کد خبر: ۲۶۱۶
۲۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۱
عضو کمیسیون صنایع مجلس :
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه اختلاف نرخ ارز ترجیحی با بازار آزاد علت اصلی قاچاق است که با اصلاح آن دیگر شاهد هدررفت منابع تولیدی کشور نیستیم، گفت: قاچاقچیان با حذف ارز ترجیحی و نزدیک شدن قیمت کالاهای اساسی به قیمت‌های جهانی دیگر انگیزه‌ای برای قاچاق ندارند.
به گزارش جدید پرس:

«حجت‌الله فیروزی»  به کاهش سوءاستفاده ارز ترجیحی با اجرای طرح مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: اصلاح نظام یارانه‌ای و اصلاح و حذف ارز ترجیحی باعث افزایش تولید و صادرات کشور خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه چند سال است که قسمت عمده‌ای از  منابع مالی کشور صرف پرداخت یارانه (ارز ترجیحی) می‌شود، افزود: طرح تخصیص ارز ترجیحی باید بهای تمام‌شده کالاها را کاهش می‌داد و با تامین مایحتاج اصلی و ضروری مردم، هزینه خانوارها را تقلیل و رفاه و آسایش را برای آنان به ارمغان آورد که متأسفانه شاهد آن در این سال‌ها نبودیم.

ارز ترجیحی نتوانست باعث بهبود وضعیت معیشت مردم شود

فیروزی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته هزاران میلیارد تومان از منابع ریالی و ارزی کشور به یارانه نهاده‌های دامی تعلق گرفت، گفت:  متأسفانه آمارها نشان می‌دهد که بسیاری از دامداران نتوانسته‌اند از نهاده‌های دامی یارانه دار استفاده کنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بیان کرد: سالانه منابع سنگینی برای تامین اقلام ضروری مردم اختصاص یافت، اما درد و رنج بسیاری از اقشار مردم نه‌تنها کاهش نیافته بلکه افزایش نیز یافته است.

وی افزود: گرچه حذف ارز ترجیحی و یکپارچه شدن قیمت با بازارهای جهانی، کشاورزان را به امر تولید سوق می‌دهد، اما عوامل دیگر در خودکفایی دخیل است.

واردات بی‌رویه به‌واسطه ارز ۴۲۰۰ تومانی افزایش یافت

فیروزی با بیان اینکه واردات کالا طی سال‌های اخیر به‌واسطه تخصیص ارز ترجیحی افزایش یافت، گفت: طی سال‌های اخیر تخصیص ارز ترجیحی منجر به واردات بی‌رویه کالا شد که با واقعی شدن قیمت‌ها، واردات به میزان نیاز صورت می‌گیرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن درباره اینکه یارانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومانی جوابگوی آزادسازی قیمت‌هاست، تصریح کرد: یارانه پرداختی نقش مُسکن و کمک‌کننده دارد که با افزایش قیمت تمامی اقلام پاسخگو نیست و این احتمال وجود دارد که میزان یارانه در آینده افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه مجلس با یک جراحی بزرگ اقتصادی و با اجرای طرح مهم مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها، در تلاش است که یارانه‌ها به‌جای اختصاص به کالاها، مستقیماً به دست مردم برسد، افزود: با توجه به گستردگی این طرح مهم اقتصادی به‌طورقطع در شروع اجرای طرح به جهت امور زیرساختی ایراداتی در اجرا وجود داشت، اما دولت به‌طور با همکاری سایر دستگاه‌ها ایرادات احتمالی طرح را رفع  خواهد کرد و اجرای طرح به‌صورت فراگیر عملیاتی خواهد شد.

ارز ترجیحی باعث هدررفت منابع کشور شد

فیروزی با بیان اینکه امروز باید اقتصاددانان درباره ماهیت این طرح مهم اقتصادی را که سبب اصلاح بسیاری از ساختارهای معیوب اقتصادی می‌شود را به مردم توضیح دهند، گفت: اگر  فساد اقتصادی ناشی از ارز ترجیحی امروز با همه مشکلات احتمالی اجرای آن اصلاح و درمان نشود، منابع کشور نیز بدون هیچ نتیجه مطلوبی هدر خواهد رفت.

عضو کمیسیون صنایع و معادن‌ مجلس با اشاره به اینکه این طرح از محدود طرح‌های مهم اقتصادی است که صاحب‌نظران اقتصادی کشور در همه دولت‌ها بر اجرای آن اتفاق‌نظر داشته‌اند، اما به علل مختلف در دولت‌های پیشین اجرا نشده است.

وی با اشاره به اینکه قاچاقچیان با اصلاح و حذف ارز ترجیحی و نزدیک شدن به قیمت‌های جهانی انگیزه‌ای برای قاچاق ندارند، بیان کرد: طی سال‌های اخیر اختلاف ارز ترجیحی با بازار آزاد علت اصلی قاچاق است که با اصلاح نظام یارانه دیگر شاهد هدر رفت منابع تولیدی کشور نیستیم. این یکی از  مهم‌ترین انگیزه‌های اصلاح بزرگ اقتصادی و هدفمندسازی یارانه‌ها به شمار می‌رود.

فیروزی تصریح کرد: طی سال‌های اخیر به‌واسطه تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی و اختلاف چشمگیر با نرخ آزاد مشکلاتی در اقتصاد ایجاد شد که تنها عده‌ای از آن نفع بردند.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها