگونه بود.

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ بیش از چهار برابر بیشتر وصول مطالبات نسبت به سال ۱۳۹۹ در بخش صادرات گاز انجام شده است، اظهار کرد: پارسال چهار میلیارد دلار وصول مطالبات در بخش گاز انجام شده، در حالی که این رقم در سال ۱۳۹۹ برابر با یک میلیارد و ۲۵ میلیون دلار بوده است.

رکورد صادرات نفت شکسته شد/پول فروش نفت جایگزین خلق نقدینگی می‌شود

اخیرا نیز محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهوری اعلام کرد امروز نفت را به‌خوبی می‌فروشیم و جابه‌جایی پول به نحو مطلوب انجام و هزینه‌های جاری کشور بدون استقراض و روش‌هایی که منجر به تورم شود تأمین می‌شود. امروز با وجود تصویری که از کشورمان نمایش داده می‌شود، ایران در نقطه بسیار خوبی قرار گرفته و در این مدت توانستیم گره‌های بسیار بزرگی را در فروش نفت، جابه‌جایی پول، تأمین کالاهای اساسی و سایر موارد پشت سر بگذاریم.

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت نیز به‌تازگی  با انتشار مطلبی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: صادرات نفت ایران در ماه پیش رکورد چند سال اخیر را شکست و پول فروش آن جایگزین خلق سرسام‌آور نقدینگی می‌شود.

روزهای پردرآمد نفتی

محمد خطیبی، نماینده سابق ایران در اوپک در خصوص افزایش درآمدهای نفتی ایران گفت: باتوجه به شرایط تحریمی نمی‌توان جزئیات این مساله را اعلام کرد، کلیاتی که در این رابطه مطرح شده گویای شرایط مطلوب در اوضاع فروش نفت بوده، اکنون اقداماتی در این راستا انجام می‌شود و موضوعاتی که توسط مسوولان در این راستا مطرح می‌شود قابل استناد است.

وی با اشاره به توسعه همکاری‌های ایران و روسیه و تاثیر آن در افزایش درآمدهای نفتی، اظهار کرد: درخصوص فرآورده‌های نفتی فرایند کار مثبت است، هرچند در شرایط فعلی باوجود تحریم برای فروش فراورده‌های نفتی ایران مشکلی نداریم اما چنانچه روسیه فرآورده‌های نفتی مازاد داشته باشد و در اختیار ما بگذارد، می‌توانیم ضمن تامین نیاز داخل در صورت لزوم، نسبت به صادرات اقدام کنیم.

نماینده‌سابق ایران در اوپک ادامه داد: در خصوص گاز نیز به دلیل اینکه در فصل زمستان با کمبود گاز مواجه هستیم به‌جای اینکه به صنایع سوخت مایع بدهیم، می‌توانیم نیاز  گازی آن‌ها را تامین و کمبود در فصل زمستان را از این طریق برطرف کنیم، ضمن اینکه می توانیم مازاد گاز روسیه را سوآپ کنیم و درآمدی از این طریق نصیب کشور شود و یا گاز روسیه را خریداری و به کشورهای متقاضی بفروشیم.

به گفته خطیبی، درمورد فرآورده‌های نفتی و گاز شرایط مثبت است و می‌تواند برای کشور درآمدزا باشد و حتی برخی از کمبودها را جبران کند.

طبق اعلام سازمان برنامه و بودجه، آمار عملکرد متغیرهای اصلی پنج‌ ماه سال ۱۴۰۱ نشان‌ می‌دهد که در این مدت وصول درآمدهای نفتی ۷۰۰ درصد افزایش یافته و منابع فروش نفت و فرآورده‌های نفتی به ۱۱۴ هزار میلیارد تومان رسیده است. این آمار گویای این است که دولت سیزدهم هم توانسته نسبت به دولت پیش نفت بیشتری صادر کند، هم اینکه پول فروش آن به کشور بازگردد که به‌معنای موفقیت دولت در دور زدن تحریم‌های نفتی است.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها