کد خبر: ۱۷۴۳۴
۰۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۲
این روزها جهش قیمت گوشت قرمز همه را شگفت‌زده کرده است. با توجه به قرار گرفتن در آستانه سال نو و همچنین حلول‌ماه مبارک رمضان و افزایش طبیعی مصرف، پرسش عمومی این است که آیا روند افزایش قیمت مواد پروتئینی ادامه می‌یابد؟
به گزارش جدید پرس:

درحالی‌که دولت تلاش دارد با عرضه گوشت گرم وارداتی، از پیشروی بیشتر قیمت مواد پروتئینی جلوگیری کند، افت تولید و عرضه گوشت قرمز تولید داخل به‌ویژه در دی‌ماه نشان می‌دهد که اگر سیاست رشد تولید دنبال نشود، قیمت‌ گوشت، روندی کاهشی را تجربه نخواهد کرد.

راز گرانی گوشت با درنظر گرفتن شاخص تولید و کشتار قابل پیش‌بینی بود؛ چنان‌که در ماه‌های گذشته سیاست حمایت از تولید گوشت مرغ با افزایش عرضه نهاده‌ها و خوراک مرغداری‌ها باعث شد تا قیمت در برخی هفته‌ها نزولی شود، اما در مقابل این دامداری‌ها بودند که شاهد رشد هزینه تولید و البته کاهش تولید بودند؛ به‌گونه‌ای که سرانه مصرف گوشت قرمز را در مرحله بحرانی قرار داده و حتی میانگین قیمت گوشت قرمز در داخل از قیمت جهانی آن فاصله محسوس گرفته است.

 

درحالی‌که نگاه سیاستگذار و تنظیم‌گر بازار گوشت به کشتارگاه‌ها دوخته شده، اما اگر این نگاه به دامداری‌ها و وضع تولید متمرکز شده بود، معمای گرانی گوشت قرمز قابل پیش‌بینی بود. مرکز آمار پیش از این فاش کرده بود که تعداد گاو و گوساله پروار شده در دامداری‌ها، در پاییز امسال نسبت به‌مدت مشابه سال قبل، ۲۲درصد افت کرده و از سوی دیگر تعداد گوسفند و بره پرواری در دامداری‌ها از ۵.۷میلیون رأس در تابستان امسال به ۴.۲میلیون رأس در پاییز امسال کاهش یافته است.

تازه‌ترین داده‌های رسمی مرکز آمار نشان می‌دهد مقدار تولید گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی در دی ۱۴۰۱نسبت به آذرماه امسال ۱۸درصد و نسبت به دی‌ماه سال گذشته ۲۱درصد افت کرده است. بر این اساس در دی‌ماه امسال نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته میزان عرضه گوشت گوسفند و بره ۱۳درصد، بز و بزغاله ۷درصد، گاو و گوساله ۲۸درصد، گاومیش ۱۲درصد و شتر ۱۲درصد کاهش داشته است. با درنظر گرفتن وزن گوشت گوسفندی و گوساله در سبد مصرفی مردم، این میزان کاهش در تولید و عرضه باعث شده تا قیمت این فرآورده رشد و سرانه مصرف خانوارها افت محسوس را تجربه کند.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها