کد خبر: ۲۹۷۵
۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۱
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ؛
رییس کمیته اشتغال و روابط کار کمیسیون اجتماعی مجلس با گلایه از روند تخصیص ارز ترجیحی گفت: ما حدود ۷۰ میلیارد دلار در این سال‌ها ارز ترجیحی توزیع کردیم و هدف این بود که کالاهای اساسی از جمله گوشت، مرغ، شیر و ... با قیمت ارز ۴۲۰۰ تومانی به دست مردم برسد. در حالی که در طول این سال ها قیمت کالاهای اساسی چندین برابر رشد پیدا کرد. به عنوان مثال حدود ۷ برابر قیمت مرغ افزایش پیدا کرد. زمانی که ارز ترجیحی شکل گرفت شکر کیلویی دو هزار تومان بود، هم اکنون کیلویی ۲۰ هزار تومان است. که یعنی ۱۰ برابر رشد قیمتی در زمان وجود ارز ترجیحی داشته است.
به گزارش جدید پرس:

 علی اصغر عنابستانی، نماینده مردم سبزوار، جغتای و جوین در گفت و گو با اقتصادآنلاین بیان کرد: با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و تبدیل آن به یارانه  قدرت خرید مردم بیشتر و فاصله طبقاتی و ضریب جینی هم کاهش می یابد. بخش قابل توجهی از ارز ترجیحی به هدف برخورد نکرد و صرف رانت و فساد شد. به دلایل متعددی بخش عمده‌ای از یارانه هایی که دولت در قالب ارز ترجیحی پرداخت کرد یارانه ای بود که به جیب عده‌ای خاص و تعداد اندکی وارد کننده که واردات آن کالا در دست آنها بود رفت و عملاً به جیب مردم نرفت.

 

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در ادامه افزود: اگر ارز ترجیحی حذف نمی شد قطعا اتفاق خوبی برای کشور و اقتصاد نمی افتاد و ما باید شاهد افزایش رانت خواری و فساد در مقابل چشمان مردم  می شدیم.

وی همچنین متذکر شد: ۲۷۰ هزار میلیارد تومانی که در قالب ارز ترجیحی به واردکننده در اول حلقه زنجیره عرضه و تقاضا پرداخت شد، وقتی از طریق واردکننده به خارج از مرز برای واردات کالای اساسی می‌ رفت، مشکلاتی را به همراه  داشت. اولا واردکننده محدود بود و یک رانت انحصاری برای عده‌ای خاص ایجاد  شده بود و بسیاری نیز از این رانت به یک نان و نوایی رسیدند. دوما در این مسیر قیمت کالاهای ورودی از مرز شروع به افزایش کرده  تا به دست مصرف کننده نهایی برسد. این در حالی است که تا زمان رسیدن به دست مصرف‌کننده دیگر افزایش چند برابر قیمت واقعی را بر روی خود دارد. پس با وجود چنین مسیری که فسادهای متفاوتی ایجاد می کرد به صلاح مردم و اقتصاد کشور نبود که چنین روش مضری ادامه می یافت.

 

عنابستانی اظهار داشت: دولت با حذف ترجیحی تصمیم به پرداخت آن به مردم در قالب کالا برگ یا یارانه گرفت که این روش درست بود. چرا که یارانه ارزی به اخرین زنجیره پرداخت می شد و این سبب ایجاد عدالت می شد اما در شرایط کنونی که قیمت کالاهای اساسی افزایش یافته، کاملا واضح و مبرهن است که حجم وسیعی از این ارز صرف رانت می شده است. ۷۰ میلیارد دلاری که دولت برای پرداخت یارانه ارزی به واردات هزینه‌کرد، رقم بسیار سنگینی برای ساختار کشور در شرایط تحریم و فشار ناشی از آن بود.

 
 

نماینده سبزوار همچنین متذکر شد: اگر شیوه پرداخت یارانه به شیوه کالابرگ الکترونیکی تغییر پیدا کند باز هم باید یارانه برخی از دهک‌های جامعه پرداخت شود و آنها علاوه بر کالابرگ یارانه نقدی هم دریافت کنند. این شیوه پرداخت یارانه نقدی به طور قطع بهتر از پرداخت یارانه به واردکنندگان در قالب ارز ترجیحی است.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها