کد خبر: ۱۲۶۵۶
۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۰۰:۳۰
یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: حساب کردن روی اینکه در پاییز و زمستان سرد اروپایی ها مجبور شوند با ایران وارد گفتگو شده و امتیازات بزرگی به ایران بدهند اشتباه بوده و به نظر من ما بازی را به آنها باخته ایم.
به گزارش جدید پرس:

زمستان سرد اروپا نتوانست کشورهای غربی را به زانو در بیاورد. هر چند بیش از یک ماه است که ساکنین کشورهای اروپایی کاپشن های خود را از کمد در اورده اند، اما پیشبینی ها در مورد کاهش میزان انرژی و سرد ماندن خانه ها درست از آب در نیامد و خیلی زود مساله حل و فصل شد. ذخایر گاز و ال ان جی بالا رفت و حتی قیمت نسبت به گذشته هم پایین آمد. این در حالی است که در ماه های گذشته پیشنهادهایی در خصوص تعویق مذاکرات و انتظار تا فصل پاییز وجود داشت اما با شرایط جدید احتمال احیای برجام کمتر از گذشته شده است و باید دید تحولات در حوزه انرژی چه تاثیری می تواند بر آینده گفتگوها بگذارد.

علی اصغر زرگر طی گفتگویی با خبرآنلاین، در مورد وضعیت گاز و زمستان سرد در اروپا گفت: در مورد انرژی قبلا یک سری پیش داوری های وجود داشت که پیشبینی می شد وضعیت انرژی در زمستان یا تابستان چه خواهد شد، این بود که می گفتند در زمستان معمولا مصرف گاز و سایر منابع انرژی بیشتر است. چون هم خانه ها باید گرم شوند و هم سیستم های گرمایش زا باید کار بیشتری کنند. لذا قیمت ها را تابع سرمای زمستان می دانستند. اما این مساله امروز به نظر نمی آید که خیلی محلی از اعراب داشته باشد. روسیه تحت تحریم قرار گرفته و لوله های گازی هم که به اروپا می فرستاد دچار مشکلاتی شدند. این تحریم ها باعث شد که معمولا قیمت انرژی به سطح بالایی برسد. اما اینکه می گویند اروپا دچار یک زمستان سرد و سخت خواهد بود و نهایتا در دیپلماسی اش در مقابل ایران کوتاه خواهد آمد و زانو خواهد زد، به نظر می آید که خیلی واقعیت نداشته باشد.

او ادامه داد: نفت و گاز روسیه حالا چه از طریق چینی ها و چه از طرق دیگر غیر مستقیم معمولا به دست مصرف کنندگان با قیمت های بالاتر یا پایین تری به دست اروپا خواهد رسید. کما اینکه روسیه دارد نفت و گاز خود را به آنها به صورت غیر مستقیم می فروشد. موضوع بعدی این است که کشورهایی مثل عربستان و قطر و الجزایر و ... با توجه به قیمت بالای نفت، نفت بیشتری تولید کرده و کمبود نفت و گاز را در اروپا تامین می کنند. از طرف دیگر اروپایی ها افرادی هستند که اموزش دیده اند و با دولت هایشان همراه هستند و نسبت به آنها حرف شنوی دارند. مدت ها است که از تحریم نفتی اعراب و ۱۹۷۳، عادت به صرفه جویی دارند. یعنی وقتی می بینند کمبود انرژی دارند، در مصرف انرژی می توانند صرفه جویی کنند. موضوع دیگر این است که غرب تکنولوژی را دارد و می تواند راکتورهایی که از کار افتاده بودند را دوباره راه بیندازد و از آنها انرژی بگیرند.

زرگر که کارشناس اروپا است توضیح داد: می شود گفت اینطور نیست که اروپا گرفتار زمستان سردی شود و مساله کمبود گاز و نفت به حدی برسد که آنها در نحوه برخورد خود با ایران به زانو در بیایند. اینجا بستگی به موضع خود ایران دارد که اولا وضعیت داخلی را چطور مدیریت کند و در مقابل اعتراضات داخلی چه رفتاری داشته باشد که وضعیت آرامی در کشور حکم فرما شود تا با آن موضع با اروپایی ها به گفتگو بنشیند و موضع خوبی هم داشته باشند. در نهایت هم اروپایی ها تابعی از سیاست خارجی امریکا هستند و ثابت کرده اند که خیلی استقلالی در سیاست خارجی و به ویژه مذاکره با ایرانی ها نداشته اند. امریکا هم زمانی که اروپا در بحران باشد، آنها را حمایت و پشتیبانی خواهد کرد.

او در مورد برخی پیشبینی ها در داخل کشور که معتقد بودند به دلیل کمبود انرژی اروپا و امریکا کوتاه خواهند آمد گفت: این گفته ها باعث فرصت سوزی شد. رهبران فعلی امریکا در حال حاضر رهبرانی نیستند که یک سال پیش مقابل ایران بودند. رهبرانی که قبلا معتقد به مذاکره با ایران بودند، موضع خود را تغییر داده اند و در سیاست خارجی نمی توانند برخلاف افکار عمومی خود رفتار کنند. سیاست خارجی امروز اروپا منعکس کننده افکار عمومی آنها نسبت به اتفاقات ایران است. تصمیم گیران در ایران باید این را در نظر می گرفتند که اروپایی ها قادر به کنترل این وضعیت هستند. ما آن زمانی که تحریم نبودیم روزی چهار میلیون بشکه نفت تولید می کردیم که دو میلیون و ۲۰۰ هزار تا از انها را صادر می کردیم که خیلی هم بازار نفت را نمی توانست تکان دهد. غربی ها می توانند با کمک کشورهای دیگر این میزان نفت را تامین کنند. این سیاستمداران روی اختلاف غرب و روسیه هم حساب می کردند. اما آنها در حال فروش نفت و گاز خود به صورت غیر مستقیم می فروشند. حساب کردن روی اینکه در پاییز و زمستان سرد اروپایی ها مجبور شوند با ایران وارد گفتگو شده و امتیازات بزرگی به ایران بدهند اشتباه بوده و به نظر من ما بازی را به آنها باخته ایم. به نظر من همان اوایل دولت جدید ما باید بر اساس همان مذاکرات قبلی، فشاری به اروپا می آوردیم و یک سری امتیازات می گرفتیم و برجام را احیا می کردیم.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها