کد خبر: ۹۹۲۴
۲۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۷
در شبی که کشتی فرنگی ایران از کسب مدال در چهاروزن ناکام بود، علی ارسلان توانست در اولین تجربه خود مدال طلای جهان را به گردن بیاویزد.
به گزارش جدید پرس:

این کشتی‌گیر آملی که در سالهای اخیر بارها برای رسیدن به دوبنده تیم ملی تلاش کرده بود اما در این امر ناکام بود، حدود 9 ماه قبل با پیشنهادی که از صربستان داشت تصمیم گرفت راهی بلگراد شود و با دوبنده کشوری که امسال میزبان مسابقات جهانی کشتی است در این رقابت‌ها حاضر شود.
اما شاید سوال این باشد که چرا اگر علی ارسلان توانایی رسیدن به مدال طلای جهان را داشت این اتفاق با او در دورانی که می‌توانست با پرچم ایران در مسابقات جهانی حاضر شود رخ نداد؟
در سالهای اخیر ارسلان بارها در مسابقات انتخابی و جام تختی و لیگ برتر شرکت کرد و حتی رقبای اصلی خود را هم گاها شکست داد اما هیچ وقت با روی خوش مربیان تیم ملی به ویژه محمد بنا مواجه نشد. ارسلان که همواره مسیر پر‌پیچ‌و‌خمی را برای رسیدن به دوبنده تیم ملی پیش روی خود می‌دید، چند باری برای دستیابی هدف اصلی خود تلاش کرد اما در میانه های راه و شاید در لحظات آخر از رسیدن به دوبنده تیم ملی باز ماند. البته که او در مسابقات لیگ در دو سال اخیر سابقه شکست دادن محمدرضا گرایی، قهرمان المپیک توکیو و قهرمان فعلی کشتی ایران در وزن 67 کیلوگرم و محمدرضا مختاری ملی‌پوش کشتی فرنگی ایران در وزن 72 کیلوگرم در مسابقات جهانی 2022 را هم دارد اما گاهی هم مقابل حریفان خود مانند امین کاویانی‌نژاد و محمدرضا مختاری شکست خورده است.

ارسلان بعد از اینکه چندسالی به دلیل شکست در مسابقات انتخابی، شرکت در لیگ و حتی بیماری قبل از شرکت در انتخابی نتوانست به دوبنده تیم ملی برسد و با روی خوش محمد بنا هم مواجه نشد، ناگهان با پیشنهاد جالبی از صربستان مواجه شد. داور استفانک، قهرمان سابق المپیک و جهان صربستان که چندسال قبل با علی ارسلان در لیگ جهانی کشتی مبارزه کرده بود و مقابل او در یک کشتی هیجان انگیز 15 بر 12 شکست خورده بود، از آن زمان با ارسلان ارتباط نزدیکی داشت.


ارسلان وقتی یک سال قبل با استفانک صحبت می‌کرد، با پیشنهاد قهرمان سابق صربستانی ها که هم اکنون به عنوان مربی تیم ملی کشتی فرنگی این کشور فعالیت می‌کرد مواجه شد. استفانک که از مسئولان رده بالای ورزش صربستان محسوب می شود، خیلی زود توانست کارهای اخذ تابعیت صربستانی برای ارسلان را انجام دهد تا او هم در مسابقات قهرمانی اروپا و هم مسابقات قهرمانی جهان برای آنها روی تشک برود. البته برای این کار رضایت فدراسیون کشتی ایران هم لازم بود که از این نظر علیرضا دبیر و فدراسیون کشتی با او همکاری‌های لازم را انجام دادند.

 


در شرایطی که شاید خیلی ها منتظر رویارویی ارسلان و مختاری در نیمه نهایی بودند، این ارسلان بود که توانست خودش را به این مرحله برساند و مختاری خیلی زود از دور رقابت ها کنار رفت. علی ارسلان کشتی های خود را یکی پس از دیگری با قدرت تمام و انگیزه فوق العاده اش پشت سر گذاشت و شب گذشته مقابل چشمان محمد بنا و تماشاگران صربستانی توانست هفت بر چهار مقابل حریف آذربایجانی خود در فینال به برتری برسد و طلای مسابقات را به ارمغان بیاورد. اما حیف که او مجبور بود بعد از این قهرمانی پرچم صربستان را روی دوش خود بگیرد و دور افتخار بزند. البته که ارسلان حتی پس از کسب قهرمانی با پرچم صربستان هم در مصاحبه خود بارها عنوان کرد ایرانی است و به ایرانی بودنش افتخار می کند. در حال حاضر ارسلان ماهی سه هزار یورو از دولت صربستان حقوق می‌گیرد و اولین تورنمنت او مسابقات قهرمانی اروپا بود که در آنجا برنز گرفت. نکته جالب دیگر در مورد او، رفت و آمد معمولی‌اش به ایران و انجام بخشی از تمریناتش برای مسابقات جهانی در ایران بود.


به هرحال اکنون این ماجرا منجر به طرح انتقاداتی از محمد بنا، سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی ایران شده که همواره در سالهای اخیر سیستم انتخاب ملی‌پوشان توسط او مورد اعتراض برخی بوده است. شاید یادمان نرود که دو سال قبل پس از پیروزی ارسلان برابر رقبای اصلی اش در لیگ برتر از مسئولان نادو درخواست کرد که از این کشتی گیر تست دوپینگ بگیرند. اتفاقاتی که در نهایت مصاحبه‌ ارسلان علیه محمد بنا پیش از مسابقات قهرمانی اروپا 2022 را به دنبال داشت:"مسئله اصلا برد و باخت نیست، مسئله این است که محمد بنا کسی را که بخواهد با 6 بار باخت هم کنار نمی‌رود و کسی را که نخواهد با 6 بار برد هم نمی‌خواهد. ایراد هم از چرخه نیست، ایراد این دید مغرضانه نسبت به بعضی‌هاست، اینکه برخی با یک باخت کنار گذاشته می‌شوند."


آنچه مشخص است ارسلان می‌تواند به مسیری که با صربستان آغاز کرده ادامه دهد و محمد بنا هم باید به فکر آماده کردن یک کشتی گیر خوب در وزن 72 کیلوگرم باشد تا با ارسلان و مدعیان این وزن رقابت کند.

این تصویر نیز برتری ارسلان برابر محمدرضا گرایی در لیگ برتر سال 99 را نشان می‌دهد که گرایی در وزن 72 کیلوگرم کشتی می‌گرفت و هنوز قهرمان المپیک و جهان نبود.

 

در لیگ برتر سال گذشته ارسلان توانست مختاری ملی‌پوش ایران در سال 2022 را شکست دهد. در آن دوره ارسلان برای تیم فولادین ذوب آمل و  مختاری برای سینا صنعت ساوه کشتی می‌گرفتند.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها