کد خبر: ۱۹۶۲۷
۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۰
ناسا می‌خواهد یک «یدک‌کش» جدید برای بازگرداندن ایستگاه فضایی بین‌المللی در سال ۲۰۳۰ به مدار زمین بسازد.
به گزارش جدید پرس:

این آژانس فضایی نمی‌خواهد برای خارج کردن ایستگاه فضایی بین‌المللی از مدار تنها به فضاپیمای باری روسیه متکی باشد.

هدف ناسا توسعه فضاپیمایی است که بتواند ایستگاه فضایی بین‌المللی(ISS) را به سوی یک تخریب کنترل‌شده در جو زمین هدایت کند.

رسانه‌ها اولین بار در روز پنجشنبه(۹ مارس)، زمانی که کاخ سفید درخواست بودجه‌ی فدرال سال ۲۰۲۴ خود را منتشر کرد، درباره این طرح مطلع شدند. تخصیص بودجه ۲۷.۲ میلیارد دلاری به ناسا شامل ۱۸۰ میلیون دلار برای شروع توسعه یک یدک‌کش فضایی جدید بود که می‌تواند به طور ایمن ایستگاه فضایی بین‌المللی را پس از پایان عمر عملیاتی اش در سال ۲۰۳۰ بر فراز اقیانوس‌ وارد جو زمین کند.

کتی لودرز(Kathy Lueders)، رئیس پروازهای فضایی سرنشین‌دار ناسا در این کنفرانسی مطبوعاتی در روز دوشنبه گفت: برآورد هزینه‌ای که داشتیم کمی کمتر از حدود یک میلیارد دلار بود. ما با دریافت پیشنهادات کار خود را آغاز می‌کنیم.

این یدک‌کش جدید به تکمیل قابلیت‌های بازگشت به مدار شرکای ایستگاه فضایی بین‌المللی از جمله سازمان‌های فضایی ایالات متحده، روسیه، اروپا، کانادا و ژاپن کمک می‌کند. طرح فعلی برای پایین آوردن ایمن ایستگاه فضایی به روشن کردن موتور فضاپیمای باری رباتیک پروگرس(Progress) روسیه، متکی است.

لودرز گفت: ما در حال توسعه این قابلیت به عنوان راهی برای بهبود هدف‌گیری این ایستگاه و بازگشت ایمن آن هستیم به خصوص به این دلیل که ما در حال افزودن ماژول‌های جدید هستیم.

او افزود: همانطور که در گذشته دیدید، داشتن چنین قابلیتی برای ما و شرکایمان بسیار بسیار مهم بوده است و بنابراین، داشتن یک فضاپیمای خروج از مدار برای ایالات متحده، یکی دیگر از محورهای کلیدی در عملیات فضایی ما و استراتژی خروج از مدار ایستگاه فضایی بین‌المللی است.

نمونه‌هایی که احتمالا لودرز به آنها اشاره می‌کند، نشت مایع خنک‌کننده‌ای است که در دو فضاپیمای روسی که به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل بودند، رخ داده است.

روسیه نشت در فضاپیمای سایوز خود را به برخورد ریز شهاب‌سنگ نسبت می‌دهد و نشت در فضاپیمای پروگرس را ناشی از تاثیر عوامل خارجی مرتبط می‌داند که شاید در حین پرتاب رخ داده باشد. تحقیقات در مورد این دو نشتی ادامه دارد.

62461608

علاوه بر این، روسیه تمایل خود را برای خروج زودهنگام از شراکت در ایستگاه فضایی بین‌المللی در مقطعی زمانی پس از سال ۲۰۲۴ برای تمرکز بر ساخت پایگاه فضایی خود در مدار پایین زمین اعلام کرده است. این اطلاعات احتمالا در برنامه‌های یدک کش ناسا تأثیر می‌گذارد، همانطور که جنگ روسیه و اوکراین بر بسیاری از همکاری‌های فضایی روسیه اثر گذاشته است.

ناسا جزئیات جالب دیگری از بودجه را نیز در کنفرانس مطبوعاتی روز دوشنبه فاش کرد. نیکی فاکس(Nicky Fox)، مدیر علمی جدید این آژانس فضایی گفت که بودجه‌ای ۳۰ میلیون دلاری در سال مالی ۲۰۲۴ که از اول اکتبر سال جاری تا ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۴ ادامه دارد برای حمایت از مریخ نورد اروپا اختصاص داده شده است.

این مریخ‌نورد که روزالیند فرانکلین نام دارد، ابتدا قرار بود در پاییز سال گذشته با یک موشک روسی به فضا پرتاب شود و بر روی یک فرودگر ساخت روسیه فرود آید. اما آژانس فضایی اروپا تابستان گذشته روابط خود را با روسیه در پروژه اگزومارس قطع کرد و در حال برنامه‌ریزی مجدد این ماموریت است که اکنون بعید است تا سال ۲۰۲۸ انجام شود.

در حال حاضر مشخص نیست که ناسا در نهایت چه کمکی به روزالیند فرانکلین خواهد کرد.

ناسا همچنین قرار است سال آینده ۸.۱ میلیارد دلار برای برنامه آرتمیس خود دریافت کند. برنامه‌ای که براساس آن ناسا در تلاش است تا پایان دهه‌ی ۲۰۲۰ یک پایگاه انسانی بر روی ماه راه‌اندازی کند.

در طول کنفرانس مطبوعاتی روز دوشنبه، مقامات ناسا گفتند که این بودجه برای دو نقطه عطف مهم یعنی پرتاب ماموریت آرتمیس ۲ و آرتمیس ۳ به ترتیب در ماه نوامبر سال ۲۰۲۴ و ماه دسامبر سال ۲۰۲۵ مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

آرتمیس ۲ فضانوردان را به یک ماموریت به دور ماه می‌فرستد و آرتمیس ۳ اولین فرود انسان بر روی ماه پس از ماموریت آپولو ۱۷ در ماه دسامبر سال ۱۹۷۲ را رقم خواهد زد.

مقامات آژانس فضایی آمریکا گفتند که ماموریت آرتمیس ۴ که برای سال ۲۰۲۷ برنامه ریزی شده بود، اکنون تا سال ۲۰۲۸ به تعویق افتاده است. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، آرتمیس ۴ به راه‌اندازی ایستگاه فضایی دروازه‌ ماه در مدار قمر زمین و همچنین فرود فضانوردان بر روی ماه کمک خواهد کرد.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها