کد خبر: ۹۰۱۷
۱۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۵
سئول قوانین جدید آمریکا برای اعطای ۷۵۰۰ دلار اعتبار مالیاتی برای خرید خودروهای برقی ساخته‌شده در آمریکای شمالی را یک خیانت توصیف و اعلام کرد این مسئله همکاری اقتصادی و امنیتی بین دو کشور را به خطر می‌اندازد.
به گزارش جدید پرس:

به نقل از بلومبرگ، طبق گفته یکی از مقامات ارشد کره جنوبی، سئول قوانین جدید آمریکا را که به نفع خودروهای الکتریکی و باتری‌های ساخت آمریکاست، یک خیانت توصیف و اعلام کرد این مسئله همکاری اقتصادی و امنیتی بین دو کشور را به خطر می‌اندازد.

اختلاف بر سر مفاد قانون کاهش تورم است که ماه گذشته توسط جو بایدن امضاء شد. این قانون شامل 7500 دلار اعتبار مالیاتی برای خرید خودروهای برقی ساخته‌شده در آمریکای شمالی است که به ضرر برندهای کره جنوبی مانند هیوندای و کیا خواهد بود که هیچ کارخانه خودروی برقی در آمریکا ندارند.

دولت کره جنوبی این اقدام را ناعادلانه می‌داند و عقیده دارد تنش‌های به‌وجودآمده تلاش‌های بایدن برای ساخت یک شبکه مستحکم از شرکا جهت مقابله با افزایش نفوذ چین را به خطر می‌اندازد، چون کره جنوبی یکی از عوامل کلیدی در راه‌اندازی طرح‌هایی مانند اتحاد تولیدکنندگان بزرگ نیمه‌رساناها بوده‌است.

طبق گفته یکی از مقامات کره جنوبی، این کشور پس‌از سرمایه‌گذاری‌های عظیم، انتظار مزایای اقتصادی بزرگی را هم دارد که یکی از آن‌ها می‌تواند دسترسی به بازار آمریکا باشد.

وزارت بازرگانی کره در روز پنجشنبه اعلام کرد آمریکا موافقت کرده در این‌مورد با کره جنوبی مذاکره کند.

برخی مقامات کره عقیده دارند عدم دیدار رئیس‌جمهور با نانسی پلوسی، سخن‌گوی مجلس آمریکا در دیدار او از کره جنوبی در ماه گذشته، یک اشتباه مرگ‌بار بوده، چون می‌توانست فرصت خوبی برای ایجاد تغییرات قبل از تصویب این قانون باشد.

طبق قانون جدید آمریکا، خودروسازان باید خودروهای برقی خود را در آمریکای شمالی مونتاژ کنند تا مشمول کاهش مالیاتی شوند. اما هیوندای هنوز هیچ کارخانه فعال خودروی برقی در این قاره ندارد. دراین‌بین، سه کارخانه اصلی تولیدکننده باتری کره‌ جنوبی بیشتر مواد خام مورد نیاز خود را از چین وارد می‌کنند.

این شرایط عملکرد هیوندای در آمریکا را پائین می‌آورد. هیوندای بیشترین سهم بازار خودروهای برقی را پس‌از شرکت تسلا در آمریکا در سال جاری میلادی در اختیار داشته‌است. کره جنوبی 27.6 میلیارد دلار در سال گذشته در امریکا سرمایه‌گذاری کرد و هیوندای قصد دارد 5.5 میلیارد دلار برای ساخت تاسیسات تولید خودروهای برقی و باطری در ایالت جورجیا هزینه کند.

به گزارش تسنیم، در حالی دولت آمریکا در صنعت خودروهای برقی به متحد نزدیک خود "خیانت" کرده است که مقامات کره جنوبی  بدون چون و چرا از سیاست های تحریمی آمریکا علیه ایران حمایت کرده تا جایی که سئول نزد افکار عمومی ایران به عنوان رعیت آمریکا  شناخته شده است.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها