کد خبر: ۲۵۱۸۹
۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۲
کاهش وابستگی به دلار در معاملات تجاری ایران با کشورهای مختلف و حذف آن یکی از اهداف دولت سیزدهم در ماه‌های اخیر و سال‌های گذشته بوده است که به گفته وزیر اقتصاد، سهم آن در تسویه‌های تجاری به ۱۰ درصد رسیده است.
به گزارش جدید پرس:

 دلار همواره یکی از اهرم‌های آمریکا و طرف‌های غربی برای وارد کردن فشار بیشتر در دوران تحریم بوده است. برخی اقتصاددانان در این میان معتقدند که می‌توان با استفاده از روش‌های مختلف وابستگی به دلار را در اقتصاد و مبادلات تجاری کاهش داد و نهایتا دلار را از این مناسبات حذف کرد.

در این میان احسان خاندوزی در نشست خبری اخیر خود درباره اقدامات دولت برای قطع وابستگی اقتصاد کشور به دلار، اینگونه توضیح داد که از سال ۱۳۹۷ به طور مشخص بعد از شروع تحریم‌ها دستور کار کشور کاهش اتکا به دلار بود اما به کندی پیش می‌رفت.‌ با اهتمام رئیس‌جمهور، مبنی بر تسریع در این زمینه، اقدامات خوبی انجام شده و به طور مشخص سهم دلار در تسویه‌های تجاری کشور به کمتر از ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده است در حالی که دو سال قبل حدود ۳۰ درصد بود. بنابراین مبادله با ارزهای محلی، به سرعت در دستور کار قرار دارد.

به گفته او، اقدام دیگر در این زمینه اتصال شبکه شتاب کشور به دیگر کشورها است که به طور مشخص این امر با شبکه بانکی روسیه انجام شده و همین اقدام برای دیگر کشورها مانند ترکیه، عمان و عراق از سوی بانک مرکزی پیگیری می‌شود. همچنین مبادلات پایا از دیگر راهبردها در این زمینه است.

محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی نیز در در دیدار وزیر تجارت، صنعت و توسعه سرمایه گذاری عمان به همین موضع اشاره کرد که آمریکایی ها از دلار به عنوان ابزار سیاسی استفاده می کنند و از طرف دیگر، سایر ارزهای جهان به ویژه در آسیا در حال رشد است.

به گفته فرزین، زمینه های انجام معاملات اقتصادی و تجاری براساس واحد پول ملی ایران و کشورها و شرکای تجاری از جمله عمان کاملاً فراهم است. ایران آمادگی دارد در تعاملات تجاری با عمان و شرکای اقتصادی از روش های بین المللی اتاق پایاپای پولی، پیمان پولی چندجانبه و پیمان پولی دو جانبه استفاده کند.

طبق گفته صرئیس کل بانک مرکزی، استفاده از روش های پیمان پولی دو یا چندجانبه و همچنین اتاق پایاپای پولی میان کشورهای عضو اتحادیه پایاپای آسیایی قطعاً منجر به افزایش مناسبات تجاری و کاهش و حذف تبادلات دلاری از چرخه معاملات تجاری میان این کشورها خواهد شد.

با توجه به راهکارهای پیشنهادی تیم اقتصادی دولت برای کاهش وابستگی به دلار و حذف آن که البته در نشست‌ها و دیدارهای رسمی با کشورهای مختلف نیز مطرح شده است، باید منتظر ماند و دید که سهم دلار از مبادلات تجاری و اقتصادی چقدر دیگر کاهش می‌یابد و نهایتا با این ارز خداحافظی خواهیم کرد.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها