کد خبر: ۶۴۳۷
۰۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۰
شرایط اقتصادی و وضعیت پیش آمده باعث شده تا زوج‌ها نسبت به فرزندآوری انگیزه نداشته باشند یا حداقل سن بارداری بالا برود. دلیل عمده زوج‌های جوان که از فرزندآوری اجتناب می‌کنند، مخارج و هزینه‌های بالای این دوره است.
به گزارش جدید پرس:

 افراد در صورت داشتن بیمه هم مجبور به پرداخت هزینه خواهند شد. ضمن اینکه فرد باید قدرت پرداخت هزینه‌ها را داشته باشد تا بعدا بیمه این مخارج را برعهده بگیرد. به علاوه گزارش روزنامه هم‌میهن نشان می‌دهد برخی آزمایش‌ها و مایحتاج ضروری اولیه برای سلامت جنین به صورت آزاد است و اصلا به آن‌ها بیمه‌ای تعلق نمی‌گیرد. ضروری‌ترین این مورد از همان آغاز، آزمایش بارداری است که هیچ بیمه‌ای هزینه‌های آن را پوشش نمی‌دهد. در صورتی که مشخص شود خانم باردار است، باید به پزشک متخصص مراجعه کرده و آزمایش‌های غربالگری را انجام دهد که باز هم به هیچ یک از این موارد بیمه تعلق نمی‌گیرد! معمولا پزشکان متخصص هزینه ویزیت 80 هزار تا 120 هزار تومانی دارند. متوسط هزینه غربالگری اول 300 تا یک میلیون و 200 هزار و غربالگری دوم 500 تا 1 میلیون و 600 هزار تومان است.

برخی آزمایش‌های سه ماهه اول تحت پوشش بیمه هستند و بعضی هم آزاد محاسبه می‌شوند. سونوگرافی سه ماهه اول با بیمه بین 300 تا 500 هزار تومان خرج دارد. هزینه سونوگرافی با قیمت آزاد تفاوت چندانی ندارد اما قیمت آزمایش‌های آزاد بین 1 میلیون تا 1 میلیون و 500 هزار تومان تفاوت پیدا می‌کند.

داروهای مکمل دوران بارداری بیمه ندارند و همگی به صورت آزاد قابل تهیه هستند. بیمه موارد زایمان را تحت پوشش قرار می‌دهد. بنابراین با پوشش بیمه هزینه زایمان طبیعی رایگان است و در برخی موارد 3 میلیون تومان خواهد بود. اما هزینه سزارین 1 میلیون و 200 هزار تا 5 میلیون تومان است.

برای مادرانی که تحت پوشش بیمه نیستند، هزینه سزارین 3 میلیون و 500 هزار تا 8 میلیون تومان خواهد بود. زایمان طبیعی هزینه کمتری دارد بین 1 میلیون و 500 تا 5 میلیون تومان است.

مخارج فرزندان بعد از تولد

اما این هزینه‌ها فقط مخارج قبل از تولد نوزاد بود که باید برای آگاهی از صحت و سلامت وی انجام شود. بعد از تولد نوزاد هزینه پوشک، سیسمونی و در صورت نیاز شیرخشک به مخارج خانوار اضافه خواهد شد که هیچ یک از آن‌ها تحت پوشش بیمه نیست. بر اساس اطلاعات موجود کمترین قیمت سیسمونی نوزاد 30 میلیون تومان است. نوزاد هر چند روز یکبار به پوشک نیاز دارد و شیرخشک او هم باید هر چند هفته یکبار تمدید شود. کمترین قیمت پوشک 40 هزار تومان و پایین‌ترین نرخ شیر خشک، در وزن 400 گرم، 45 هزار تومان است.

 

 

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها