کد خبر: ۶۹۶۲
۱۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۷
با آغاز ماه محرم تکاپوی متولیان مراسم عزاداری برای ادای سنت دیرینه نذری دادن در میان ایرانیان داغ می شود و هزینه پخت غذای نذری برای هریک از هیات‌ها بنا بر میزان خرج بانی این مراسم متفاوت است.
به گزارش جدید پرس:

از قدیم خورش قیمه، پای ثابت دیگ‌های نذری در ماه محرم بود اما از چند سال گذشته بانیان هیات و مراسم‌های عزاداری با تنوع بیشتری در غذاها، پذیرای عزاداران هستند و غذاهایی مانند عدس پلو، زرشک پلو با مرغ و چلوکباب را در لیست غذاهای نذری خود قرار داده‌اند اما با این وجود خورش قیمه، غذای شهرت یافته‌ای برای ایام محرم است که بخش زیادی از غذاهای نذری را در این ماه به خود اختصاص داده است. 

احتمال افزایش جزیی قیت گوشت گوسفندی

با نزدیک شدن به ایام محرم معضلی به نام گرانی؛ زمینه ساز نگرانی متولیان هیات‌های عزاداری شد و برخی اعلام کرده بودند که با توجه به افزایش شدید قیمت‌ها طی چند وقت گذشته احتمال کاهش حجم غذای پخته شده برای این ایام وجود دارد.

در این میان برخی معتقد بودند که علاوه بر افزایش قیمت‌های اعمال شده، موج جدید گرانی‌ها را در ایام محرم به دلیل افزایش تقاضا برای پخت غذاهای نذری شاهد خواهیم بود.

با توجه به مطرح شدن چنین صحبت‌هایی، «علی اصغر ملکی»، رییس اتحادیه گوشت گوسفندی در گفت و گو با پایگاه خبری جدیدپرس به تغییرات قیمت گوشت در ایام محرم اشاره کرد و گفت: همه تلاش ما این است تا در ایام محرم هیچ افزایش قیمتی نداشته باشیم،تحت تاثیر چنین اتفاقی نظارت‌های لازم را در بازار این محصول به منظور جلوگیری از افزایش قیمت‌ها خواهیم داشت.

وی گفت: با توجه به اینکه عرضه به میزان کافی در بازار انجام می‌شود، بنابراین اگر افزایش قیمتی هم در بازار صورت بگیرد بسیار جزیی خواهد بود.

هزینه تهیه هر پرس قیمه نذری چقدر تمام می‌شود؟

گوشت، لپه، روغن، پیاز، رب، برنج، سیب زمینی، لیموعمانی و ادویه مواد لازم برای پخت این غذای محبوب است.

زعفران در برخی از هیئت‌ها مواد مهم براى پخت غذای نذری است که اکنون هر مثقال آن بیش از 200 هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

برای پخت این غذا باید هزینه دیگ، اجاق گاز، کپسول، آبکش و ... را در نظر گرفت که تهیه آن‌ها نیازمند هزینه ای جداگانه است.

پیگیری‌ها از بنکداران نشان می‌دهد که قیمت مواد اولیه این غذا در مقایسه با سال های گذشته با افزایش چند برابری همراه شده است.

با در نظر گرفتن پخت قیمه نذری برای 50 نفر باید حدود 2 کیلو لپه استفاده کرد، هر کیلو از این کالا حدود ٥٥ هزار تومان است که در مجموع باید ١١٠ هزار تومان هزینه کرد.

 پخت این غذا به حدود 10 کیلو برنج نیاز دارد، هر کیلو برنج ایرانی حدود 125 هزار تومان است که نیازمند یک میلیون و 250 هزار تومان هزینه است.

پخت قیمه برای این تعداد نیازمند 4 کیلو گوشت است که قیمت گوشت گوسفندی کیلویی 283 هزار تومان است و در مجموع باید یک میلیون و 132 هزار تومان هزینه کرد.

در ادامه پخت این غذای نذری، 300  گرم لیموعمانی، یک قوطی رب گوجه فرنگی، یک حلب روغن، 3 کیلو سیب زمینی و 3 کیلو پیاز نیاز است که هزینه آن حدود 475 هزار تومان می شود.

همچنین هزینه خرید 50 ظرف یکبار مصرف برنج، ظرف خورشت و  قاشق حدود 140 هزار تومان تمام می‌شود.

در مجموع برای تهیه یک دیگ قیمه نذری برای 50 نفر در ماه محرم با احتساب هزینه دیگ، اجاق گاز، کپسول، آبکش باید حدود چهار میلیون و 500 هزار تومان هزینه کرد.

هزینه هر پرس قیمه نذری، 70 هزار تومان است

«سید علی اصغر میرابراهیمی»، رییس اتحادیه دارندگان رستوران و سلف سرویس در گفت و گو با پایگاه خبری جدیدپرس به قیمت غذاهای نذری در رستوران‌ها برای ایام محرم اشاره کرد و گفت: قیمه جزو پرتقاضا غذاها برای ایام محرم است که این غذا با احتساب پخت برای هر فرد نیازمند 80 گرم گوشت، 30 گرم لپه به همراه سیب زمینی، پیاز، لیموعمانی و برنج است که نیازمند حدود 70 هزار تومان هزینه است.

وی گفت: در هیات‌ها بیشتر از برنج تایلندی، هندی یا پاکستانی و نیز گوشت برزیلی یخ زده استفاده می‌کنند که قیمت آن حدود 55 هزار تومانی تمام می‌شود.

میرابراهیمی گفت: پخت خورش قرمه سبزی هم برا ایام محرم حدود همین قیمت‌ها است و فرق زیادی با قیمت خورش قیمه ندارد.

رییس اتحادیه دارندگان رستوران و سلف سرویس تاکید کرد: امسال به دلیل گرانی ها سفارش به رستوران‌ها برای هیات بسیار کمتر شده و از غذای رستورانی به عنوان غذای نذری استقبال چندانی نشد.

 

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها