کد خبر: ۹۵۴۱
۱۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۱
با نگاهی به داده های اقتصاد آمریکا؛
مشکلات زنجیره تامین، تورم و افزایش های متوالی نرخ بهره بر توانایی خرید خودرو در آمریکا اثر گذار بوده و به عقیده بسیاری از کارشناسان خودروهای صفر کیلومتر در آمریکا به کالایی لوکس و دست نیافتنی بدل شده است. افزایش قیمت خودرو در کنار هزینه بالای بنزین، نگهداری و خرید خودروی جدید در آمریکا را سخت کرده است.
به گزارش جدید پرس:

بر اساس تجزیه و تحلیل ها از قیمت خودروهای صفر کیلومتر در آمریکا که از داده ها و کارشناسان بازار به دست آمده است، آمریکایی ها علاوه بر اینکه برای بنزین خود هزینه بیشتری می پردازند با روند صعودی قیمت خودروهای صفر کیلومتر و هزینه تمام شده آن موجب افزایش بدهی خانوارها می شود.

 

داده‌ها نشان می‌دهد که جهش ۱۳هزار دلاری هزینه خرید یک خودروی جدید نسبت به سال ۲۰۱۸، عمدتاً ناشی از افزایش سرسام‌آور قیمت خودروها است اما در کنار این افزایش قیمت، تغییرات در استقراض مصرف‌کننده نیز به هزینه خالص برای خرید یک وسیله نقلیه جدید اضافه می‌کند.

اخبار و مشکلات اقتصادی در آمریکا همچنان به افزایش قیمت تمام شده خرید خودرو منجر می شود. افزایش تورم قیمت ها را بالا برده است، افزایش نرخ بهره فدرال رزرو، هزینه وام خودرو را بالاتر برده است و مسائل زنجیره تامین در دسترس بودن خودروهای جدید را کاهش داده و همه این موارد موجب افزایش بیشتر قیمت ها شده است.

 

در واکنش به این افزایش قیمت ها و مشکلات اقتصادی که به خانوار ها فشار می آورد، خریداران برای خرید خودرو وام های بیشتری می گیرند و با افزایش تعداد اقساط برای صرفه جویی در هزینه های ماهانه موجب افزایش نرخ بهره و در نتیجه افزایش هزینه تمام شده خرید خودرو می شوند. باید به این نکته توجه داشت، در حالی که وام‌های بلندمدت می‌توانند به کاهش پرداخت‌های ماهانه و هزینه‌های ماهانه خانوار کمک کنند، ماه‌های اضافی به معنای پرداخت سود بیشتر و در نتیجه موجب افزایش هزینه خالص خرید آن‌ها می‌شود.

 
 

قیمت خودروها سر به فلک کشیده است

بر اساس داده های Kelley Blue میانگین هزینه خرید خودروی صفر کیلومتر در آمریکا از ۳۹ هزار دلار در سال ۲۰۲۰ به بیش از ۴۸ هزار دلار در سال جاری رسیده است.

بر اساس گزارش دیگری، قیمت خودروها و کامیون‌های جدید هر چند در سال‌های اخیر نسبتاً ثابت بود، اما در سال  ۲۰۲۲، ۱۱.۴ درصد افزایش به ثبت رسانده است. در همین بازه زمانی هم به دلیل استقبال مردم از خودروهای دست دوم، قیمت این خودروها ۷.۱ درصد افزایش یافته که به عقیده کارشناسان آمریکایی این یک رکورد تاسف بار است. به بیانی دیگر برای اولین بار در طول تاریخ، مصرف کنندگان به طور متوسط ​​بیش از ۴۸ هزار دلار برای یک ماشین جدید پرداخت کردند.

کمبود قطعات به خصوص کمبودهای زنجیره تامین در حوزه ریز تراشه ها یکی از عوامل اصلی افزایش قیمت تمام شده خودروها در کارخانه هستند و به همین دلیل، سنای آمریکا بسته افزایش بودجه برای تولید تراشه‌های داخلی را تصویب کرد. چارلی چسبرو، اقتصاددان ارشد و مدیر ارشد در شرکت خودروسازی کاکس، گفت که مشکلات زنجیره تامین در حوزه چیپ بزرگترین علت کمبود خودروها و کامیون های جدید است.

پاملا فوهی، استاد حقوق در دانشکده حقوق کاردوزو دانشگاه یشیو می‌گوید: وقتی کمبود خودروهای جدید در کشور وجود داشت، دلال‌ها از مردم هزینه می‌گرفتند و مردم هزاران دلار بیش‌تر پرداخت می‌کردند، فقط به این دلیل که خودروهای کافی در بازار وجود نداشت.

نرخ وام خودرو نیز در حال افزایش است

در آخرین مرحله فدرال رزرو برای مبارزه با نرخ تورم، نرخ بهره را سه چهارم درصد افزایش داد و این افزایش به عنوان چهارمین افزایش در پنج ماه اخیر ثبت شد. چسبرو گفت که این ناهنجاری ها نرخ بهره وام خودرو را نیز بالا می برد و در نتیجه موجب افزایش میانگین پرداخت ماهانه می شود.

بسیاری از خودروسازان بزرگ نیز نرخ وام خرید خودرو را افزایش داده اند. به‌عنوان مثال، در ماه می، هوندا و نیسان نرخ‌های وام بیشتر محصولات خود را تا ۱ درصد افزایش دادند که فراتر از افزایش نیم واحد درصدی نرخ بهره فدرال رزرو در آن ماه بود. این سرویس گفت: افزایش ۱ درصدی می تواند به معنای پرداخت بیش از ۸۰۰ دلار سود اضافی برای خودروی محبوبی مانند هوندا پایلوت ۲۰۲۲ باشد.

خریداران بیشتر و بیشتر وام می گیرند

مصرف‌کنندگان مجبور شده‌اند برای پرداخت قیمت‌های بالا خودرو وام بیشتری بگیرند و با افزایش بیشتر پرداخت‌های ماهانه و در نتیجه طولانی کردن باز پرداخت وام، حجم پرداخت‌های ماهانه خود را مدیریت می‌کنند. فوهی می‌گوید: «کاری که وام‌دهنده انجام می‌دهد این است که هزینه خودرو را در مدت زمان طولانی‌تری دریافت می‌کند که در مجموع باعث کاهش پرداخت ماهانه افراد می‌شود. اما از آنجایی که این افزایش زمان با افزایش بهره ترکیب می شود، پرداخت بیشتر در مدت زمان طولانی به این معنی است که شما به طور کلی مبلغ بیشتری بازپرداخت می کنید.

به گفته  TransUnion خریداران آمریکایی خودرو به طور فزاینده ای وام خودرو با مدت بازپرداخت شش سال یا بیشتر دریافت می کنند. این آژانس اعتباری گفت: تا پایان سال ۲۰۲۱، وام با شرایط بازپرداخت ۸۴ ماهه و بیشتر، ۱۸ درصد از وام های دریافتی جدید خودرو را تشکیل می دادند.

چسبرو گفت: «این افزایش زمان بازپرداخت وام گیرنده را برای مدت بسیار طولانی در یک وضعیت آسیب پذیر قرار می دهد. مدت زمان زیادی طول خواهد کشید تا شما سهام جدیدی داشته باشید زیرا در حال پرداخت وام خود در چنین دوره طولانی هستید.

وام های خودرو باعث افزایش بدهی خانوارها می شود

کارشناسان می گویند که همه این موارد بدون درنظر گرفتن قیمت بالای بنزین توانایی تعداد فزاینده ای از آمریکایی ها را از خرید و نگهداری خودرو محدود می کند.

چسبرو گفت: «سخت است که بگوییم بازار خودروهای جدید برای یک آمریکایی معمولی در دسترس است. "این یک محصول لوکس است که اقلیتی از مردم می توانند آن را بخرند."

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها