کد خبر: ۵۵۶۲
۲۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۲
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس؛
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم گفت: هنوز زیرساخت کالابرگ الکترونیک را فراهم نکرده‌اند. دولت با مشخص کردن دو ماه زمان برای ارائه کالابرگ، قرار بود در این دو ماه یارانه نقدی پرداخت کند، اما هنوز کالابرگی ارائه نشده است. اگر کالابرگ الکترونیک راه‌اندازی نشود حتما شاهد تورم و افزایش بیشتر قیمت ها در جامعه خواهیم بود.
به گزارش جدید پرس:

محسن علیزاده، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در مورد بازگشت ارز ترجیحی تاکید کرد: همانطور که سخنگوی دولت چند روز قبل اعلام کرد ما تحت هیچ شرایطی به دنبال بازگشت ارز ترجیحی نیستیم و دولت مطلقا چنین نظری ندارد.

 

وی در ادامه توضیح داد: با توجه به اتفاقاتی که در یکی دو ماه اخیر و پس از اصلاح ساختار پرداخت یارانه‌ها به وقوع پیوسته، دولت به این فکر است که بخش دیگری از درآمدهای خود را بابت مابه‌التفاوت قیمت کالاهای اساسی هزینه کند که البته قرار مجلس هم با دولت همین بوده است.

علیزاده با اشاره به اینکه در بودجه ۱۴۰۱ این اجازه به دولت داده شد، تصریح کرد: دولت در بودجه موظف شده به هر شکل قیمت‌ها را کنترل کند و قیمت کالاها را به قیمت‌های شهریور ۱۴۰۰ بازگرداند. به نظر من در عملکرد دولت دو ایراد وجود دارد، متاسفانه بخش عمده دهک‌بندی‌ها ایراد داشت و آقای رییس‌جمهوری هم خیلی سریع متوجه این ایراد شد و دستور اصلاح آن را صادر کردند اگرچه هنوز هم این اصلاح لحاظ نشده است.

 

این نماینده مجلس درخصوص ایرادات دهک ‌بندی ها عنوان کرد: فرمول این دهک بندی دارای ایراد است. من به عنوان نماینده مردم و عضو کمیسیون اقتصادی هنوز نمی‌دانم چه فرمولی به کار گرفته شده است. چرا که ممکن است با یک درصد بالا و پایین شدن، یک نفر از دهک سه به دهک چهار انتقال پیدا کند یا بالعکس.

 
 

وی ادامه داد: میان این دو دهک هم تفاوت وجود دارد و ممکن است در پرداخت یارانه‌ها برای هر نفر در خانوار عددی بیش از ۱۰۰ هزار تومان تفاوت داشته باشد.

علیزاده با بیان اینکه دولت به فکر این افتاده است که قدری بیشتر از آن چیزی که پیش‌بینی کرده را هزینه و مابه‌التفاوت قیمت‌ها را پرداخت کند تا تورم و گرانی در جامعه کنترل شود، افزود: اما اینکه بخواهیم یک بار دیگر به عقب بازگردیم و ارز ۴۲۰۰ تومانی را به وارد کنندگان اختصاص بدهیم، تحت هیچ شرایطی چنینی موضوعی رخ نمی‌دهد.

وی تاکید کرد: نه دولت چنین کاری می‌کند و نه مجلس با این موضوع موافقت خواهد کرد. دولت باید مطابق آن چیزی که در لایحه بودجه آمده، حرکت کند. ما در قانون بودجه ۱۴۰۱ چنین اجازه‌ای نخواهیم داد که با ارائه یک لایحه اصلاحی از سوی دولت، ارز ترجیحی به چرخه بازگردد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرد: دولت باید پیش از شروع این کار، زیرساخت‌های لازم را برای تخصیص کالابرگ الکترونیکی ایجاد می‎کرد. البته کالابرگ به این معنا نیست که به شکل کاغذی دهه‌های قبل به مردم ارائه شود.

وی ادامه داد: کالابرگ مورد نظر ما همین اتفاقی است که در برخی نانوایی‌های سراسر کشور رخ می‎دهد و مردم با کارت بانکی خرید و یک رقم مشخصی را پرداخت می‌کنند و ما به ازای آن را دولت به آن واحد پرداخت می کند.

این نماینده با اشاره به اینکه البته هنوز زیرساخت کالابرگ الکترونیک فراهم نشده است، خاطرنشان کرد: دو ماه زمان از سمت دولت برای ارائه کالابرگ مشخص شده و قرار بود در این دو ماه یارانه نقدی پرداخت کند، اما هنوز کالابرگی ارائه نشده است. اگر کالابرگ الکترونیک راه‌اندازی نشود حتما شاهد تورم و افزایش بیشتر قیمت‌ها در جامعه خواهیم بود.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها