کد خبر: ۸۳۹۱
۰۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۷
در سال ۱۴۰۰ درآمد خالص خانوارهای شهری و روستایی کشور بیش از ۵۰ درصد افزایش یافت که بالاترین رقم پس از انقلاب محسوب می‌شود.
به گزارش جدید پرس:

 یک سال از سپردن سکان اداره کشور به دولت سیزدهم می‌گذرد، دولتی که به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و با شعار «دولت مردمی، ایران قوی» کار خود را آغاز کرد و به اذعان بسیاری از کارشناسان و ناظران، در تاریخ دولت‌های پس از انقلاب، هیچ دولتی به‌اندازه دولت سیزدهم و آیت‌الله رئیسی میراث‌دار مشکلات، ضعف‌ها و کاستی‌های برجای‌مانده از دولت پیش از خود نبوده.

وضعیت بد شاخص‌های کلان اقتصادی، کسری بودجه، کاهش ارزش پول ملی، تورم بالا و بسیاری دیگر از چالش‌ها که ماحصل سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات نادرست‌ سال‌های پیش از ۱۴۰۰ بود شرایطی را رقم زد که به گفته آیت‌الله رئیسی در اولین حضور وی در جلسه هیات دولت که با وزرای دولت قبل برگزار شد، نخستین چالش پرداخت حقوق مردادماه بود!

با این حال گرچه چالش‌ها بسیار زیاد بوده و هست، اما با همت مسئولان دولت سیزدهم اعم از رئیس جمهور، وزرا و سایر ارکان دستگاه اجرایی، طی یک سال گذشته علاوه بر رفع بسیاری از چالش‌های گذشته و تلاش برای ریل‌گذاری صحیح برای حرکت به سوی شرایط بهتر، اقدامات ارزشمندی نیز در حوزه‌های مختلف عملکردی صورت گرفته است که به نظر می‌رسد با گذشت یک سال از استقرار دولت اکنون نوبت به بازخوانی آن رسیده است.

در این مطلب به بررسی بودجه خانوارها در سال ۱۴۰۰ پرداخته‌ایم.

طرح آمارگیری هزینه و درآمد خانوار با قدمتی ٥٠ ساله از مهم‌ترین طرح­‌های آماری مرکز آمار ایران است. هدف کلی این طرح، برآورد متوسط هزینه‌ها و درآمد یک خانوار شهری و یک خانوار روستایی در سطح کشور و استان‌ها است. در سال ١٤٠٠ تعداد خانوارهای آمارگیری شده در این طرح ١٩٦١٨ خانوار نمونه در نقاط شهری و ١٨٣٧٠ خانوار نمونه در نقاط روستایی کشور بوده است.

بر اساس گزارش مرکز آمار از بودجه خانوارها در سال ۱۴۰۰ به عنوان اولین سال عملکرد دولت سیزدهم شاهد بهبود چشمگیر درآمد خانوارهای روستایی و شهری بودیم.

طبق تعاریف آماری، درآمد خانوار عبارت است: از وجوه و ارزش پولی کالاها و خدماتی که در برابر کار انجام شده یا سرمایه به کار افتاده و یا از طریق منابع دیگر (حقوق بازنشستگی، درامد حاصل از دارایی، دریافتی‌های انتقالی و نظایر آن) به هریک از اعضای خانوار تعلق گرفته باشد.

در سال ۱۴۰۰ درآمد خالص خانوارهای شهری به طور متوسط ۵۱ درصد افزایش یافت که بالاترین رقم پس از انقلاب محسوب می‌شود.

رشد درآمد خالص خانوارها رکورد پس از انقلاب را زد

همچنین در بین روستائیان نیز همین اتفاق مثبت در سال ۱۴۰۰ به وقوع پیوسته و درآمد خانوارهای روستایی به طور متوسط ۵۲ درصد بیشتر شده که بالاترین رقم پس از انقلاب محسوب می‌شود.

رشد درآمد خالص خانوارها رکورد پس از انقلاب را زد

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها