کد خبر: ۹۵۸۶
۱۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۸
گازپروم روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد توافق‌نامه‌ای را امضا کرده است تا پرداخت‌های گاز به چین را به‌جای دلار به یوان و روبل تغییر دهد.
به گزارش جدید پرس:

این تغییر بخشی از فشار روسیه بر غرب برای کاهش اتکای خود به دلار، یورو و سایر ارزهای خارجی در سیستم بانکی و تجارت خود است؛ حرکتی که مسکو از زمانی که با تحریم‌های غرب در واکنش به تهاجم خود به این کشور تحت فشار قرار گرفت، به آن سرعت بخشید.

روسیه روابط اقتصادی نزدیکتری را با چین و سایر کشورهای غیر غربی ایجاد کرده است، به ویژه به عنوان بازارهای جدید برای صادرات هیدروکربن حیاتی خود.

الکسی میلر، مدیرعامل گازپروم گفت که اجازه پرداخت به روبل روسیه و یوان چین برای گازپروم و شرکت ملی نفت چین که متعلق به دولت پکن است برای هر دو کشور مفید است.

چین و روسیه دست دوستی می‌دهند/ پرداخت‌ها با روبل آغاز شد

وی گفت: "این اتفاق محاسبات را ساده می کند، به نمونه ای عالی برای سایر شرکت ها تبدیل می شود و انگیزه بیشتری برای توسعه اقتصادی به ما می دهد."

گازپروم جزئیات بیشتری در مورد این طرح ارائه نکرد یا نگفت چه زمانی پرداخت ها از دلار به روبل و یوان تغییر می‌کند.

رئیس جمهور ولادیمیر پوتین در اوایل سال جاری مشتریان اروپایی را مجبور کرد تا در صورت تمایل به دریافت گاز روسیه، حساب های بانکی روبلی خود را در بانک گازپروم باز کنند و با ارز روسیه شروع به پرداخت کنند. گفتنی است که از آن زمان عرضه به برخی از شرکت ها و کشورهایی که از شروط این معامله سر باز زدند، قطع شد.

روسیه در این بین تمدید قرارداد ۳۷.۵ میلیارد دلاری خود برای تامین گاز به چین را امضا کرده است؛ غول گازی روسیه صادرات گاز به چین را از طریق خط لوله گاز سیبری به طول ۳۰۰۰ کیلومتر (۱۸۶۵ مایل) در اواخر سال ۲۰۱۹ آغاز کرده است. پوتین از این حرکت به عنوان یک "رویداد واقعی تاریخی، نه تنها برای بازار جهانی انرژی، بلکه مهمتر از همه برای ما" یاد کرد.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها