کد خبر: ۸۷۶۳
۰۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۵:۰۰
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به وقوع سیل در ۲۶ استان کشور در مرداد سال جاری گفت: سه هزار میلیارد تومان خسارات سیل اخیر کشور پیش‌بینی شده است.
به گزارش جدید پرس:

  امیر نامی روز دوشنبه در نشستی با حضور خبرنگاران و رونمایی از سامانه رشد نوآوری، شتاب دهنده سوانح طبیعی با اشاره به وقوع پدیده مانسون در مرداد افزود: این سیل خسارات زیادی برجای گذاشت و براساس پیش بینی‌ها حدود سه هزار میلیارد تومان است.

وی با بیان اینکه  بر اساس پیش‌بینی‌ها از ۱۰ روز قبل از وقوع سیل هشدارها به استان ها داده شده بود، اظهارداشت: ما در این حوادث در سراسر کشور ۸۲ نفر از هموطنانمان را از دست دادیم که حتی یک نفر نیز زیاد است؛ اگر این هشدارها و عملیات امدادرسانی نبود ممکن بود این آمار بیشتر می‌شد.

نامی درباره نحوه اختصاص اعتبارات برای سه هزار میلیارد تومان گفت: ۱۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار  هزینه‌ای، ۲ هزار میلیارد تومان تملک دارایی و چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات کم بهره پیشنهاد شده است.

۱۶هزار و ۸۲۰ خانوار آسیب دیده از سیل

وی در تشریح این خسارات گفت: در سیل مرداد، پنج هزار و ۶۶۰ واحد شهری و روستایی نیازمند بازسازی کامل تشخیص داده شد و حدود ۱۱ هزار  واحد نیازمند تعمیر و ۱۶هزار و ۸۲۰ خانوار آسیب دیده لوازم معیشتی شدند.

نامی افزود: ۱۵۰ هزار هکتار زراعی و ۱۷۰ هزار هکتار باغی آسیب کلی یا جزیی دیده همچنین ۲ هزار و ۸۰۰ کیلومتر جاده و راه آهن آسیب دیده و نیازمند بازسازی و نوسازی است.

ارسال ماهواره ایرانی آیات در سال جاری 

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور درباره ارسال ماهواره‌ای به نام آیات خبر داد و گفت: این ماهواره در مدار لئو قرار می گیرد و می‌تواند آب و هوا را پیش‌بینی کند.

نامی با اشاره به هواشناسی نقطه‌ای اظهار داشت: برای این کار ردیف بودجه‌ای پیش بینی شده است تا هواشناسی بتواند آب و هوای هر منطقه را به صورت مجزا اعلام کند تا هر منطقه جغرافیایی اطلاعات خاص آب و هوا را داشته باشد.

نامی با اشاره به سیل امامزاده داوود گفت: بالا دست امامزاده داوود ۹ حوزه آبی وجود دارد که باید از کانال محدود زیر امامزاده داوود عبور کند اما تونل موجود در آن منطقه گنجایش حجم زیادی از آب را نداشت و البته تعدادی ساخت و ساز غیر مجاز نیز در آن منطقه ساخته شده است و باید در غرب و شرق امامزاده داوود کانال تأسیس شود.

وی ادامه داد: در بالای امامزاده، خانه‌ها به یکدیگر نزدیک شده‌اند و باید حداقل در یکی از قسمت‌ها خانه‌ها به مکانی دیگر منتقل شوند.

ساخت و سازهای غیر مجاز در امامزاده داوود 

وی گفت: متأسفانه در برخی از مناطق رودخانه‌ها اشغال شده است و بر همین اساس، قوه قضاییه وارد عمل شده تا مقابل این ساخت و سازهای غیر مجاز بایستد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به ساختمان‌های ناایمن کشور گفت: کارگروهی متشکل از سازمان بازرسی کل کشور، اصناف، چندین دانشگاه، نظام مهندسی و سایر دستگاه‌های متولی تشکیل شده است و ساختمان‌های ناایمنی در تهران و سراسر کشور را مشخص کرده‌اند.

وی ادامه داد: این کارگروه ساختمان‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهند تا اگر نیاز باشد ساختمان ایمن سازی یا تخریب شود؛ پیش از ساخت هر ساختمان باید به این توجه داشته باشیم که مصالح ساختمانی باید تا هشت ریشتر زلزله را تحمل کنند.

نامی با بیان اینکه سیل مرداد به خوبی هدایت شد، گفت: از روزهای پیش از وقوع سیل هشدارها داده شد و به همه معاونان و استانداران گفته شده بود از محل‌های مختلف بازدید داشته باشند.

وی گفت: در سیل مرداد ۸۲ نفر جان خود را از دست دادند و اگر هشدارها نبود شاید تعداد بیشتری از شهروندان جان خود را از دست می‌دادند.

مبنای اعلام تعداد فوت شدگان سیلاب‌ها، خفگی است

 رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره تفاوت آمار میان آمار فوتی اعلامی از سوی سازمان مدیریت بحران و دیگر نهادها گفت: مبنای آمار فوت‌شدگان سیل، گزارش پزشکی قانونی و اعلام خفگی است.

نامی همچنین درباره نقاط ضعف امدادرسانی اخیر گفت: در سیل اخیر هماهنگی خوبی میان نهادها و سازمان‌های مختلف صورت گرفت اما باید در حوزه اسکان موقت و اسکان اضطراری برنامه‌های ویژه‌تر صورت گیرد.

وی درباره اسکان اضطراری و آسمان موقت گفت: در حال تهیه دستورالعملی در این حوزه هستیم؛ اسکان اضطراری یک ماهه است و اسکان موقت بیشتر از یک ماه است. در اسکان اضطراری به دنبال تهیه چادرهای ویژه و سوله‌های تخصصی هستیم.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها