کد خبر: ۲۳۸۷۱
۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۰
مدیر عامل بزرگترین تولید کننده خودرو در اروپا بر لزوم همکاری اقتصادی با چین تاکید کرد.
به گزارش جدید پرس:

مدیرعامل شرکت «مرسدس بنز» بزرگترین تولیدکننده ماشین لوکس اروپا، در مصاحبه با نشریه آلمانی بیلد، با تاکید بر لزوم همکاری اروپا با چین هشدار داد که «قطع روابط با چین بیشتر صنعت آلمان را در معرض خطر قرار می‌دهد.»

در حال حاضر نگرانی‌های فزاینده‌ای در آلمان و اتحادیه اروپا پیرامون وابستگی اقتصادی اتحادیه اروپا به چین، که یکی از شرکای تجاری پیشرو و تامین‌کننده اصلی مواد خام حیاتی برای انتقال سبز است، وجود دارد.

این مقام اروپایی در بخشی از مصاحبه گفت: «بازیگران اصلی اقتصاد جهانی - اروپا، آمریکا و چین - آنقدر در هم تنیده شده‌اند که جدا شدن از چین بی‌معنی است. جدا شدن از چین یک توهم است و مطلوب هم نیست.»

مدیرعامل مرسدس بنز در پاسخ به این سوال که آیا اگر تنش‌های سیاسی در اطراف تایوان مانند روسیه پس از شروع درگیری در اوکراین تشدید شود، آیا ممکن است مرسدس بنز تجارت خود را در چین متوقف کند یا خیر، پاسخ داد: «تقریباً برای کل صنعت آلمان غیرقابل تصور است. صنعت آلمان باید، به طور مثال در زمینه باتری‌های لیتیومی، مقاوم‌تر و مستقل‌تر از کشور‌ها شود.»

چین بزرگترین بازار خودرو در جهان را دارد و خودروسازان آلمانی به شدت به آن وابسته هستند. سهامداران اصلی مرسدس بنز، گروه چینی BAIC و «لی شوفو» رئیس شرکت ماشین جیلی (Geely) هستند. در سال ۲۰۲۲، چین ۱۸ درصد از درآمد و ۳۷ درصد از فروش خودرو را در مرسدس بنز به خود اختصاص داد.

اروپا برای ۹۸ درصد عناصر خاکی کمیاب خود به چین وابسته است که در «تولید برق بادی، ذخیره‌سازی هیدروژن و باتری‌ها» استفاده می‌شود، همچنین ۹۷ درصد لیتیوم خود را برای باتری‌ها از کشور تامین می‌کند. چین در فرآوری خاک‌های کمیاب جایگاه غالبی دارد و حدود ۶۰ درصد از لیتیوم جهان در این کشور آسیای شرقی تصفیه می‌شود. اتحادیه اروپا همچنین ۸۰ درصد از پنل‌های خورشیدی خود را از چین دریافت می‌کند.

«اورسولا فون در لاین» رئیس کمیسیون اروپا، ماه گذشته گفت که جدا شدن این اتحادیه از چین امکان‌پذیر نیست، اما باید ریسک را کاهش داده و روابط اقتصادی خود را «بار دیگر به تعادل» برساند.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها