کد خبر: ۱۸۳۲۴
۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۰
دبیر اجرایی هجدهمین کنگره تغذیه کودکان و نوجوانان، نسبت به بروز مسمومیت بر اثر استفاده بیش از حد از ویتامین ها در کودکان هشدار داد.
به گزارش جدید پرس:

علی اکبر سیاری، روز چهارشنبه دهم اسفند ۱۴۰۱، در حاشیه برگزاری هجدهمین کنگره تغذیه کودکان و نوجوانان، گفت: توصیه ما به مادران برای بهبود تغذیه کودکان، این است که نوزاد تا ۶ ماهگی حتماً از شیرمادر تغذیه کند.

وی افزود: معیار کفایت شیرمادر، وزن گیری کودک است که نشان می‌دهد تغذیه او مناسب است.

رئیس انجمن علمی تغذیه کودکان ایران ادامه داد: وقتی کودک با شیرمادر تغذیه می‌کند، بایستی در سه ماهه اول روزانه ۲۵ تا ۳۰ گرم وزن اضافه کند و در سه ماهه دوم می‌بایست روزانه ۲۰ تا ۲۵ گرم وزن اضافه کند.

سیاری افزود: اگر کودک وزن مناسب پیدا کند، یعنی اینکه شیر مادر کفایت می‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که مادر چگونه بداند شیر او کفایت تغذیه کودک را می‌کند، گفت: مادر احساس کند بچه شیر می‌خورد و روزی ۶ عدد پوشک خیس کند و همچنین، کودک بعد از خوردن شیر، بخوابد، مادر اطمینان پیدا می‌کند که شیر او برای فرزندش کافی است.

سیاری افزود: بعد از ۶ ماهگی می‌توان از غذای کمکی مثل فرنی و سوپ برای کودک استفاده کرد.

در ادامه، ناصر کلانتری دبیر اجرایی هجدهمین کنگره تغذیه کودکان و نوجوانان، نسبت به بروز مسمومیت بر اثر استفاده بیش از حد از ویتامین ها در کودکان هشدار داد.

کلانتری گفت: متأسفانه مُد شده که برخی از مادران، برای کودک خود از انواع ویتامین‌ها و مکمل‌ها استفاده می‌کنند که با عارضه همراه است.

وی افزود: نکته دیگر این است که استفاده از ویتامین‌ها برای کودک، بعضاً بدون تجویز متخصص انجام می‌شود که خیلی خطرناک است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: مصرف ۳ تا ۶ ماه ویتامین‌ها به خصوص ویتامین‌های محلول و چربی، منجر به بروز مسمومیت در کودک می‌شود.

کلانتری ادامه داد: رسوب این ویتامین‌ها در کبد و مغز منجر به عوارض خطرناک می‌شود که بهتر است مادران از اقدام خودسرانه برای کودک خود امتناع کنند.

وی افزود: بهتر است فقط از یک مکمل آن هم با تجویز پزشک برای کودک استفاده شود.

کلانتری گفت: برخی از مادران برای افزایش اشتهای کودک، از مکمل‌هایی استفاده می‌کنند که عارضه مصرف این ویتامین‌ها، با کاهش اشتها همراه است.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها