کد خبر: ۷۶۴۵
۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۵
رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری می گوید: همیشه در همه دوران ها از زمان شکل گیری اداره مالیات و تعریف پرداخت و اخذ مالیات در همه کشورها همیشه شاهد فرار مالیاتی بوده ایم و این روند در آینده نیز ادامه دارد؛ اما این فرار نوعی بی عدالتی است که باید توسط حکومت ها کنترل و رفع شود.
به گزارش جدید پرس:

حسن صادقی  گفت: به طور کلی، کسانی که در بخش مالیات به صورت شفاف حرکت می کنند، کارمندان، کارگران و نظامیان و هر بخشی که به نوعی حقوق بگیر دولت هستند. این افراد چون درآمدشان شفاف است، وصول مالیات از آنها راحت و بدون دردسر است. اما در عین حال نوعی بی عدالتی را نیز در این شرایط شاهدیم؛ چرا که افرادی با درآمدهای بالا از پرداخت مالیات فرار می کنند چون میزان درآمدشان شفاف نیست.

 

این فعال کارگری در ادامه بیان کرد: سامانه مودیان ایده خوب و به جایی بود اما زمانی می تواند موفق باشد که دریافت مالیات را بر اساس میزان درآمد افراد و به صورت فردی در نظر بگیرد نه درآمد خانواده. چرا که ممکن است، افراد خانواده همه درآمد داشته باشند اما هر کدام برای خود هزینه کنند، درحالی که هزینه های خانوار بر دوش سرپرست خانواده است، اگر مالیات بر اساس تجمیع درآمد خانواده دریافت شود، باز هم بی عدالتی است. لذا یکی از راه هایی که می تواند سامانه مودیان را در انجام وظیفه و ماموریت محوله اش یاری کند، این است که برای دریافت مالیات خلط مبحث در خصوص درآمدهای صورت نگیرد.

وی همچنین با ذکر مثالی توضیح داد:  به عنوان مثال، یک خانواده 4 نفری که همه شاغل هستند از نظر دستگاه مالیات پردرآمد محسوب نشود، چرا که هزینه های جاری خانواده بر دوش سرپرست است و سایرین درآمدشان یا پایدار نیست یا به دست سرپرست نمی رسد. بنابراین این مالیات از سرپرست دریافت نشود. برای هر ایرانی یک پرونده مالیاتی جدا مفتوح شود و هر کس مالیات خودش را در صورت داشتن درآمد شفاف بپردازد.اگر غیر از این باشد بازهم عدالت برقرار نمی شود.

 

صادقی سپس تاکید کرد که، به نظر می رسد یکی از اشکالات این سامانه همین روند محاسبه مالیات بر اساس درامد خانواده است که تقاضا داریم این مساله شفاف شود.

 
 

این فعال کارگری اظهار داشت: به طور کلی نظام مالیاتی ما ممیز محور است.اقشار حقوق بگیر مانند کارمند و کارگر به دلیل شفاف بودن درآمدشان نیازی به ممیز ندارند و اتوماتیک مالیاتشان دریافت می شود. اما سایر اقشار که توسط ممیزها مالیاتشان تعیین می شود، ما سال های شاهد فرار مالیاتی بوده ایم . یعنی روند محاسبه مالیات بدون حضور یک سامانه هوشمند متغیر است و عامل انسانی تعیین کننده این روند است که درصد خطا و خلاف را با با فرار مالیاتی در این بخش مواجه اند.قطعا یکی از محاسن سامانه مودیان کوتاه شدن دست ممیزها از محاسبات مالیاتی است. 

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در پایان متذکر شد: یکی از کارهای ممیزها رصد کردن مسیر درآمدهاست، بنابراین ممیزها هم می توانند تاثیر مثبت و هم منفی در دریافت مالیات داشته باشند.آنچه می تواند در این مسیر کمک کننده باشد، سیستم هوشمند و تعریف شده به روز و فاصله گرفتن از روش های قدیمی و ممیز محوری است، یعنی روشی که ما را به سمت مسیر اصولی و شفاف هدایت کند، چرا که غیر شفاف بودن مسیردرآمدها محل گریز برای مودیان و ممیزین مالیاتی هست.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها