کد خبر: ۱۷۰۶۸
۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۶:۱۷
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین گفت: در سفر هیات ایرانی به چین بیشتر روی کالاهای غیر نفتی متمرکز هستیم که امیدواریم بهره کامل را ببریم. ۱۵ سند طی امروز و فردا بین ایران و چین به قراردادهای اجرایی تبدیل می شود.
به گزارش جدید پرس:

مجیدرضا حریری، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین که در قالب هیات عالی رتبه، سید ابراهیم رئیسی را در سفر به چین همراهی کرده در گفت و گو با همشهری آنلاین در خصوص اهمیت سفر رئیس جمهور ایران به دعوت رسمی همتای چینی خود «شی جین پینگ» گفت: مهم ترین نکته این سفر این است که از سال ۲۰۰۰ که جناب خاتمی، رئیس جمهور وقت به چین سفر کرد، هیچ رئیس جمهور دیگری پس از آن به دعوت رسمی رئیس جمهور چین، یک سفر رسمی به چین نداشته است و تمام سفرهایی که رئیس جمهورهای وقت ایران در هر دوره از ریاست خود به چین انجام دادند که تعداد آن هم کم نبوده، در حاشیه یک اجلاس یا مراسم چند جانبه بوده که رئیس جمهورهای دو کشور دیدار دو جانبه انجام دادند.

وی افزود: دعوت در این سطح آنهم پس از ۲۰ سال توسط رئیس جمهور چین در وهله اول بیانگر جایگاه ایران در منطقه است برای چین. علی رغم اینکه در ماه های اخیر از گوشه و کنار صداهایی شنیده می شد که چین، ایران را کنار گذاشته است، این سفر نشان داد این چنین نیست و اهمیت ایران در این حد است که سفر این چنینی به دعوت رئیس جمهور چین انجام می شود و همین موضوع بیانگر اهمیت روابط اقتصادی و سیاسی بین ایران و چین است.

چین مقصد اول صادراتی ایران و دومین مبدا وارداتی ایران بر اساس آخرین گزارش گمرک است. فروش نفت ایران در سال جاری افزایش پیدا کرده و گفته می شود که چین اصلی ترین مشتری نفت ایران است. در شرایطی که چندی پیش بلومبرگ در مصاحبه ای با رابرت مالی نماینده آمریکا در امور ایران، اعلام کرده بود که چین را برای توقف خرید نفت از ایران تحت فشار قرار خواهند، اگر این سفر رییس جمهور ایران موجب افزایش خرید نفت از ایران شود برای بازار ارز با اهمیت خواهد بود، زیرا افزایش فروش نفت ایران، دسترسی کشور به منابع ارزی را افزایش خواهد داد و اگر در این سفر بدون توجه به فشارهای آمریکا برنامه افزایش فروش نفت ایران به چین تایید شود می تواند خریداران بازار ارز را برای خرید دلار مردد کند.

حریری در خصوص این موضوع گفت: در این سفر بحث فروش نفت مطرح نیست. به هر حال چین به هر شکلی که از ما نفت می خرد و این موضوع قابل گفت و گو نیست. مهم ترین موضوع این است که چین خریدار کالاهای غیر نفتی ماست و ۳۲ درصد از صادرات ما به شکل مستقیم به چین انجام می شود و درصدی هم به صورت غیر مستقیم از کشورهای حاشیه خلیج فارس به ویژه از طریق امارات به چین می رود. در این سفر ما بیشتر روی کالاهای غیر نفتی متمرکز هستیم که امیدواریم بهره کامل را ببریم.

یکی از اهداف سفر رییس جمهور ایران به چین اجرایی شدن قرارداد ۲۵ ساله میان ایران و چین عنوان می شود؛ که در صورتی که این سند اجرایی شود، چین به میزان ۲۸۰ تا۴۰۰ میلیارد دلار در ایران سرمایه گذاری خواهد کرد. این سرمایه گذاری بر اساس واحد پولی چین یعنی یوان خواهد بود.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین در خصوص سند ۲۵ ساله ایران و چین گفت: در قالب سند جامعی که مربوط به همکاری های ۲۵ ساله بوده ظرف امروز و فردا سندهای مشخصی در حوزه اقتصادی مانند توسعه زیرساخت ها مانند نیروگاه و زیرساخت های راهی و ریلی با حضور وزیر راه، بحث روابط بیمه ای و بانکی و مالی با حضور وزیر اقتصاد و دارایی به عنوان رئیس کمیسیون دو جانبه دو کشور، توسعه صنعتی و معدنی با حضور وزیر صنعت و قراردادها و یادداشت تفاهم اجرایی در حوزه فرهنگی و سلامت و محیط زیست بسته خواهد شد و به امضا خواهد رسید.

حریری افزود: سند ۲۵ ساله در حال تبدیل شدن به قراردادهای مشخص است. این سند خودش قرارداد نیست چون گاه گفته می شود عدد و رقم های آن چیست. این سند تمایل دو کشور به همکاری در حوزه های مختلفی بود، همانطور که می بینید این سند جامع است یعنی فقط حوزه اقتصاد را در بر نمی گیرد و شامل حوزه های فرهنگی، سیاسی، نظامی و سایر حوزه ها مانند دانشگاه ها و سلامت و محیط زیست و بهداشت جهانی هم شامل می شود. ۱۵ سند طی امروز و فردا بین ایران و چین به قراردادهای اجرایی تبدیل می شود. وقتی سند تبدیل به قرارداد می شود دیگر پای دولت وسط نیست یعنی کمپانی با کمپانی قرارداد می نویسد. در دو ماه اخیر سفر معاون نخست وزیر چین به ایران موجب شد تا بحث های مقدماتی صورت بگیرد و به طرف اجرا حرکت کنیم و در این سفر خیلی از قراردادها اجرا می شود.

وی اظهار کرد: بخش اصلی این قراردادها در حوزه اقتصادی و در بخش کشاورزی است. بخشی از قراردادها جزو بخش های عمومی نبوده و قابل اعلام نیست. البته بخش هایی بعد از این سفر توسط وزارتخانه ها اعلام می شود.

سفر ابراهیم رئیسی و دستاوردهای آن مورد توجه بازار ارز خواهد بود همانطور که بازار ارز به بیانیه رییس جمهوری چین در کنار کشورهای عربی واکنش منفی نشان داد خبرهای خوش از این سفر نیز می‌تواند انتظارات منفی تورمی را تعدیل کند. حریری در این خصوص گفت: قطعا حضور محمدرضا فرزین و احسان خاندوزی، بحث های پولی و مالی و مبادلات ارزی را در این سفر مطرح می کند البته جزئیات این موارد به دلیل فشارهای تحریمی آمریکا بر طرف چینی نمی توان بیان کرد.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین ادامه داد: قاعدتا هر خبر منفی سیاسی بازار ارز ما را تحت تاثیر قرار می دهد و سفت‌بازان را به بالابردن قیمت ارز تحریک می کند طبعا هر خبر مثبت هم می تواند تاثیرگذار باشد به این شرط که سیاست گذار بتواند از فضای تبلیغاتی استفاده کند. این بحثی است که بانک مرکزی باید دنبال کند اما من فکر می کنم عدد و رقم هایی که در قراردادهایی که در سند ۲۵ ساله طی دو ماه اخیر با چین صحبت شده عددهای بسیار جذابی برای اقتصاد ایران است که امیدواریم در ی فرصتی بتوان آنها را بیان کرد ولی فعلا قرار نیست جزئیاتی بیان شود.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها