کد خبر: ۱۱۹۱۷
۲۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۰
بنا بر گزارش‌ها و انتشار اطلاعاتی در روزهای گذشته درباره وجود آلودگی در برخی ویال‌های توزیع‌شده از داروی مشهور رمدسیویر که پس از شیوع ویروس کرونا در کشورمان حجم زیادی از آن وارد و توسط مبتلایان به کووید۱۹ مصرف شد، بار دیگر موضوع کیفیت و تأثیرگذاری این دارو را بر سر زبان‌ها انداخت.
به گزارش جدید پرس:

بر اساس این گزارش‌ها، یک مقام مسئول سازمان غذا و دارو اواخر مرداد سال جاری و درست چهار روز پس از پایان فشار مجلس به وزیر بهداشت درخصوص مشکلات موجود در درمان کرونا ازجمله واردات گسترده رمدسیویر، با ارسال ابلاغیه‌ای خطاب به یکی از شرکت‌های فعال حوزه دارویی کشور از بروز مشکلات جدی در داروی رمدسیویر توزیع‌شده توسط آن مجموعه خبر داده است.

در این نامه، خاطرنشان‌ شده داروی مذکور که در کمپانی Health Biotech تولید و توسط شرکت «س. پ» وارد کشورمان شده، به لحاظ آزمون میکروبی و اندوتوکسین، غیرقابل قبول بوده و باید بلافاصله نسبت به جمع‌آوری داروی مذکور اقدام و نتیجه اولیه جمع‌آوری، ظرف دو هفته از تاریخ صدور نامه به سازمان غذا و دارو ارسال شود.

طبق تعاریف علمی، اندوتوکسین (endotoxin) به سمی گفته می‌شود که در باکتری وجود دارد و پس از تجزیه یا مردن یا متلاشی‌شدن سلول باکتریایی آزاد می‌شود. اگرچه در ابتدای این نامه نام یکی از شماره‌سری‌های ساخت داروی مذکور درج شده‌، اما در ادامه دستور توقف مصرف سایر سری‌ساخت‌های وارده نیز صادر و از شرکت واردکننده خواسته ‌شده در اسرع وقت از این سری‌ساخت نیز نمونه‌ای را تحویل نهاد مذکور دهد. از سوی دیگر، مشاور رئیس سازمان غذا و دارو ضمن تکذیب اخبار منتشره مبنی بر واردات رمدسیویر آلوده به کشور اعلام کرد: واردات دارو تنها با مجوز سازمان غذا و دارو انجام شده و بعد از تأیید سلامت و ایمنی داروی وارداتی از سوی این سازمان، دارو وارد بازار می‌شود.

به گفته سجاد اسماعیلی، وقتی دارویی وارد کشور می‌شود، ‌نمونه‌برداری از آنها انجام شده و آزمایش‌های کیفی نیز انجام می‌شود تا از سلامت و ایمنی محصول مطمئن شویم و درصورتی‌که سلامت و ایمنی داروی وارداتی از سوی سازمان غذا و دارو تأیید شود، دارو وارد بازار می‌شود.

اما اسنادی که به دست رسیده، نشان می‌دهد پاسخ سازمان غذا و دارو به ابهامات روزهای اخیر کافی نیست؛ چراکه در نامه مذکور از شرکت واردکننده و مدیران عامل دو شرکت توزیع‌کننده داروی رمدسیویر تولیدشده در کمپانی Health Biotech، صراحتا خواسته شده به علت «غیرقابل قبول»‌بودن نتایج آزمون میکروبی و اندوتوکسین، نسبت به جمع‌آوری فوری این محصول اقدام کنند.

ضمن آنکه در ابلاغیه مذکور به شماره ۴۶۸۵۰ قید شده داروی مذکور به صورت فوریتی از سوی شرکت واردکننده، مجوز ورود دریافت کرده ‌است؛ درحالی‌که اگر مجوز ورود اندکی پیش از صدور این نامه از سوی سازمان غذا و دارو صادر شده ‌باشد، مشخص نیست چرا در زمان وفور واکسن و کاهش جدی مبتلایان، چنین مجوز فوری‌ای صادر شده و اگر مربوط به مدت‌ها قبل است، چرا آزمایش و مشخص‌شدن آلودگی میکروبی این دارو با چنین تأخیری پیگیری شده ‌است؟

همچنین در نامه دیگری که در روزهای اخیر و به تاریخ ۲۴ مهرماه از سوی سازمان غذا و دارو خطاب به یک شرکت تولیدکننده داروی رمدسیویر و دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور ارسال شده، از آنها خواسته شده به دلیلی نسبتا مشابه یعنی وجود ذرات میکروبی در داروی رمدسیویر شرکت داروسازی «الف»، نسبت به جمع‌آوری فوری این دارو و اعلام نتیجه به سازمان غذا و دارو اقدام شود.

با توجه به اینکه در زمان طرح سؤال در هفته‌های گذشته از بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت در صحن علنی مجلس اعلام شد ۸۵۰ میلیون دلار برای واردات داروی رمدسیویر هزینه‌ شده و این رقم قریب ۲۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود، طبیعی است حساسیت‌ها و توجه رسانه‌ها و کارشناسان به کیفیت و اثربخشی داروی مذکور جلب شده و نیاز باشد بررسی‌ها و توضیحات دقیق‌تر و مستندتری از طرف وزارت بهداشت درباره ابهامات و مشکلات این دارو صورت بگیرد.

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها