کد خبر: ۱۲۶۲۶
۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۹
ولادیمیر پوتین اظهار کرد که توافق انتقال غلات میان مسکو و کی‌یف به اهداف تعیین‌شده‌اش نرسیده و تعلیق انتقال غلات پاسخی به "حمله تروریستی" کی‌یف در شبه جزیره کریمه است.
به گزارش جدید پرس:

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری پس از دیدار سه‌جانبه با نخست‌وزیر ارمنستان و رئیس‌جمهوری آذربایجان استدلال کرد که "اکثر محصولات کشاورزی اوکراین که براساس توافقنامه‌ای صادر شد، به کشورهای فقیرتری که قصد آن را داشتیم، نرسیده و به جای آن این صادرات غلات در نهایت به اروپا و ترکیه رسید."

پوتین ضمن بیان اینکه مسکو مشارکتش در اجرای این توافق را به حالت تعلیق درآورده اما کاملا از آن خارج نشده است، افزود که این توافق "ایجاد تضمینی برای کشورهای فقیرتر بوده است."

وی خاطرنشان کرد: «ما دقیقا به خاطر کشورهای فقیرتر بر سر چنین توافقنامه‌ای موافقت کردیم. به طور کلی، به نظر می‌رسد که ۳۴ درصد از غلات اوکراینی به ترکیه می‌رود، ۳۵ درصد یا بیشتر توسط کشورهای اتحادیه اروپا دریافت می‌شود و براساس گزارش وزارت کشاورزی ما فقط بین سه یا چهار ... یا پنج درصد به کشورهای فقیرتر می‌رود.»

اظهارات پوتین پس از آن منتشر شد که ارتش روسیه گذرگاه مربوط به صادرات غلات اوکراینی در دریای سیاه را بست؛ قراردادی که با میانجیگری سازمان ملل متحد و ترکیه در ماه ژوئیه در استانبول حاصل شد.

براساس گزارش رویترز، ولادیمیر پوتین روز دوشنبه در کنفرانس خبری خود تاکید کرد که حملات روسیه علیه زیرساخت‌های اوکراینی و تصمیمی مبنی بر تعلیق توافق انتقال غلات، پاسخی به "حمله تروریستی" کی‌یف به بندر سواستوپل در شبه جزیره کریمه بود؛ اشاره او به حمله‌ پهپادی روز شنبه است که کی‌یف مسئولیت آن را بر عهده نگرفته و استفاده از گذرگاه امنیتی غلات برای اهداف نظامی را رد کرده است.

ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین با انتشار بیانیه‌ای در فیسبوک اعلام کرد که نیروهای روسی روز دوشنبه زیرساخت‌های اوکراینی را دست‌کم در شش منطقه هدف قرار دادند. پوتین هم در این کنفرانس خبری با اشاره به احتمال حملات بیشتر گفت: «این تمام چیزی که می‌توانستیم انجام بدیم، نیست.»

وی در ادامه ضمن بیان اینکه روسیه تحت توافق انتقال غلات مسئولیت "تضمین امنیت" را بر عهده دارد، تاکید کرد: «اوکراین باید ضمانت دهد که هیچ چیزی کشتی‌های غیرنظامی یا کشتی‌های حمل‌ونقل روسی را تهدید نخواهد کرد.»

اوکراین و مقامات سازمان ملل گفتند که علی‌رغم اقدام مسکو، ۱۲ کشتی حامل غلات از بنادر اوکراینی حرکت کردند. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین گفت که کشورش به اجرای این برنامه – که با هدف کاهش گرسنگی جهانی توسط سازمان ملل و ترکیه در ماه ژوئیه منعقد شد – ادامه خواهد داد.

گفته شده است که کشتی‌هایی که روز دوشنبه در دریای سیاه تردد کردند شامل یک کشتی "برنامه جهانی غذا" برای سازمان ملل متحد است که ۴۰ هزار تن غلات را به سمت آفریقا – که با خشکسالی دست‌وپنجه نرم می‌کند – ارسال می‌کند.

زلنسکی در یک کنفرانس خبری تاکید کرد: «می‌دانیم که چه چیزی به جهان ارائه می‌دهیم. ما ثبات را در زمینه بازار تولید غذا ارائه می‌دهیم.» وی پیشتر مدعی شده بود که "مسکو به واسطه گرسنگی از جهان باج‌گیری می‌کند" اما روسیه چنین ادعایی را رد می‌کند.

در همین حال وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه بیان کرد که قیمت‌های غذا به دلیل تعلیق انتقال غلات توسط روسیه افزایش پیدا کرده و این اقدام روسیه "تاثیرات فوری و مضری بر امنیت غذایی جهان داشته است." براساس گزارش رویترز، خبر تعلیق توافق انتقال غلات توسط روسیه، موجب افزایش ۵ درصدی و حتی بیشتر قیمت‌های غلات در جهان شده است.

ولادیمیر پوتین طی این کنفرانس خبری با اشاره به آسیب‌های پیش آمده در خطوط گازی نورد استریم، تاکید کرد: «این آسیب و انفجارها یک اقدام آشکار تروریستی بود.» هنگامی که این انفجارها در ماه سپتامبر رخ داد، رئیس‌جمهور روسیه گفت که شرکت گازپروم روسیه امکان بررسی آسیب‌های پیش‌آمده را دارد. سوئد مشارکت روسیه در این تحقیقات و بررسی‌ها را رد کرده بود و همچنین گفته بود که "چنین مسئله‌ای محرمانه است و مستقیما به امنیت ملی مربوط می‌شود."

پوتین همچنین اتهامات غرب را مبنی بر اینکه روسیه احتمالا خودش پشت این انفجارها بوده را "بی‌منطق" خواند و وزارت دفاع روسیه هم پیشتر نیروی دریایی سلطنتی انگلیس را به برنامه‌ریزی و اجرای خرابکاری "تروریستی" در خطوط لوله انتقال گاز نورد استریم متهم کرد.

در تاریخ ۲۶ سپتامبر، چند انفجار مشکوک در خطوط لوله انتقال گاز نورد استریم ۱ و ۲ انجام شد؛ خطوطی که سالانه ۱۱۰ میلیارد متر مکعب گاز روسیه را به اروپا می‌برند. این بمب‌گذاری‌ها صادرات گاز به آلمان را در آستانه زمستان سرد اروپا متوقف کرد و موجب افزایش بهای گاز و تلاش برای پیدا کردن منابع گازی جایگزین در اتحادیه اروپا شد.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها