کد خبر: ۸۴۷۳
۰۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۵:۰۰
امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه طی اظهاراتی در خصوص مذاکرات هسته‌ای، از سرگیری این توافق را به تصمیم تهران وابسته دانست و مدعی شد: اکنون توپ در زمین ایران است.
به گزارش جدید پرس:

«امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه در اظهاراتی ادعا کرد: احیای توافق هسته ای به ایران بستگی دارد.

مکرون در جریان سفر به الجزایر در جمع خبرنگاران از هرگونه گمانه‌زنی درباره احتمال دستیابی به توافق با ایران خودداری کرد، اما در عین حال افزود که توافق بر اساس شرایط ارائه شده از سوی اتحادیه اروپا بهتر از هیچ توافقی است. وی سپس ادامه داد: اکنون توپ در زمین ایران است.

پس از ارائه طرح پیشنهادی اتحادیه اروپا به تهران و واشنگتن در اواخر ژوئیه (اوایل مرداد)، ایران هفته گذشته پاسخ خود را در قالب نظرات متعددی ارائه داد.

واشنگتن نیز دو روز پیش به طور رسمی به اظهارات تهران در مورد متن پیش‌نویس پاسخ داد و اعلام کرد که همچنان پاره ای مسائل به صورت حل نشده باقی مانده است.  

ایران در سال ۲۰۱۵ با آمریکا، فرانسه، آلمان، انگلیس، روسیه و چین (گروه ۵+۱) به یک توافق با عنوان برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) دست یافت. براساس این توافق ایران با اعمال محدودیت بر غنی سازی اوارنیوم در ازای لغو برخی تحریم ها موافقت کرد.  

اما «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری پیشین آمریکا در سال ۲۰۱۸ به طور یکجانبه از برجام خارج شد و تحریم های گسترده ای را در قالب "کارزار فشار حداکثری" علیه ایران به راه انداخت. تهران نیز در واکنش به این اقدام واشنگتن به صورت تدریجی از برجام عقب نشینی کرد.

اکنون تیم ایران همراه با مذاکره کنندگان روسیه و اتحادیه اروپا و همچنین آمریکا از تاریخ ۴ اوت (۱۳ مرداد) و پس از ماه ها توقف به طور غیرمستقیم تلاش برای احیای برجام را از سر گرفته اند.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها