کد خبر: ۱۰۹۹۵
۰۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۲
کی روش و کاروالیال دو سرمربی فعلی و سابق مهدی طارمی در گفتگو با روزنامه اوجوگو پرتغال، به دفاع از مهاجم ایرانی پرداخته اند.
به گزارش جدید پرس:

مهدی طارمی این بار با سوژه جدیدی نقل محافل کشور پرتغال شده است. در یک مسابقه تنیس در کشور اسپانیا، مهاجم ایرانی مورد انتقاد یکی از مجریان برنامه قرار گرفت و همین مسئله، حواشی جدیدی را در کشور پرتغال در پی داشت.

روزنامه اوجوگو تیتر و صفحه اول خود را به عکسی از مهاجم ایرانی پورتو اختصاص داده است. آنها به سراغ سرمربی سابق طارمی در ریو آوه رفته و تماس کوچکی نیز با کی روش داشته اند. در زیر گزارش روزنامه اوجوگو در رابطه با طارمی را می خوانیم:

"اینجا هیچ طارمیسمی وجود ندارد" این جمله ای بود که برای تعریف از یک ورزشکار دیگر به کار برده شد. کسانی که مهاجم را می شناسند، می گویند که هوش بالای او در محوطه جریمه، از بین نمی رود بلکه تقویت نیز می شود.

 

نام مهدی طارمی، با روایت ورزشی اما غیر فوتبالی به رسانه ها برگشت و به شکلی بسیار ناخوشایند، بازیکن پورتو را دوباره به سوژه ای برای بحث و جدل تبدیل کرد.

روز شنبه در برنامه یازده ورزشی تور جهانی پدل، یکی از مجریان برنامه با این جمله که "اینجا طارمیسم وجود ندارد" صداقت فدریکو چینگوتو، یکی از پدل بازهای حاضر در رقابت های تور جهانی تنیس مادرید را ستود.

ویتور برونو، کمک مربی اژدها، این اهانت به طارمی را باور نداشت. او آن را «اتفاقاتی غم انگیز» می‌دانست و یادآور می‌شود که طارمی پیش از این با 2 مربی پرتغالی به نام های کارلوس کاروالیال در ریو آوه و کارلوس کی‌روش در تیم ایران کار کرده است.

او می گوید که هر دوی این مربیان در برجسته کردن ویژگی های انسانی و حرفه ای طارمی متفق القول هستند. این دو سرمربی موافقت خود را اعلام کردند که در مورد موضوعات اخیر درباره طارمی، نظرات خود را به اوجوگو اعلام کنند و نتیجه واضح است: در انتقادات اغراق وجود دارد، اما مهاجم باید بر سر و صدا (حواشی) غلبه کند.

کارلوس کاروالیال می گوید: فکر نمی کنم این حواشی کوچکترین تاثیری روی طارمی بگذارد. نحوه بازی و پیش بینی او از کاهش سرعت و شتاب در محوطه جریمه، باعث می شود که حریف فکر کند که قرار است توپ را لمس کند، اما طارمی سریعتر است و مدافع او را مجبور به خطا می کند. این کار او ادامه خواهد داشت و برای آن، ما داور و VAR را داریم، یک وسیله کمکی عالی که می تواند تمام موقعیت ها را بررسی کند.

او ادامه داد: ما می بینیم که با وجود این وسایل کمکی به داور (و تأیید درستی پنالتی ها به روی مهاجم ایرانی پورتو)، اما از طارمی انتقاد می شود. او باتجربه و بسیار متمرکز است. او همیشه اهمیتی به انتقادات نمی دهد و اجازه نمی دهد این حواشی تمرکزش را بر هم بزنند.

از زمان ورود به پرتغال، طارمی در رقابت های داخلی موفق به گرفتن 20 پنالتی از حریفان شده است. 9 مورد آن در فصل 2019 – 2020 و زمان حضور در ریو آوه بود و الباقی نیز طی 2 فصل گذشته و با لباس پورتو به دست آمده است. کاروالیال می گوید که زمان حضور طارمی در قطر، او را شناسایی کرده و پیش از این، توانایی گرفتن پنالتی او را دیده بود. او این موضوع را در یک کلمه خلاصه می کند: هوش!

او به روشی ساده، علت هوش بالای طارمی را به تفصیل توضیح می دهد. کارلوس کاروالیال که در حال حاضر هدایت الوحده امارات را برعهده دارد، در ادامه گفت: طارمی همچنان برای پورتو بازیکن بسیار خوبی خواهد بود. او توانایی خواندن دست حریف، سرعت و پیش بینی اتفاقات را دارد. او به حریف اجازه می دهد پایش را پیش بگذارد. وقتی این کار را انجام می دهد، با سرعت کار می کند و برخورد پیش می آید که در اکثر مواقع این یک پنالتی است. این سلاحی است که هر بازیکن خوبی دارد.

مربی با یک هشدار توضیح می دهد: طارمی نهایتا 5 درصد تلاش می کند تا با تحریک حریف، پنالتی بگیرد. این درصدی است که به تمام مهاجمان دنیا نسبت داده می شود. در ریو آوه، او حتی کارت های زردی نیز گرفت که به نظر من بسیار غیرقابل توجیه بود. شاید خطایی انجام نشده باشد، ولی با او برخورد صورت گرفت و تعادلش را از دست داد، این بدان معنا نیست که طارمی شبیه سازی کرده است.

بنابراین، کاروالیال معتقد است که «انتقادات از طارمی اغراق‌آمیز شده است» و در سناریویی که گفته می شود این حواشی «به شخصیت بازیکن آسیب می زند»، نظری کاملاً متفاوت دارد. وی در پایان گفت: طارمی انسان خوب و حرفه ای است، او بازی را دوست دارد و مشتاق و تشنه یادگیری است.

اما کارلوس کی روش که در حال حاضر با طارمی در تیم ملی ایران و در اتریش کار می کند، برای پاسخ به این موضوع، مقاومت می کند و جملات کوتاهی را به زبان می آورد: همه بازیکنان جوانی که سال ها با من کار کردند، آموزش دیده‌اند و آماده‌اند تا بدانند هر چیزی که نتواند ما را بکشد، ما را بزرگ‌تر و قوی‌تر می کند. این چیزی است که من برای هر کدام از بازیکنانم بر جای می‌گذارم.

سرمربی تیم ملی ایران در نهایت گفت: خوشحال می شوم در مکان و زمان مناسب خود نسبت به این موضوع اظهار نظر کنم.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها