کد خبر: ۱۲۴۵۶
۰۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۵
کشور ما با وجود داشتن جاذبه های گردشگری متعدد، موفقیت چندانی در این صنعت نداشته که بخشی از آن مربوط به ایران‌هراسی‌های مستمر و بخشی هم مربوط به قوانینی است که به مذاق برخی از گردشگران خارجی خوش نمی‌آید.
به گزارش جدید پرس:

با وجود این، «گردشگری سلامت» در ایران یکی از حوزه‌های گردشگری است که می‌تواند بازار اقتصادی خوبی برای کشور باشد.

تخصص پزشکان و روش های نوین درمانی، هزینه های پایین‌تر و سرعت بالای رسیدگی، از مهم‌ترین ملاک ها در گردشگری سلامت است و سبب شده کشورهایی مانند تایلند، سنگاپور، ترکیه، هند و کره جنوبی، جزو مقصدهای محبوب این گردشگری باشند. آمار رسمی وزارت بهداشت ما هم نشان می‌دهد طبق رده‌بندی سال 2020 (قبل از کرونا)، ایران رتبه 46 در بین 110 کشور این صنعت را داشته و پس از افت 70 درصدی به دلیل همه‌گیری جهانی، حالا باید منتظر رتبه‌بندی جدید بود.

مزیت ایران، پزشکان متخصص

مهم‌ترین دلیل این موضوع ، توانمندی بالای پزشکان ایرانی و به‌روز بودن تجهیزات پزشکی در کشور ماست که سبب می‌شود، بسیاری از مردم کشورهای منطقه، روند درمان یا انجام جراحی های زیبایی خود را در ایران پیگیری کنند. البته به صرفه بودن هزینه هم یک دلیل مهم برای انتخاب ایران به عنوان مقصد گردشگری سلامت و درمان است.

ظرفیت درآمدزایی سالانه 10 میلیارد دلار

این که چرا گردشگری سلامت می‌تواند برای ما کلیدی باشد، پاسخی روشن دارد: به گفته محمدرضا ترجمان رئیس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت «هر گردشگر درمانی، بین ۳ تا ۵ هزار دلار ارزآوری دارد» و طبق تحلیل «حسین نیکونام» رئیس جامعه حرفه‌ای گردشگران سلامت، «ایران ظرفیت جذب و درآمدزایی سالانه 10 میلیارد دلار از گردشگری سلامت، از جامعه هدف 57 کشور اسلامی را دارد».

صنعت پرسود گردشگری سلامت، سالانه می تواند درآمدی حدود 10میلیارد دلار را نصیب کشور کند اما سامان دهی نشدن دلال ها و ضعف دربازاریابی حرفه ای ونظارت بر اجرا، این فرصت را تا سال 1403 در معرض خطر نابودی قرار داده است

اقدامات ترکیه و خطر از دست دادن مزیت تخصصی

یک نگرانی دیگر، خطر از دست رفتن مزیت نسبی ما در این صنعت است. رئیس شورای عالی سازمان نظام پزشکی، اگرچه از ارائه آمار مهاجرت پزشکان خودداری کرده، اما این واقعیت را گفته است که «تعداد مهاجرت پزشکان متخصص و فوق تخصص از پزشکان عمومی پیشی گرفته است».

نیکونام درباره تلاش کشورهایی مانند ترکیه برای جذب پزشکان ایرانی و تصاحب سهم ما از گردشگری سلامت هم هشدار داده است: «ترکیه با شروط حداقلی و تنها با پرداخت 400 هزار دلار، منزل و گذرنامه پزشکان مطرح ایرانی را تامین می‌کند و با طرح‌های تشویقی مانند ایجاد کلینیک و تسهیل فرایند کسب‌وکار، زمینه مهاجرت پزشکان ایرانی را فراهم کرده که اگر همین روند ادامه پیدا کند، ترکیه می‌تواند کل بازارهای هدف ما را جذب کند».

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها