کد خبر: ۹۰۲۸
۱۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۳
صادرات نفت دریابرد روسیه به آسیا در مدت سه ماه گذشته، بیش از ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت و به پایین‌ترین میزان از اواخر مارس رسید.
به گزارش جدید پرس:

آمار رصد کشتی که از سوی بلومبرگ جمع آوری شد، نشان داد صادرات نفت از روسیه در هفته منتهی به ۲۶ اوت، بر مبنای هفتگی و در مقایسه با میانگین چهار هفته‌ای، کاهش پیدا کرد.

صادرات نفت روسیه در هفته منتهی به ۲۶ اوت، مجموعا به ۳.۰۴ میلیون بشکه در روز رسید که در مقایسه با ۳.۶۲ میلیون بشکه در هفته پیش از آن، کاهش داشت. میزان صادرات این کشور در چهار هفته منتهی به ۲۶ اوت، به ۳.۳ میلیون بشکه در روز در مقایسه با ۳.۴۱ میلیون بشکه در روز در دوره منتهی به ۱۹ اوت، رسید.

صادرات نفت روسیه به آسیا که پس از بایکوت نفت روسیه از سوی خریداران اروپایی بر سر حمله مسکو به اوکراین، افزایش پیدا کرد، از ژوئن روند رو به کاهشی داشته است. این منطقه اکنون مقصد نیمی از صادرات نفت دریابرد روسیه است که در مقایسه با ۶۰ درصد در آوریل، کمتر است. پیش از آغاز جنگ در اوکراین، آسیا، حدود یک سوم از صادرات نفت دریابرد روسیه را دریافت می‌کرد.

چندین عامل در کاهش فروش به دو خریدار بزرگ آسیایی شامل هند و چین، دخیل بوده‌اند. تقاضای چین برای نفت به دلیل محدودیتهای وضع شده برای مقابله با گسترش بیماری کووید، ضعیف شده است و آمار رسمی نشان داد مصرف نفت خام چین در ژوییه که پالایشگاه‌های کمترین میزان تولید را از مارس سال ۲۰۲۰ داشتند، ۱۰ درصد سقوط کرد.

نفتی که چین از روسیه خریداری می‌کند، در مقایسه با واردات از خاورمیانه یا غرب آفریقا که تحت قراردادهای بلندمدت خریداری شده‌اند، بیشتر در معرض ریسک کاهش خرید قرار دارد. تعمیرات پالایشگاهی در چین و هند، ممکن است در کاهش خرید نفت روسیه نقش داشته باشد اما احتمالا موقتی خواهد بود.

همچنین قیمت هم بدون تاثیر نبوده است. اختلاف قیمت نفت اورال با نفت برنت، از اواسط ژوییه تا اوسط اوت، به حدود ۱۸ دلار و ۷۰ سنت در هر بشکه رسید که کمتر از ۳۰ دلار در هر بشکه در دو ماه پیش بود و به منزله کوچک‌ترین تخفیف از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در فوریه است.

در غرب، ترکیه نقطه امید فروش نفت روسیه به بازار مدیترانه بوده است و پس از اجرای تحریمهای اتحادیه اروپا علیه نفت روسیه در دسامبر، احتمالا اهمیتش بیشتر می‌شود.

بر اساس گزارش بلومبرگ، هند موفقیت بزرگ روسیه در یافتن بازارهای جدید برای نفت خود بوده است، به خصوص که خریداران دیگر، مقدار بسیار اندکی از نفت روسیه را دریافت می‌کنند. سه محموله نفت روسیه به سریلانکا تحویل داده شده و دو کشتی، محموله نفت خود را در الحمراء مصر تخلیه کرده‌اند. چند کشور دیگر برای خرید نفت روسیه ابراز علاقه کرده‌اند.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها