کد خبر: ۹۲۶۱
۱۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۵
نماینده مجلس گفت: مالیات بر عایدی سرمایه مربوط به کسانی است که بیش از نیاز مصرفی خود، مسکن، خودرو و طلا خرید و فروش می‌کنند که با وضع مالیات بر فعالیت این افراد، عملاً سوداگری در این بازارها کاهش یافته و ثبات ایجاد می‌شود.
به گزارش جدید پرس:

علیرضا عباسی نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی در رابطه با آخرین وضعیت طرح مالیات بر عایدی سرمایه بیان کرد: با توجه به نیاز کشور جهت کنترل بازارها، به خصوص بازار دارایی‌های اصلی شامل املاک، خودرو، طلا و ارز، در چند سال گذشته طرح مالیات بر عایدی سرمایه، مورد توجه مجلس بوده است.

وی افزود: در حال حاضر بعد از اینکه متن پیشنهادی این طرح در کمیته‌ مالیاتی کمیسیون اقتصادی بررسی شد، دستگاه‌های مختلف کشور از جمله بانک مرکزی، وزارت اقتصاد، سازمان مالیاتی، بخش خصوصی و اتاق‌ها، مرکز پژوهش‌های مجلس و قوه قضائیه، همگی در نهایی شدن طرح مشارکت کردند. نتیجه این اقدامات، همین طرحی است که اکنون رسانه‌ای شده و کمیسیون اقتصادی هم طرح را تصویب کرد. در حال حاضر طرح در صف صحن مجلس قرار دارد. تا یکی دو ماه آینده به نوبت صحن می‌رسد.

* گذر از ممیزمحوری به سامانه‌محوری در طرح مالیات بر عایدی سرمایه

نماینده مردم کرج در مجلس، در مورد تغییر رویکرد این طرح در محاسبه و أخذ مالیات گفت: یکی از دغدغه‌هایی که از سال‌های گذشته در مجلس وجود داشت، بحث ممیزمحور بودن سازمان مالیاتی و دخالت عوامل انسانی در تعیین مالیات بوده است. اهمیت مسئله در این است، به واسطه اینکه سامانه‌های سازمان مالیاتی کامل نبود، امکان محاسبه و أخذ سامانه‌ای مالیات وجود نداشت.

عباسی اذعان داشت: در طرح مالیات بر عایدی سرمایه، عملاً دخالت عوامل انسانی حداقل شده و تقریباً کلیه‌ فرایندها به صورت سامانه‌ای انجام می‌گیرد. انجام سامانه‌ای این فرایندها، باعث می‌شود که از یک طرف اجحاف در حق مؤدی مالیاتی، از طرف دیگر اعمال سلیقه در أخذ مالیات صورت نگیرد، که این کاملاً به عدالت اقتصادی نزدیک‌تر است.

وی در رابطه با راه‌حل این طرح برای جلوگیری از فرار مالیاتی بیان کرد: در حوزه‌ فرار مالیاتی، طرح مالیات بر عایدی سرمایه، به دلیل اینکه کاملاً مبتنی بر سامانه بوده و دخالت عوامل انسانی را حذف کرده است، خیلی به کاهش فرار مالیاتی کمک می‌کند. از طرف دیگر، به دلیل تفکیک حساب‌های تجاری و غیرتجاری، یک نظمی به جریان مالی کشور می‌دهد که موجب جلوگیری از فرار مالیاتی خواهد شد.

* طرح مالیات بر عایدی سرمایه‌ صرفاً به دنبال أخذ مالیات از سوداگران است

این نماینده مجلس در رابطه با جامعه هدف طرح مالیات بر عایدی سرمایه توضیح داد: در بحث املاک، خودرو، طلا و ارز، به دلیل معافیت‌های گسترده‌ای که برای عموم جامعه داده شده، ‌آن چیزی که عملاً اتفاق می‌افتد این است که عمده‌ افراد جامعه درگیر این مالیات نمی‌شوند؛ چون این مالیات مربوط به کسانی است که فراتر از نیاز مصرفی خود از این اقلام خرید و فروش می‌کنند.

عباسی در رابطه با عملکرد این طرح گفت: در طرح مالیات بر عایدی سرمایه، به تعداد اعضای خانوار تا سقف 4 ملک مسکونی، معافیت داده شده است؛ فلسفه‌ این کار این بود که خانواری که برای نیاز مصرفی خود ملک می‌خرند، مشمول مالیات نشوند. در این طرح حتی اگر خانوار بیش از این تعداد ملک بخرند ولی بلندمدت نگه دارند، هم نرخ مالیاتی هم مأخذ آن کاهش پیدا می‌کند و مالیات آنها به حداقل می‌رسد. بنابراین این طرح صرفاً به دنبال أخذ مالیات از سوداگران است.

وی در ادامه بیان کرد: در مورد خودرو نیز‌ به تعداد اعضای خانوار، تا سقف 4 خودرو معافیت مالیاتی داده شده است. در مورد طلا، به هر یک از اعضای خانوار در هر 5 سال، معادل 200 گرم طلای 18 عیار معافیت داده شده است؛ مثلا خانوار 5 نفره، معادل ارزش 1 کیلوگرم طلای ۱۸ عیار معافیت مالیاتی دارد. بنابراین این طرح کاملاً به دنبال این مسئله است که به هیچ عنوان نیاز مصرفی جامعه مشمول مالیات نشود.

این نماینده مجلس یادآور شد: بنابراین مالیات بر عایدی سرمایه مربوط به کسانی است که بیش از نیاز مصرفی خود، مسکن، خودرو و طلا خرید و فروش می‌کنند. با وضع مالیات بر فعالیت این افراد، عملاً سوداگری در این بازارها کاهش یافته و ثبات در این بازارها را شاهد خواهیم بود.

علیرضا عباسی‌ تأکید کرد: امیدواریم با هماهنگی‌هایی که صورت می‌گیرد، هر چه سریع‌تر طرح مالیات بر عایدی سرمایه در صحن مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار بگیرد، در نهایت هم تصویب شود تا بتواند به ثبات و کنترل بازار دارایی‌های اصلی مثل املاک، خودرو، طلا و ارز کمک کند و ملت شریف ایران نیز از منافع این طرح بهره‌مند شوند.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها